5 bÀsta böckerna om bloggande 2021


BerĂ€knad lĂ€stid: 18 minuter ⏳

Bloggar. NÄgot som gÄtt frÄn att vara helt irrelevant till att ha tagit över nÀstan alla vÄra liv nÄgorlunda.

Jag glömmer aldrig Äret 2008. Jag var 15 Är gammal dÄ, och hade precis börjat pÄ en ny gymnasieskola i centrala Göteborg.

PĂ„ den hĂ€r tiden var bloggare det nya svarta, och Isabella “Blondinbella” Löwengrip hade precis slagit igenom.

Intressanta tider, med andra ord.

Jag valde att starta min första blogg pÄ den hÀr tiden, och det Àr nÄgonting jag inte Ängrar idag. Starten av min blogg Är 2008 gav mig inte bara bra fÀrdigheter vad gÀllde mitt skrivande, men det gav mig Àven vÀnner för livet och lÀrdomar jag tog med mig i mitt professionella liv senare.

1. Skriva för bloggar: SÄ lyckas du med din blogg! av Tommy K Johansson (2015)

Det hĂ€r Ă€r en bok om bloggande skriven av en av Sveriges största legender inom bloggande vad gĂ€ller tech i Sverige — nĂ€mligen Tommy K Johansson, Ă€ven förkortat TKJ. Tommy startade sin blogg, TKJ.se (enligt sina initialer) Ă„r 2007 och den vĂ€xte sig sedan till att bli en av techSveriges kanske största bloggar.

Tommy har sedan 2010 jobbat heltid med att bedriva bloggar pÄ webben. Han har alltsÄ blivit nÄgot av en expert pÄ det kan man sÀga.

I boken lÀr Tommy dig hur du konstant kommer pÄ nya Àmnen att publicera blogginlÀgg om dÄ detta Àr ett mÄste för att din blogg ska kunna vÀxa sig stor och stark förstÄs.

Även fast boken Ă€r utgiven 2015 Ă€r den fortfarande minst lika relevant idag. Boken Ă€r indelad i hela 23 olika kapitel, vilket Ă€r perfekt för dig som Ă€r pĂ„ jakt efter en fullĂ€ndad bok dĂ€r du verkligen lĂ€r dig sĂ„ mycket om bloggande som möjligt.

Vidare beskriver e-boken flera metoder för att hitta uppslag till artiklar och bloggposter. Med hjÀlp av dessa smarta sÀtt, som proffsen anvÀnder sig av, ser du till att alltid ha nÄgot att skriva om. Skrivkramp? Glöm det.


“Skriva för Bloggar” Ă€r en e-bok som riktar sig mot sĂ„vĂ€l nybörjare i uppstarten av sin första blogg, till aktiva bloggare som har sysslat med det i flera Ă„r. Du behöver inga direkta förkunskaper för att fĂ„ nytta av e-boken. Det enda du behöver Ă€r en blogg, ett brinnande intresse och en vilja att skapa den bĂ€sta bloggen inom just ditt omrĂ„de! Om du har det Ă€r “Skriva för Bloggar” boken för dig!

Sammanfattning: Tommy vet hur man driver framgÄngsrika bloggar. Tipsen i hans bok Àr och kommer alltid förbli tidlösa. Det hÀr Àr definitivt en av de bÀsta böckerna kring hur man börjar blogga pÄ den svenska marknaden.

2. Blogging A 6 Figure Strategy : Learn The Exact Methods To Profit Online With Blog Content Writing, Affiliate Marketing, SEO & Social Media To Build An Ultimate Passive Income Business (For Beginners) av Thomas Benson (2019)

SvÄrt att klÀcka idéer för din första blogg?

Vill du komma igÄng men inte har den blekaste om hur du skriver ditt första blogginlÀgg?

Eller kanske letar du bara efter beprövade metoder som faktiskt fungerar nÀr det gÀller att tjÀna pengar pÄ din blogg?

Om det hÀr lÄter som du, oroa dig inte! Du Àr inte ensam.

