7 bästa böckerna om digital marknadsföring 2021

Beräknad lästid: 14 minuter ⏳

Digital marknadsföring är ett väldigt brett ämne som det aldrig går att lära sig för mycket om i mitt tycke.

Det hela är egentligen väldigt simpelt. Ju bättre du blir på digital marknadsföring, desto mer pengar tjänar du i ditt företag eller åt din arbetsgivare.

Jag byggde min första webbplats när jag var 15 år gammal och började även intressera mig för digital marknadsföring i allt större grad i samband med detta. Detta ledde väldigt snabbt till att jag kunde skapa användbara webbplatser och attrahera besökare till dessa.

Det finns mängder av olika typer av marknadsföring man kan nyttja sig av digitalt. Det bästa av allt är att majoriteten av alla digitala kampanjer är mätbara, till skillnad från traditionell marknadsföring.

Listan nedan består primärt av böcker som lär dig mer om själva tänket bakom digital marknadsföring och går därmed in rätt mycket på konsumentpsykologi. Det här är min lista över vad jag anser vara de bästa böckerna inom digital marknadsföring just nu.

1. Så blir du bäst på digital marknadsföring: din guide till digital strategi med mätbar effekt (2016)

Det här en bok som är fylld med grymma tips på hur du bäst maximerar avkastningen för din arbetsgivare genom alla digitala kanaler som finns tillgängliga. Boken är full av praktiska exempel vilket jag älskar.

Boken fokuserar främst på 3 viktiga aspekter:

  • De digitala verktygen: Den digitala marknadsföringens olika delar. En genomgång av sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM.
  • Den digitala strategiprocessen: En konkret och beprövad metod för att utveckla en digital strategi: 7-stegsprocessen. Största möjliga sannolikhet att nå målet på kortast möjliga tid, med minsta möjliga resurser.
  • Den digitala mätningen: Mätning av effekten och metoder för att optimera din digitala strategi.

Det här är en bok som riktar sig till alla som har ett finger i den digitala marknadsföringen på ett bolag, oberoende av ifall man är VD, marknadsförare eller företagare. Trots att boken släpptes år 2016 är den fortfarande relevant idag då den innehåller kunskaper kring många grunder.

Sammanfattning: En bok som släpptes år 2016, men fortfarande är relevant än idag.

2. Content marketing för alla (2017)

Content marketing är en extremt viktig del av digital marknadsföring idag.

Företag som endast spenderar pengar på sin köpa marknadsföring, kontra att förtjäna den genom att jobba med content marketing exempelvis är ofta företag som inte växer så bra som de bör i längden enligt mig.

Bokens primära budskap är väldigt simpelt: Lös dina affärsutmaningar, öka försäljningen och vinn kundernas hjärtan med engagerande innehåll.

I egenskap av någon som primärt jobbar med SEO (sökmotoroptimering) till vardags kan jag säga att content marketing är en av kanske världens mest viktiga koncept att förstå sig på ifall man tänkt börja jobba eller redan jobbar med digital marknadsföring.

Anledningen till att jag placerar den här boken högt upp och utser den till en av de bästa böckerna om digital marknadsföring är just för att budskapet kring content marketing blir allt viktigare med åren som går.

Sammanfattning: Kanske den bästa boken om content marketing jag någonsin läst på svenska. Köp den.

3. Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World (2013)

Det här är en handbok från självaste Gary Vaynerchuck där han lär ut hur man bäst bedriver kampanjer inom digital marknadsföring på nätet. Jag måste säga att jag tycker han sätter fingret på något väldigt viktigt som människor inte pratar om tillräckligt ofta — nämligen att företag i mångt och mycket är allt för aggressiva vad gäller sin marknadsföring på nätet.

Istället för att bearbeta potentiella kunder ett bra tag så slår man ofta till så fort som möjligt i syfte att öka sin avkastning. Det här är dock något som kan kosta i längden, vilket mer eller mindre är vad Gary Vaynerchuck försöker förklara i den här boken.

Det här är en bok fylld av boxningsreferenser, men den är otroligt grym!

För dig som inte vet så är Gary Vaynerchuck en entreprenör, skribent och veteran inom sociala medier: han arbetar i dag mest med rådgivning åt företag. Men framför allt är han skarp, rolig och konkret i sina tankar om hur man bör förhålla sig till det allt mer högljudda sociala medier-bruset, varför hans bok kommit att bli så uppskattad världen över.

Det här är inte en bok skriven på svenska, men definitivt en av de bästa böckerna om digital marknadsföring i dagens läge.

Sammanfattning: En bok som trycker på den långsiktiga planeringen man behöver nyttja sig av ifall man ger sig ut för att jaga nya kunder på sociala medier. Det är alltså inte ett knockout-slag du är ute efter, utan du är ute efter att nöta på längre sikt.

4. Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable (2003)

En klassisk bok om marknadsföring skriven av marknadsföringsoraklet Seth Godin. Nästan alla som är något i marknadsföringsbranschen idag har läst den här boken i alla fall en gång.

Frågar du någon om deras val kring de bästa böckerna om marknadsföring så är det här en bok som i säkert 5 fall av 10 hamnar i topp 10 hos människor.

