5 Thomas Mann-romaner som nu betraktas som klassiker

Beräknad lästid: 6 minuter ⏳

En känd, prisbelönt författare, Thomas Mann är fortfarande en ledande person i den tyska kanonen. Sedan 25 års ålder var han engagerad i politik och filosofi, informerad outplånlig av hans arbetarklass livsstil i slutet av 1800-talet München.

Följande lista med böcker är bara en glimt av storheten i hans sinne och den tidlösa visheten om liv och död som Mann förde till sidan.

Buddenbrooks (1901)

Den första romanen som publicerades av den unga Thomas Mann, Buddenbrooks, flyttar för att odödliggöra familjevärden från 1800-talet, samtidigt som man överväger teman som öde, egenintresse, självuppoffringens natur och de borgerliga tyska familjenhetens förfallna ideal.

Påverkad av Schopenhauers och Nietzsches skrifter och förloppet av Manns egna merkantila omgivningar, handlar romanen om komplexiteten i samtida identitetskamp, ​​å ena sidan plågad av klassförväntningar och å andra sidan av meningslösheten att försöka exakt social förändring.

Han strukturerar sin roman på ett fatalistiskt sätt och avslöjar gradvis kollapsen av både kropp och själ över fyra generationer av samma familj, var och en dömd och förenad av den inrotade lusten att upprätthålla deras patriarkala status.

Han lyckas måla en fresco av ambitioner från både gamla och unga generationer i det samtida tyska samhället och gräver djupt in i psyken för att analysera psykologin av destruktiva impulser, ge form och känsla till en social hierarki som krossas av sina egna interna svagheter.

The Magic Mountain (1924)

Thomas Manns magnum opus är en roman som föreställer förstörelsen av den europeiska civilisationen (en förstörelse som verkligen hade härjat landet bara ett decennium före publiceringen 1924) genom det mörka, patologiska ögonglaset i ett schweiziskt sanatorium.

Romanens huvudperson, Hans Castorp, tar den klassiska rollen som en Bildungsroman-karaktär, formad och utbildad av hans personliga erfarenheter av Europa före kriget och den makabra bakgrunden till sanatoriet i Davos.

Helt överallt fungerar Manns sidor som en plattform för djupa filosofiska diskussioner och intellektuella utmaningar, och berättelsen mediterar väl över tidens och samhällets natur.

Death in Venice (1912)

Döden i Venedig är en övertygande roman som omfattar teman hubris, mänsklighet, önskan och längtan, för att inte tala om de – redan arketypiska – döden och förfallens gemensamma för Mann.

Det finns också en underström av homo-erotik i texten, som blir ett redskap för kommentarer om ålder, sexualitet och samhälleliga förordningar. Historikens huvudperson Gustav von Aschenbach bestämmer sig för att resa till den översvämmade staden Venedig på jakt efter sorgstid för sin nyligen avlidne make.

Anländer till hotellet är han helt förvånad över närvaron av en ung tonåring som också besöker sin familj. Av polsk härkomst krossar denna Tadzio snart Aschenbachs sinnen; som apoteosiserar honom till en konstnärlig skönhet.

Denna önskan manifesteras snabbt i en konsumerande platonisk passion i symposiet; aldrig materialiseras till ett verkligt uttryck för känslor men grubblar för alltid, djupt i själens tyg.

Joseph and His Brothers (1943)

Genom att använda en biblisk struktur är Joseph och hans bröder en sammanslagning av hedniska och monoteistiska myter om skapandet av människan och hans samhällsregler.

Romanen är ett kontinuerligt arbete spritt över 16 omfattande år av Manns skrivliv; en tid då författaren var intresserad av att undersöka det västerländska samhället, dess paradigmer, rötter och den profeterade undergången för Judeo-religionerna.

Trots att han bevittnade tragiska internationella händelser under denna tid, såsom nazisternas uppkomst (som Mann var i stark motstånd mot), utbrottet av andra världskriget och Mannens landsflykt till Schweiz, följer han hela tiden ett åtagande att utforska och upprätthålla idealen och mänsklighetens ambitioner.

Doktor Faustus (1947)

Adrian Leverkühn är en extraordinär musikalisk kompositör som har ägnat hela sitt liv åt strävan efter lysande prestationer inom sitt område. Hans geni stiger till en helt ny nivå efter att han – som en kugghjul i den större tyska kulturmaskinen – avslutar en mefistofelisk pakt med djävulen.

Med överlåtelser av Marlow och Goethe i överflöd skapar Mann en djupgående korrelation mellan bilderna från det tyska kreativa geniet och Tysklands samtida politiska stat, båda förgiftade av deras närhet till det demoniska och anatemet.

Det finns också en stor allegori skapad mellan nazistiden i Tyskland och Leverkühns neuro-syfilitiska demens, vilket får läsaren att överväga ondskans manifestationer i både individuella och kollektiva omständigheter.

The following two tabs change content below.

Hanif Ehtesham

Latest posts by Hanif Ehtesham (see all)

    Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