Under denna tid har det aldrig varit sÄ enkelt att tjÀna pengar genom att blogga, men ÀndÄ tjÀnar bara 5% av bloggarna en heltidsinkomst genom sina bloggar. Det hÀr Àr problemet:

Det du har lÀrt dig och har fÄtt lÀra dig hittills var förmodligen bra för Är 2010, men som vi vet utvecklas internet alltid i en rask takt.

I boken “Blogging: A 6 Figure Strategy” hjĂ€lper författaren dig att styra bort frĂ„n detta genom att introducera dig till riktiga strategier och metoder som för nĂ€rvarande anvĂ€nds av de mest framgĂ„ngsrika bloggarna vĂ€rlden över.

HÀr Àr en liten brÄkdel av vad du kommer att upptÀcka inuti boken:

  • 5 viktiga steg du behöver för att starta en lönsam blogg
  • Vad folk inte berĂ€ttar för dig nĂ€r det gĂ€ller att vĂ€lja en nisch
  • Sluta slösa bort din tid med gratis bloggsidor, gör det istĂ€llet
  • Den 1 sak du behöver för att skriva ett bĂ€ttre blogginlĂ€gg
  • Effektiv SEO-taktik som mĂ€nniskor inte har berĂ€ttat om
  • Viktiga metoder för intĂ€ktsgenerering som du misslyckas utan

…och mycket, mycket mer!

Sammanfattning: Om du Àr trött pÄ ekorrhjulet och vill ha ett liv med sjÀlvstÀndighet och ekonomisk frihet Àr det dags att göra nÄgot Ät det. Kanske Àr starten av en blogg lösningen?

3. How to Start a Blog: Make Money Online in 2020. A Step by Step Guide to Promote Your Business av av Sarah Miller och Vanessa Manson (2019)

Bygg din passiva inkomst nu och gör du vad du Àlskar vart du Àn befinner dig!

Letar du för nÀrvarande efter ett sÀtt att tjÀna pengar var du Àn befinner dig (Àven hemifrÄn eller under en resa exempelvis) dÀr du gör vad du vill?
Vad hÀnder om du kan göra det du Àlskar, skriva om det och fÄ betalt för det ocksÄ? Visst lÄter det bra?

Blogga Àr en av fÄ hobbyer som kan vÀxa till ett sÀtt att tjÀna pengar pÄ dÀr du kan arbeta vart som helst. Trots de möjligheter det erbjuder kan inte alla fÄ sitt genombrott genom att blogga. Detta om du inte har rÀtt information och kompetens förstÄs.


Denna kompetens betyder inte nödvÀndigtvis att du har en exceptionell skrivförmÄga; det Àr bara att kÀnna till rÀtt sÀtt att marknadsföra en blogg pÄ och hur man bÀst tjÀnar pengar pÄ bloggen. I dessa tvÄ omrÄden Àr det vanligast att mÄnga bloggare missar de möjligheter som finns i bloggvÀrlden.

I den hÀr boken erbjuder författarna all information du behöver om hur du startar en blogg frÄn grunden. Den introducerar ocksÄ viktig information som du mÄste veta ifall du ska skapa en framgÄngsrik blogg som tjÀnar dig pengar.

I den hÀr boken lÀr du dig:

  • Vad en blogg Ă€r för nĂ„got och hur du identifierar en.
  • StĂ€lla in ny blogg pĂ„ 15 minuter, Ă€ven om du inte har nĂ„gra tekniska fĂ€rdigheter.
  • Anpassa och designa din blogg.
  • TjĂ€na pengar pĂ„ annonsering som bloggare.
  • Hur du kan marknadsföra din blogg för att öka dina annonsintĂ€kter.

I slutÀndan innehÄller boken mycket mer information Àn bara om att lÀra sig att tjÀna pengar pÄ sin blogg.

Det spelar ingen roll om du anser att du Àr en amatör; den hÀr boken kommer att tillgodose nÀstan alla dina behov. SÄ lÀnge du Àr villig att implementera de olika tipsen du hittar i boken kommer du att bli professionell och tjÀna pengar under tiden du gör det.

