7 bÀsta böckerna om digital marknadsföring 2021

BerĂ€knad lĂ€stid: 14 minuter ⏳

Digital marknadsföring Àr ett vÀldigt brett Àmne som det aldrig gÄr att lÀra sig för mycket om i mitt tycke.

Det hela Àr egentligen vÀldigt simpelt. Ju bÀttre du blir pÄ digital marknadsföring, desto mer pengar tjÀnar du i ditt företag eller Ät din arbetsgivare.

Jag byggde min första webbplats nÀr jag var 15 Är gammal och började Àven intressera mig för digital marknadsföring i allt större grad i samband med detta. Detta ledde vÀldigt snabbt till att jag kunde skapa anvÀndbara webbplatser och attrahera besökare till dessa.

Det finns mÀngder av olika typer av marknadsföring man kan nyttja sig av digitalt. Det bÀsta av allt Àr att majoriteten av alla digitala kampanjer Àr mÀtbara, till skillnad frÄn traditionell marknadsföring.

Listan nedan bestÄr primÀrt av böcker som lÀr dig mer om sjÀlva tÀnket bakom digital marknadsföring och gÄr dÀrmed in rÀtt mycket pÄ konsumentpsykologi. Det hÀr Àr min lista över vad jag anser vara de bÀsta böckerna inom digital marknadsföring just nu.

1. SÄ blir du bÀst pÄ digital marknadsföring: din guide till digital strategi med mÀtbar effekt (2016)

Det hÀr en bok som Àr fylld med grymma tips pÄ hur du bÀst maximerar avkastningen för din arbetsgivare genom alla digitala kanaler som finns tillgÀngliga. Boken Àr full av praktiska exempel vilket jag Àlskar.

Boken fokuserar frÀmst pÄ 3 viktiga aspekter:

  • De digitala verktygen: Den digitala marknadsföringens olika delar. En genomgĂ„ng av sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM.
  • Den digitala strategiprocessen: En konkret och beprövad metod för att utveckla en digital strategi: 7-stegsprocessen. Största möjliga sannolikhet att nĂ„ mĂ„let pĂ„ kortast möjliga tid, med minsta möjliga resurser.
  • Den digitala mĂ€tningen: MĂ€tning av effekten och metoder för att optimera din digitala strategi.

Det hÀr Àr en bok som riktar sig till alla som har ett finger i den digitala marknadsföringen pÄ ett bolag, oberoende av ifall man Àr VD, marknadsförare eller företagare. Trots att boken slÀpptes Är 2016 Àr den fortfarande relevant idag dÄ den innehÄller kunskaper kring mÄnga grunder.

Sammanfattning: En bok som slÀpptes Är 2016, men fortfarande Àr relevant Àn idag.

2. Content marketing för alla (2017)

Content marketing Àr en extremt viktig del av digital marknadsföring idag.

Företag som endast spenderar pengar pÄ sin köpa marknadsföring, kontra att förtjÀna den genom att jobba med content marketing exempelvis Àr ofta företag som inte vÀxer sÄ bra som de bör i lÀngden enligt mig.

Bokens primÀra budskap Àr vÀldigt simpelt: Lös dina affÀrsutmaningar, öka försÀljningen och vinn kundernas hjÀrtan med engagerande innehÄll.

I egenskap av nÄgon som primÀrt jobbar med SEO (sökmotoroptimering) till vardags kan jag sÀga att content marketing Àr en av kanske vÀrldens mest viktiga koncept att förstÄ sig pÄ ifall man tÀnkt börja jobba eller redan jobbar med digital marknadsföring.

Anledningen till att jag placerar den hÀr boken högt upp och utser den till en av de bÀsta böckerna om digital marknadsföring Àr just för att budskapet kring content marketing blir allt viktigare med Ären som gÄr.

Sammanfattning: Kanske den bÀsta boken om content marketing jag nÄgonsin lÀst pÄ svenska. Köp den.

3. Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World (2013)

Det hĂ€r Ă€r en handbok frĂ„n sjĂ€lvaste Gary Vaynerchuck dĂ€r han lĂ€r ut hur man bĂ€st bedriver kampanjer inom digital marknadsföring pĂ„ nĂ€tet. Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag tycker han sĂ€tter fingret pĂ„ nĂ„got vĂ€ldigt viktigt som mĂ€nniskor inte pratar om tillrĂ€ckligt ofta — nĂ€mligen att företag i mĂ„ngt och mycket Ă€r allt för aggressiva vad gĂ€ller sin marknadsföring pĂ„ nĂ€tet.

IstÀllet för att bearbeta potentiella kunder ett bra tag sÄ slÄr man ofta till sÄ fort som möjligt i syfte att öka sin avkastning. Det hÀr Àr dock nÄgot som kan kosta i lÀngden, vilket mer eller mindre Àr vad Gary Vaynerchuck försöker förklara i den hÀr boken.

Det hÀr Àr en bok fylld av boxningsreferenser, men den Àr otroligt grym!

