5 Thomas Mann-romaner som nu betraktas som klassiker


BerĂ€knad lĂ€stid: 6 minuter ⏳

En kĂ€nd, prisbelönt författare, Thomas Mann Ă€r fortfarande en ledande person i den tyska kanonen. Sedan 25 Ă„rs Ă„lder var han engagerad i politik och filosofi, informerad outplĂ„nlig av hans arbetarklass livsstil i slutet av 1800-talet MĂŒnchen.

Följande lista med böcker Àr bara en glimt av storheten i hans sinne och den tidlösa visheten om liv och död som Mann förde till sidan.

Buddenbrooks (1901)

Den första romanen som publicerades av den unga Thomas Mann, Buddenbrooks, flyttar för att odödliggöra familjevÀrden frÄn 1800-talet, samtidigt som man övervÀger teman som öde, egenintresse, sjÀlvuppoffringens natur och de borgerliga tyska familjenhetens förfallna ideal.

PĂ„verkad av Schopenhauers och Nietzsches skrifter och förloppet av Manns egna merkantila omgivningar, handlar romanen om komplexiteten i samtida identitetskamp, ​​Ä ena sidan plĂ„gad av klassförvĂ€ntningar och Ă„ andra sidan av meningslösheten att försöka exakt social förĂ€ndring.

Han strukturerar sin roman pÄ ett fatalistiskt sÀtt och avslöjar gradvis kollapsen av bÄde kropp och sjÀl över fyra generationer av samma familj, var och en dömd och förenad av den inrotade lusten att upprÀtthÄlla deras patriarkala status.

Han lyckas mÄla en fresco av ambitioner frÄn bÄde gamla och unga generationer i det samtida tyska samhÀllet och grÀver djupt in i psyken för att analysera psykologin av destruktiva impulser, ge form och kÀnsla till en social hierarki som krossas av sina egna interna svagheter.

The Magic Mountain (1924)

Thomas Manns magnum opus Àr en roman som förestÀller förstörelsen av den europeiska civilisationen (en förstörelse som verkligen hade hÀrjat landet bara ett decennium före publiceringen 1924) genom det mörka, patologiska ögonglaset i ett schweiziskt sanatorium.

Romanens huvudperson, Hans Castorp, tar den klassiska rollen som en Bildungsroman-karaktÀr, formad och utbildad av hans personliga erfarenheter av Europa före kriget och den makabra bakgrunden till sanatoriet i Davos.

Helt överallt fungerar Manns sidor som en plattform för djupa filosofiska diskussioner och intellektuella utmaningar, och berÀttelsen mediterar vÀl över tidens och samhÀllets natur.

Death in Venice (1912)

Döden i Venedig Ă€r en övertygande roman som omfattar teman hubris, mĂ€nsklighet, önskan och lĂ€ngtan, för att inte tala om de – redan arketypiska – döden och förfallens gemensamma för Mann.


Det finns ocksÄ en underström av homo-erotik i texten, som blir ett redskap för kommentarer om Älder, sexualitet och samhÀlleliga förordningar. Historikens huvudperson Gustav von Aschenbach bestÀmmer sig för att resa till den översvÀmmade staden Venedig pÄ jakt efter sorgstid för sin nyligen avlidne make.

AnlÀnder till hotellet Àr han helt förvÄnad över nÀrvaron av en ung tonÄring som ocksÄ besöker sin familj. Av polsk hÀrkomst krossar denna Tadzio snart Aschenbachs sinnen; som apoteosiserar honom till en konstnÀrlig skönhet.

Denna önskan manifesteras snabbt i en konsumerande platonisk passion i symposiet; aldrig materialiseras till ett verkligt uttryck för kÀnslor men grubblar för alltid, djupt i sjÀlens tyg.

Joseph and His Brothers (1943)

Genom att anvÀnda en biblisk struktur Àr Joseph och hans bröder en sammanslagning av hedniska och monoteistiska myter om skapandet av mÀnniskan och hans samhÀllsregler.

Romanen Àr ett kontinuerligt arbete spritt över 16 omfattande Är av Manns skrivliv; en tid dÄ författaren var intresserad av att undersöka det vÀsterlÀndska samhÀllet, dess paradigmer, rötter och den profeterade undergÄngen för Judeo-religionerna.

Trots att han bevittnade tragiska internationella hÀndelser under denna tid, sÄsom nazisternas uppkomst (som Mann var i stark motstÄnd mot), utbrottet av andra vÀrldskriget och Mannens landsflykt till Schweiz, följer han hela tiden ett Ätagande att utforska och upprÀtthÄlla idealen och mÀnsklighetens ambitioner.

Doktor Faustus (1947)

Adrian LeverkĂŒhn Ă€r en extraordinĂ€r musikalisk kompositör som har Ă€gnat hela sitt liv Ă„t strĂ€van efter lysande prestationer inom sitt omrĂ„de. Hans geni stiger till en helt ny nivĂ„ efter att han – som en kugghjul i den större tyska kulturmaskinen – avslutar en mefistofelisk pakt med djĂ€vulen.

Med överlÄtelser av Marlow och Goethe i överflöd skapar Mann en djupgÄende korrelation mellan bilderna frÄn det tyska kreativa geniet och Tysklands samtida politiska stat, bÄda förgiftade av deras nÀrhet till det demoniska och anatemet.

Det finns ocksĂ„ en stor allegori skapad mellan nazistiden i Tyskland och LeverkĂŒhns neuro-syfilitiska demens, vilket fĂ„r lĂ€saren att övervĂ€ga ondskans manifestationer i bĂ„de individuella och kollektiva omstĂ€ndigheter.

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och Àr grundaren av webbplatsen. Jag Àr, som namnet pÄ sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har dÀrför valt att starta den hÀr sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjÀlper nÄgon dÀr ute att finna en ny bok att blÀddra i. Stort lycka till i ditt sökande!