Recension: ”Underkläder: en kulturhistoria” av Britta Hammar och Pernilla Rasmussen

”Underkläder: en kulturhistoria” av Britta Hammar och Pernilla Rasmussen fångade oväntat nog min uppmärksamhet nästan direkt. Vad jag trodde skulle vara en enformig resa i underkläders historia blev istället en spännande resa i tiden där författarna utforskade historiken, modets växlingar och kopplingarna till samtiden.

Detta är inte längre bara en bok, det är en resa genom tid och mode som utforskar underklädernas utveckling hela vägen från 1700-talet till nu. Författarna har med finess lyckats väva samman underklädernas praktiska och estetiska aspekter, hur det kan kopplas till dess samtid och övriga modetrender.

Även om boken handlar om underklädernas historia så glöms inte nutiden bort – olika sortiment av underkläder och trendskiftningar märks inte bara i boken utan även när man surfar runt på nätet – kikar man efter underkläder kommer man snabbt in på manliga underkläder och nuvarande trender kan man enkelt hitta på t.ex kalsongshopen.se.

Att underkläder finns och har funnits under en lång tid är ingen nytt, antagligen varken för dig eller för mig men efter att ha läst boken inser jag att det verkligen finns infallsvinklar som jag aldrig ens har övervägt.

Som ni säkert redan vet så är underkläder, enligt wikipedia, ett plagg som bärs under ytterkläder och oftast är det plagget som har en direkt kontakt med huden. Underklädernas historia kan spåras tillbaka till antiken, med den första kända typen som var lendekläde som bars av antika egyptier, känd som en schenti, tillverkad av vävda material som bomull och lin, och hölls på plats med ett bälte​​. Runt 100 e.Kr i det antika Rom bar kvinnor en subligaculum, som i princip var en glorifierad blöja​​. Användningen av underkläder som liknar moderna trosor går tillbaka till 4 400 f.Kr under Badari-perioden i Egypten​​. På 1400-talet under renässansen började kvinnor bära underbyxor kända som ”drawers” gjorda av kattun, bomull eller flanell som gav skydd mot kyla och underlättade ridning.

Se även  Läsordning: Simona Ahrnstedts serie Slottet Wadenstierna

Boken bjuder på en fascinerande skildring av hur underkläder har varierat i design och funktion genom tiderna, en berättelse som berikar min uppskattning för den dagliga komfort och stil som kalsongshopen.se erbjuder. Med sina 251 sidor, är boken tillräckligt omfattande för att ge en bra överblick men samtidigt med såpass lättläst text att jag på riktigt hade hade svårt att lägga ifrån mig detta stycke underklädesprosa.

Se även  Läsordning: Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen

Som ni säkert redan vet så är underkläder ett plagg som bärs under ytterkläder och oftast är det plagget som har en direkt kontakt med huden. Underklädernas historia kan spåras tillbaka till antiken, med den första kända typen som var lendekläde som bars av antika egyptier, känd som en schenti, tillverkad av vävda material som bomull och lin, och hölls på plats med ett bälte​​. Runt 100 e.Kr i det antika Rom bar kvinnor en subligaculum, som i princip var en glorifierad blöja​​. Användningen av underkläder som liknar moderna trosor går tillbaka till 4 400 f.Kr under Badari-perioden i Egypten​​. På 1400-talet under renässansen började kvinnor bära underbyxor kända som ”drawers” gjorda av kattun, bomull eller flanell som gav skydd mot kyla och underlättade ridning.

På 1800-talet utvecklades underklädesscenen med införandet av pumphösor, långa vida byxor som bars under kjolar av kvinnor när fållinjerna steg, vilket erbjöd olika sätt att täcka sig på​​. 1800-talet såg också ruffle-framträdande skjortor för män och på 1990-talet introducerade märken som Calvin Klein en modern touch till herrunderkläder​​. År 1820 bar unga kvinnor och barn pantaletter under sina klänningar, som var lösa och hölls samman med ett band i midjan​

Även om underkläder normalt sätt tjänar syftet att dels skydda kroppen och underkläder från att bli smutsiga eller skadade av kroppsvätskor så har vissa underkläder även en religiös betydelse, medan andra, som vissa typer av shorts och T-shirts, kan fungera som både underkläder och ytterkläder. Om de är gjorda av lämpligt material kan vissa underkläder fungera som nattkläder eller badkläder, och vissa är designade för sexuell attraktion eller visuell dragningskraft​​.

Se även  Läsordning: Ingrid Hedströms böcker om Astrid Sammils

​Det är imponerande hur Hammar och Rasmussen har lyckats behandla ämnet med en sådan detaljrikedom och samtidigt bibehålla en såpass lätt och underhållande ton. Jag kunde verkligen känna hur modets vågor har sköljt över underklädernas värld. Trender som kommit och gått genom historien syns tydligt även när det gäller underkläder, alla skiftningar och spaningar från omvärldens omsätts tydligt till trender även när det gäller manliga, kvinnliga och unisex-underkläder.

Varje kapitel jag läste gav mig en djupare förståelse för de olika materialen, designerna, trenderna och de kulturella överväganden som verkligen har format underklädernas historia.

Det kanske låter som en kliche men för min del så var detta verkligen mer än en bok. Det var en reel och spännande inblick i en värld där funktionen möter estetetik, där samhällsekonomi möter omvärldens samtalsämnen och en vacker historia som behandlar allt om underkläder och faktiskt lite till.

Inlägg senast uppdaterat: 4 oktober, 2023