För dig som inte vet sÄ Àr Gary Vaynerchuck en entreprenör, skribent och veteran inom sociala medier: han arbetar i dag mest med rÄdgivning Ät företag. Men framför allt Àr han skarp, rolig och konkret i sina tankar om hur man bör förhÄlla sig till det allt mer högljudda sociala medier-bruset, varför hans bok kommit att bli sÄ uppskattad vÀrlden över.

Det hÀr Àr inte en bok skriven pÄ svenska, men definitivt en av de bÀsta böckerna om digital marknadsföring i dagens lÀge.

Sammanfattning: En bok som trycker pÄ den lÄngsiktiga planeringen man behöver nyttja sig av ifall man ger sig ut för att jaga nya kunder pÄ sociala medier. Det Àr alltsÄ inte ett knockout-slag du Àr ute efter, utan du Àr ute efter att nöta pÄ lÀngre sikt.

4. Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable (2003)

En klassisk bok om marknadsföring skriven av marknadsföringsoraklet Seth Godin. NÀstan alla som Àr nÄgot i marknadsföringsbranschen idag har lÀst den hÀr boken i alla fall en gÄng.

FrÄgar du nÄgon om deras val kring de bÀsta böckerna om marknadsföring sÄ Àr det hÀr en bok som i sÀkert 5 fall av 10 hamnar i topp 10 hos mÀnniskor.

Seth Godin Ă€r en amerikansk entreprenör, författare och förelĂ€sare. Han grundade webbsidan Squidoo, har skrivit ett flertal böcker om marknadsföring samt populariserat termen permission marketing.

I Purple Cow gÄr det att fÄ minst 50 aha-upplevelser kring marknadsföring, bokstavligen talat.

Det hÀr Àr en riktigt, riktigt bra bok som formar dig till att bli en marknadsförare som genuint tÀnker pÄ att stÄ ur ur bruset och erbjuda nÄgot unikt. Det Àr lÀtt hÀnt att man jobbar för en arbetsgivare med en exceptionellt trÄkig produkt, men med rÀtt tÀnk gÄr det att göra nÀstan vad som helst sexigt.

NĂ„gra av Seths teser kring The Purple Cow:

  • Produkten mĂ„ste vara exceptionell i sig sjĂ€lv.
  • FramgĂ„ngsrika bolag skapas inte enbart med hjĂ€lp av reklam.
  • Produkten mĂ„ste ha marknadsföringen inbyggd.
  • Produkter som riktar sig till alla tilltalar ingen.
  • Sök utkanterna av marknaden och skapa din produkt för det utrymmet.
  • TĂ€nk nisch snarare Ă€n allmĂ€n.
  • Sök upp ”sneezers”, de inflytelserika individerna som skapar buzz i nĂ€tverket, och gör produkten sĂ„ att de inte kan lĂ„ta bli att prata om den.
  • Var ovĂ€ntad och uppseendevĂ€ckande, inte nödvĂ€ndigtvis vulgĂ€r.
  • Gör fler mindre produktlanseringar i stĂ€llet för en stor.
  • MĂ€t kontinuerligt.
  • Visa att du lyssnar pĂ„ kunderna.
  • Utmana dig sjĂ€lv och skapa en ny produkt i stĂ€llet för smĂ„förbĂ€ttringar av den existerande.

Sammanfattning: En klassisk bok inom marknadsföring, varför den fortsÀtter hÄlla mÄttet trots att Äret inte lÀngre Àr 2003. Jag kan inte rekommendera den hÀr tillrÀckligt. Seth har för övrigt skrivit över 18 böcker om just marknadsföring och synlighet, varför hans namn med högsta sannolikhet kommer vara vanligt förekommande pÄ webbplatsen.

5. Synas online: nybörjarens guide till digital marknadsföring & sökmotoroptimering (2019)

En lÀttförstÄdd guide pÄ svenska till marknadsföring pÄ nÀtet i allmÀnhet, men sökmotoroptimering i synnerhet. Boken Àr ett resultat av över 20 Ärs yrkeserfarenhet inom webbproduktion, marknadsföring och handel pÄ nÀtet. Författaren, Daniel Karlsson, har jobbat bÄde som entreprenör, frilansare och för globala varumÀrken men satsar nu pÄ att sprida kunskapen vidare genom bland annat sina böcker.

Sammanfattning: En billig och bra bok om digital marknadsföring pÄ nÀtet, specifikt menad för mÀnniskor som Àr nya till branschen.

6. Internet of sales: skapa affÀrer och fÄ fler kunder genom att förstÄ och utnyttja potentialen i digital marknadsföring och social försÀljning (2015)

TÀnk om du kunde ta tillvara pÄ möjligheterna som finns att öka försÀljningen nÀr affÀrsvÀrlden förÀndras och Internet kan lösa en större del.

