3 böcker om utmattning du måste läsa

Beräknad lästid: 5 minuter ⏳

1. Nu är det kul igen: från utmattning till arbetsglädje av Karin Adelsköld, Jessika Devert (2018)

Humor mot utmattning, fungerar det? Och behöver vi verkligen skratta mer på våra arbetsplatser? Så in i bomben!

Det här är en självutlämnande guide för att må bättre genom mer humor på jobbet. Karin Adelsköld är hyllad komiker, författare, journalist och föreläsare som under flera år jobbat heltid med att humorcoacha svenska företag och myndigheter. Men hon har också själv erfarenhet av utmattning och har den hårda vägen fått lära sig att humor verkligen är något att ta på största allvar.

Boken ger läsaren en nära inblick i Karins liv som utmattad och vägen tillbaka. Men den är också en konkret guide för att utifrån den senaste humorforskningen skapa en kul arbetsplats och mer arbetsglädje. Och oavsett du har ”gått in i väggen” och vill ta dig tillbaka, kanske är i riskzonen för att hamna där eller helt enkelt ”bara” är uttråkad på jobbet.

Se även  Rädd för döden? 10 böcker om döden att spana in

Forskningsresultaten är tydliga: glada anställda presterar bättre, medarbetare som har kul känner minskad stress och kunder som får skratta köper mer. Dessutom och inte minst: humor är en riktigt effektiv metod för god arbetsmiljö och färre sjukskrivningar.

2. Innan väggen: en upplyftande bok om utmattning av Anna Voltaire (2018)

En dag står man där med ett paket mjölk i tvättstugan. Och man har inte en susning om hur man kom dit. Glömska och tankspriddhet kan vara tecken på utmattning. Hjärnan behöver helt enkelt åka på semester. Det kanske du också behöver?

En av vår tids främsta folksjukdomar är utmattningssyndrom. Utmattning är dock något som kommer gradvis, med varningstecken som man kan lägga märke till.

I den här spännande och, faktiskt, roliga och upplyftande boken får du veta en massa viktiga saker om utmattningssyndrom. Och om hur du kan undvika det.

Se även  Narcissistisk mamma? » Boken du måste läsa

Anna Voltaire är en svensk författare och läkare. Hon har själv lidit av utmattningssyndrom och på ett enkelt och roligt sätt skriver hon om sina upplevelser.

3. Vägen från Väggen. Förebygg en krasch. Återhämta en utmattning. av Malin Roca Ahlgren, Jessica Stigsdotter Axberg (2018)

Det här är en överlevnadsguide på 436 sidor för den som blivit drabbad. En handbok för dig som vill jobba förebyggande och ett stöd till dig som är anhörig. Boken riktar sig både till privatpersoner och arbetsgivare.

Vi har sammanställt svar på de frågor vi fick när vi blev drabbade. Boken är uppdelad i olika delar så att du kan bläddra till just den del du vill och behöver läsa mer om.

Vi har intervjuat olika personer som drabbats, bland annat LoLjud, samt ca 60 olika professioner och myndigheter som arbetar med stress, bland annat Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, stressforskare, psykoterapeuten Jessica Zandén och arbetsgivaren Cissi Elwin.

Boken innehåller även fakta och statistik om stress och utmattning samt tips om olika behandlingsmetoder.

Vi hoppas att andra ska kunna känna igen sig, vi vill sprida kunskap och ta bort skammen kring stress och utmattning.

Se även  3 ljudböcker om ätstörningar du måste spana in

/Malin Roca Ahlgren och Jessica Stigsdotter Axberg

Några citat ur boken:
”Både anställda och arbetsgivare har ofta orealistiska
förväntningar på vad kropp och själ tål.”

LEIF WALLIN – Läkare, beteendevetare, stressforskare och docent i psykiatri.

”Ta korta pauser, ofta. Det kan räcka med fem djupa
andetag… för hur bråttom har du egentligen?”

CISSI ELWIN – Chefredaktör och VD, tidningen Chef.

Inlägg senast uppdaterat: 13 februari, 2022

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