Bokrecension:Recension – Jellicoe Road

Originalets titel: On the Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Serie: –
SprÄk: Svenska
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 348

Handling: Som barn blir Taylor övergiven av sin mamma pÄ en 7-Eleven. Efter ett tag dyker Hanna upp, hon jobbar pÄ Jellicoes internatskola. Taylor fÄr följa med Hanna till internatskolan och vÀxa upp dÀr. Sex Är senare kommer hennes förflutna ikapp henne dÄ hon hittar ett manusskript om nÄgra ungdomar som var med om nÄgot hemskt. Samtidigt har hon mycket att göra med det pÄgÄende territoriumkriget.

KaraktÀrer: Jag tycker att Melina Marchetta har verkligen lyckats med att ge karaktÀrerna ett djup i den hÀr boken. Alla har sin bakgrundshistoria och agerar efter deras egenskaper vilket fÄr dem att kÀnnas mer levande. Vilket i sin tur gör boken mer intressant.

Tankar om boken: SuperspĂ€nnande! Redan frĂ„n de första sidorna ville man verkligen ta reda pĂ„ vilka de hĂ€r personerna i manuskriptet var och vilken koppling de hade till Taylor. Samtidigt som hela det hĂ€r med att eleverna pĂ„ skolan hade sitt egna gĂ€ngkrig utan att lĂ€rarna visste om det var vĂ€ldigt fascinerande och man ville veta allting, vilket man Ă€ven fick till slut. Det hĂ€r var en sĂ„n bok som jag bara lĂ€ste och lĂ€ste. Den var sĂ„ spĂ€nnande att jag ville verkligen fĂ„ reda pĂ„ hur det skulle gĂ„ med allting och dĂ„ var ju lösningen att lĂ€sa. Det Ă€r en till sak som författaren verkligen lyckats med, att hela tiden presentera lite mer spĂ€nning, sĂ„ det blir alltid spĂ€nnande men samtidigt vill man hela tiden fĂ„ reda pĂ„ mer. En sak som man dĂ€remot ska ha klart för sig att det hĂ€r Ă€r ingen â€œĂ€ventyrsbok”. Den handlar vĂ€ldigt mycket om djupa relationer och att vara tonĂ„ring.

En sak som jag störde mig lite pÄ var att ibland kunde det vara lite svÄrt att förstÄ beskrivningarna i boken. Jag vet inte om det hade att göra med att det var en dÄlig översÀttning eller om det har att göra med att Melina Marchetta försökte bygga upp ytligare spÀnning men vilket som var det ÀndÄ en sak som försÀmrade boken. Ibland behövde man stanna upp och lÀsa om nÄgot stycke flera gÄnger för att förstÄ det.

Betyg: Jag ger den hÀr boken 9/10. Den hade nog varit en 10:a om det inte varit för de svÄrförstÄdda beskrivningarna.
Jag rekommenderar den hÀr boken till alla som vill lÀsa en riktigt bra bok, men som kan stÄ ut med nÄgra svÄra beskrivningar.