Om du Àlskar att skriva och har ett meddelande att dela kan du göra det ocksÄ! Bloggande Àr ett utmÀrkt alternativ för att tjÀna pengar med möjligheten att gÄ in i det pÄ heltid eller blogga medan du arbetar pÄ ett vanligt jobb. DÀrför fÄr du inte skjuta upp din resa.

Sammanfattning: Ta steget mot ekonomisk frihet redan idag. BestÀll en kopia av den hÀr boken och börja din entreprenörsresa in i bloggvÀrlden.

4. Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses av Joe Pulizzi (2015)

I “Content Inc.” avslöjar en av dagens mest eftertraktade strateger för innehĂ„llsmarknadsföring en ny modell för entreprenörsframgĂ„ng. Enkelt uttryckt handlar det om att utveckla vĂ€rdefullt innehĂ„ll, bygga en publik kring det innehĂ„llet och sedan skapa en produkt för den publiken. Logiskt, eller hur?

Författaren Joe Pulizzi vÀnder den traditionella entreprenörsstrategin att först skapa en produkt och sedan försöka hitta kunder. Det Àr en lysande omvÀnd teknik av en modell som sÀllan lyckas, numera anpassad för bloggare istÀllet.

Den radikala sexstegssprocessen som avslöjas i den hĂ€r boken Ă€r smart, enkel, praktisk och kostnadseffektiv. Och bĂ€st av allt — den fungerar!

Det Àr en strategi som Pulizzi anvÀnde för att bygga sitt eget framgÄngsrika företag, Content Marketing Institute, som har landat pÄ Inc. Magazines lista över snabbast vÀxande privata företag i tre Är i rad. Det Àr ocksÄ en strategi som mÄnga andra företagare anvÀnder för att bygga sina egna företag vÀrda flera miljoner dollar.

Bygg en publik sĂ„ kan du sĂ€lja nĂ€stan vad du vill — det Ă€r vad den hĂ€r boken handlar om. Med bloggen som verktyg.

Dagens marknader Ă€r mer dynamiska och kunderna Ă€r fler Ă€n nĂ„gonsin tidigare. Varför skulle du lĂ€gga alla dina Ă€gg i en korg innan du sĂ€krar en lojal kundbas? “Content Inc.” visar hur du fĂ„r kunder först och utvecklar produkter senare. Det Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att bygga en gedigen, lĂ„ngvarig verksamhet anpassad för dagens innehĂ„llsdrivna vĂ€rld.

Detta Àr den enkla men djupt framgÄngsrika entreprenörsstrategin hos en av dagens mest kreativa affÀrsmÀn, perfekt för dig som bloggare med andra ord.

Pulizzi Ă€r en pionjĂ€r inom innehĂ„llsmarknadsföring och har knĂ€ckt koden nĂ€r det gĂ€ller innehĂ„llets kraft i en vĂ€rld dĂ€r marknadsförare fortfarande hĂ„ller fast vid traditionella modeller som inte lĂ€ngre fungerar. I “Content Inc.” delar han upp startprocessen i sex steg, vilket gör det enkelt för dig att visualisera, starta och tjĂ€na pengar pĂ„ ditt eget företag.


Dessa steg Àr:

  • “Sweet Spot”: Identifiera skĂ€rningspunkten mellan din unika kompetens och din personliga passion
  • Tilting av innehĂ„ll: BestĂ€m hur du kan “luta” din “Sweet Spot” för att hitta en plats dĂ€r liten eller ingen konkurrens existerar
  • Bygg basen: Skapa din frĂ€msta kanal för att sprida innehĂ„ll (blogg, podcast, YouTube, etc.)
  • Skördepublik: AnvĂ€nd sociala medier och SEO för att konvertera engĂ„ngsbesökare till lĂ„ngvariga prenumeranter
  • Diversifiering: Utöka ditt företag genom att expandera till flera leveranskanaler
  • IntĂ€ktsgenerering: Nu nĂ€r din expertis Ă€r etablerad kan du börja ta ut pengar för dina produkter eller tjĂ€nster

Denna modell har gjort underverk för Pulizzi och otaliga andra exempel som beskrivs i boken. Anslut dessa sex bitar som ett pussel, och innan du vet ordet av det kommer du att driva din egen lönsamma, skalbara verksamhet.