Henrik Björklund, författare till FramgĂ„ng pĂ„ LinkedIn, Ă€r tillbaka med uppföljaren Internet of Sales – skapa affĂ€rer och fler kunder genom att förstĂ„ och utnyttja potentialen i digital marknadsföring och social försĂ€ljning.

En tydlig och lÀttlÀst bok som ger svar pÄ alla frÄgor du har om den nya Internetbaserade försÀljningen.

Det Ă€r oerhört viktigt att man förstĂ„r sig pĂ„ vilka verktyg som idag finns för att bedriva olika kampanjer inom digital marknadsföring, oberoende av vilken del av företaget man arbetar pĂ„ — vare sig det Ă€r som VD eller inom kundtjĂ€nsten. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got Henrik gĂ„r in pĂ„ i nĂ€rmare detalj, varför den hĂ€r boken lĂ€mpar sig till nĂ€stan vem som helst i ett företag.

Det jag gillar allra bÀst med boken Àr att mÄnga exempel kommer frÄn internationella erfarenheter, inte bara erfarenheter relaterade till digital marknadsföring i Sverige.

Sammanfattning: En unik bok som hjÀlper dig skapa affÀrer pÄ nÀtet.

7. Allt du behöver veta om digital marknadsföring (2020)

Allt du behöver veta om digital marknadsföring Àr en praktisk e-bok som Àr perfekt för dig som precis startat företag eller bara vill lÀra dig mer om möjligheterna som finns vad gÀller digital marknadsföring i dagslÀget.

Det mest positiva med boken Ă€r att du egentligen slipper “Googla runt” utan kan gĂ„ direkt pĂ„ sak och börja lĂ€ra dig mer pĂ„ ett organiserat sĂ€tt.

Du fÄr tips om hur du nÄr dina mÄl och syfte med hemsidan, hur du gör för att öka synligheten pÄ Google för att hitta fler kunder, hur du kan annonsera pÄ Google Ads och Facebook, hur du tar fram en strategi för din nÀrvaro pÄ sociala medier och mycket mer.

Sammanfattning: Den hÀr boken Àr billig och bra tycker jag. DÄ den Àr skriven av nÄgon som sjÀlv bedriver en marknadsföringsbyrÄ anser jag den vara oerhört relevant för nÄgon som Àr pÄ jakt efter relevanta, matnyttiga men framför allt nya tips kring digital marknadsföring.

Varför ska man lÀsa böcker om digital marknadsföring?

Enkelt — för att det Ă€r ett simpelt sĂ€tt att lĂ€ra sig mer om digital marknadsföring utan att det behöver kosta skjortan. Jag kan Ă€rligt sĂ€ga att jag lĂ€rt mig mer om digital marknadsföring genom att luslĂ€sa böcker Ă€n vad jag gjort genom att delta pĂ„ diverse mĂ€ssor och konferenser i branschen.

Min erfarenhet av böcker om digital marknadsföring

Det Àr i böcker om digital marknadsföring du lÀr dig grunderna.

Jag har aldrig gĂ„tt i skolan men har Ă€ndĂ„ en hög lön i dagens lĂ€ge och arbetar för nĂ„gra av vĂ€rldens mest vĂ€lrenommerade namn inom branschen — just för att jag kan sĂ„ mycket och inte Ă€r rĂ€dd att ta för mig.

Detta har jag böcker och bloggar om digital marknadsföring att tacka för.

Jag tycker man bör luslÀsa i varje fall 5-10 unika, klassiska böcker inom digital marknadsföring och försöka tillÀmpa sÄ mÄnga av koncepten man lÀr sig sÄ snart som möjligt för att verkligen maximera mÀngden kunskap man anskaffar sig pÄ sÄ kort tid som möjligt.

Sammanfattning

Det hÀr vad jag anser vara de bÀsta böckerna om digital marknadsföring just nu.

Och dÄ har jag lÀst lÄngt över hundra styckna.

MĂ„nga av böckerna Ă€r fokuserade pĂ„ relativt breda begrepp men det finns Ă€ven andra resurser för dig som Ă€r intresserad av att fördjupa dig förstĂ„s. Är du intresserad av att fördjupa dig inom digital marknadsföring ytterligare och exempelvis lĂ€ra dig mer om Facebook-annonsering, AdWords-annonsering eller YouTube-marknadsföring sĂ„ finns det förstĂ„s en mĂ€ngd böcker för det dĂ€r jag kommer ta mig tiden att lista vad jag anser vara de bĂ€sta resurserna.

Finns det nĂ„gon bok du tycker fattas — anvĂ€nd dig gĂ€rna av mitt kontaktformulĂ€r sĂ„ tar jag mer Ă€n gĂ€rna en titt pĂ„ den för att se ifall den förtjĂ€nar en plats i listan ovan.

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och Àr grundaren av webbplatsen. Jag Àr, som namnet pÄ sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har dÀrför valt att starta den hÀr sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjÀlper nÄgon dÀr ute att finna en ny bok att blÀddra i. Stort lycka till i ditt sökande!

Latest posts by Nabil (see all)