Pulizzi gĂ„r steg för steg genom processen, baserat pĂ„ hans egen framgĂ„ng (och misslyckanden) och verkliga exempel pĂ„ flera miljoner dollar frĂ„n flera branscher och lĂ€nder. Oavsett om du vill starta ett helt nytt företag eller driva innovation i ett befintligt, “Content Inc.” ger allt du behöver för att omarbeta den traditionella entreprenörsmodellen för bĂ€ttre och mer hĂ„llbar framgĂ„ng.

Joe Pulizzi Àr en entreprenör, professionell talare och podcaster. Han Àr grundare av flera nystartade företag, inklusive Content Marketing Institute (CMI), erkÀnt som det snabbast vÀxande företagsmedieföretaget av Inc. Magazine 2014. CMI producerar Content Marketing World, vÀrldens största innehÄllsmarknadsevenemang och publicerar det ledande innehÄllet. marknadsföringstidning, Chief Content Officer. Pulizzis bok Epic Content Marketing utsÄgs till en av tidningens Fortune Five of Read Business Books of the Year.

Sammanfattning: Bygg en publik sĂ„ kan du sĂ€lja nĂ€stan vad du vill — det Ă€r vad den hĂ€r boken handlar om. Med bloggen som verktyg.

5. Everybody Writes: Your Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content av Ann Handley (2014)

Äntligen en guide för att skapa och publicera den typ av innehĂ„ll i din blogg som fĂ„r ditt företag att vĂ€xa. “Everybody Writes” Ă€r en guide för att attrahera och behĂ„lla kunder genom fantastisk online-kommunikation i vĂ„r innehĂ„llsdrivna vĂ€rld Ă€r var och en av oss faktiskt en författare.

Om du har en webbplats Àr du en utgivare. Om du Àr pÄ sociala medier sysslar du med marknadsföring. Och det betyder att vi alla förlitar oss pÄ vÄra ord för att bÀra vÄra budskap. Vi Àr alla författare i slutet av dagen.

Ja, men vem bryr sig om att skriva lĂ€ngre? I en tidsutmanad vĂ€rld som domineras av korta och snygga, av rubriker med clickbait och Twitter-strömmar och Instagram-feeds och gifs och video och Snapchat och YOLO och LOL och #tbt… verkar tanken att fokusera pĂ„ skrivande pedantisk och vanlig?

Egentligen Àr det viktigt att skriva mer nu, inte mindre. VÄra ord pÄ nÀtet i vÄra bloggar Àr trots allt vÄr valuta; de berÀttar för vÄra kunder vilka vi Àr.

VÄrt skrivande kan fÄ oss att se smarta ut eller fÄ oss att se dumma ut. Det kan fÄ oss att verka roliga, varma, kompetenta eller pÄlitliga. Men det kan ocksÄ fÄ oss att verka dumma, otrevliga eller flat-out trÄkiga.

Det betyder att du mÄste vÀlja dina ord ordentligt och skriva med stil och Àrlig empati för alla dina potentiella kunder dÀr ute. Och det betyder att du lÀgger ett nytt vÀrde pÄ en ofta förbisedd skicklighet inom innehÄllsmarknadsföring: Hur man skriver och hur man berÀttar en riktig historia riktigt, riktigt bra. Detta Àr viktigt oavsett om du skriver en topplista eller ett allmÀnt blogginlÀgg bara.

Och det Àr inte bara trevligt att kunna kommunicera bra skriftligen; det Àr en nödvÀndighet ifall du vill sÀlja mer med din blogg. Och det Àr ocksÄ den ofta mest förbisedda hörnstenen i nÀstan all vÄr marknadsföring av innehÄll pÄ webben idag.

I “Everybody Writes” ger den bĂ€sta marknadsföringsveteranen Ann Handley expertvĂ€gledning och inblick i processen och strategin för skapande, produktion och publicering av innehĂ„ll, med anvĂ€ndbara rĂ„d om hur man fĂ„r bĂ€sta möjliga resultat pĂ„ en nystartad blogg.

Dessa regler gĂ€ller för alla dina egendomar pĂ„ webben – som din hemsida, din blogg, dina mail, marknadsföringserbjudanden och pĂ„ Facebook, Twitter, LinkedIn och andra sociala medier. Ann dekonstruerar strategin och levererar ett praktiskt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för att skapa löjligt övertygande och kompetent innehĂ„ll. Den Ă€r utformad för att vara den riktiga guiden för alla som skapar eller publicerar nĂ„gon form av innehĂ„ll pĂ„ webben – oavsett om du Ă€r ett stort varumĂ€rke eller om du Ă€r liten och ensam.

Kapitlen inkluderar:

  • Hur man skriver bĂ€ttre. (Eller för “författare som Ă€r vuxna”: Hur hatar jag att skriva mindre.)
  • Enkla grammatik- och anvĂ€ndningsregler som Ă€r skrĂ€ddarsydda för företag pĂ„ ett roligt och minnesvĂ€rt sĂ€tt. (Nog för att du ska se skarp ut, men inte för mycket för att övervĂ€ldiga dig.)
  • Att ge publiken gĂ„van av din sanna historia, berĂ€ttade vĂ€l. Empati, mĂ€nsklighet och inspiration Ă€r nyckeln hĂ€r, sĂ„ boken tĂ€cker ocksĂ„ det.
  • BĂ€sta praxis för att skapa trovĂ€rdigt, pĂ„litligt innehĂ„ll som Ă€r inbĂ€ddat i vissa hederliga regler för solid journalistik. För att publicera innehĂ„ll och prata direkt med dina kunder Ă€r i grunden ett privilegium.
  • “Saker som marknadsförare skriver”: Grunden för 17 specifika typer av innehĂ„ll som marknadsförare ofta har till uppgift att skapa.
  • InnehĂ„llsverktyg: De skarpaste verktygen du behöver för att fĂ„ jobbet gjort.
  • Traditionella marknadsföringstekniker rĂ€cker inte lĂ€ngre. Everybody Writes Ă€r en fĂ€lthandbok för de smartaste företagen som vet att bra innehĂ„ll Ă€r nyckeln till att blomstra i denna digitala vĂ€rld.

Sammanfattning: En bok som lÀr dig skriva mer sÀljande innehÄll pÄ din företagsblogg exempelvis. Jag gillar och rekommenderar den starkt!

Varför lÀsa böcker om bloggande?

Enkelt.

Det Àr ett bra sÀtt att lÀra sig mer om konsten bakom bloggandet och ett bra sÀtt att hitta fler tips kring hur man bör sköta sitt bloggande ifall man vÀl vÀljer den vÀgen. I böcker om bloggande lÀr du dig inte bara hur du bygger och designar en blogg, men Àven hur du gÄr tillvÀga för att fÄ bloggen att vÀxa och hur du gÄr tillvÀga för att exempelvis börja sÀlja annonsplatser pÄ din webbplats förutsatt att du har tillrÀckligt mÄnga besökare.

Sammanfattning

Jag tycker alla som Àr intresserade av att börja blogga ska göra just det!

Det gÄr fort, Àr enkelt och riktigt, riktigt kul!


Steg 1 Àr att man skapar sig en blogg pÄ en gratis bloggplattform.

Komplettera gÀrna sedan Àven med en bok frÄn listan ovan.

Jag har försökt sammanstÀlla en lista bestÄende av de bÀsta böckerna om bloggande i mitt tycke.

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och Àr grundaren av webbplatsen. Jag Àr, som namnet pÄ sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har dÀrför valt att starta den hÀr sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjÀlper nÄgon dÀr ute att finna en ny bok att blÀddra i. Stort lycka till i ditt sökande!