Seth Godin är en amerikansk entreprenör, författare och föreläsare. Han grundade webbsidan Squidoo, har skrivit ett flertal böcker om marknadsföring samt populariserat termen permission marketing.

I Purple Cow går det att få minst 50 aha-upplevelser kring marknadsföring, bokstavligen talat.

Det här är en riktigt, riktigt bra bok som formar dig till att bli en marknadsförare som genuint tänker på att stå ur ur bruset och erbjuda något unikt. Det är lätt hänt att man jobbar för en arbetsgivare med en exceptionellt tråkig produkt, men med rätt tänk går det att göra nästan vad som helst sexigt.

Några av Seths teser kring The Purple Cow:

  • Produkten måste vara exceptionell i sig själv.
  • Framgångsrika bolag skapas inte enbart med hjälp av reklam.
  • Produkten måste ha marknadsföringen inbyggd.
  • Produkter som riktar sig till alla tilltalar ingen.
  • Sök utkanterna av marknaden och skapa din produkt för det utrymmet.
  • Tänk nisch snarare än allmän.
  • Sök upp ”sneezers”, de inflytelserika individerna som skapar buzz i nätverket, och gör produkten så att de inte kan låta bli att prata om den.
  • Var oväntad och uppseendeväckande, inte nödvändigtvis vulgär.
  • Gör fler mindre produktlanseringar i stället för en stor.
  • Mät kontinuerligt.
  • Visa att du lyssnar på kunderna.
  • Utmana dig själv och skapa en ny produkt i stället för småförbättringar av den existerande.

Sammanfattning: En klassisk bok inom marknadsföring, varför den fortsätter hålla måttet trots att året inte längre är 2003. Jag kan inte rekommendera den här tillräckligt. Seth har för övrigt skrivit över 18 böcker om just marknadsföring och synlighet, varför hans namn med högsta sannolikhet kommer vara vanligt förekommande på webbplatsen.

5. Synas online: nybörjarens guide till digital marknadsföring & sökmotoroptimering (2019)

En lättförstådd guide på svenska till marknadsföring på nätet i allmänhet, men sökmotoroptimering i synnerhet. Boken är ett resultat av över 20 års yrkeserfarenhet inom webbproduktion, marknadsföring och handel på nätet. Författaren, Daniel Karlsson, har jobbat både som entreprenör, frilansare och för globala varumärken men satsar nu på att sprida kunskapen vidare genom bland annat sina böcker.

Sammanfattning: En billig och bra bok om digital marknadsföring på nätet, specifikt menad för människor som är nya till branschen.

6. Internet of sales: skapa affärer och få fler kunder genom att förstå och utnyttja potentialen i digital marknadsföring och social försäljning (2015)

Tänk om du kunde ta tillvara på möjligheterna som finns att öka försäljningen när affärsvärlden förändras och Internet kan lösa en större del.

Henrik Björklund, författare till Framgång på LinkedIn, är tillbaka med uppföljaren Internet of Sales – skapa affärer och fler kunder genom att förstå och utnyttja potentialen i digital marknadsföring och social försäljning.

En tydlig och lättläst bok som ger svar på alla frågor du har om den nya Internetbaserade försäljningen.

Det är oerhört viktigt att man förstår sig på vilka verktyg som idag finns för att bedriva olika kampanjer inom digital marknadsföring, oberoende av vilken del av företaget man arbetar på — vare sig det är som VD eller inom kundtjänsten. Det här är något Henrik går in på i närmare detalj, varför den här boken lämpar sig till nästan vem som helst i ett företag.

Det jag gillar allra bäst med boken är att många exempel kommer från internationella erfarenheter, inte bara erfarenheter relaterade till digital marknadsföring i Sverige.

Sammanfattning: En unik bok som hjälper dig skapa affärer på nätet.

7. Allt du behöver veta om digital marknadsföring (2020)

Allt du behöver veta om digital marknadsföring är en praktisk e-bok som är perfekt för dig som precis startat företag eller bara vill lära dig mer om möjligheterna som finns vad gäller digital marknadsföring i dagsläget.

Det mest positiva med boken är att du egentligen slipper “Googla runt” utan kan gå direkt på sak och börja lära dig mer på ett organiserat sätt.

Du får tips om hur du når dina mål och syfte med hemsidan, hur du gör för att öka synligheten på Google för att hitta fler kunder, hur du kan annonsera på Google Ads och Facebook, hur du tar fram en strategi för din närvaro på sociala medier och mycket mer.

Sammanfattning: Den här boken är billig och bra tycker jag. Då den är skriven av någon som själv bedriver en marknadsföringsbyrå anser jag den vara oerhört relevant för någon som är på jakt efter relevanta, matnyttiga men framför allt nya tips kring digital marknadsföring.

Varför ska man läsa böcker om digital marknadsföring?

Enkelt — för att det är ett simpelt sätt att lära sig mer om digital marknadsföring utan att det behöver kosta skjortan. Jag kan ärligt säga att jag lärt mig mer om digital marknadsföring genom att lusläsa böcker än vad jag gjort genom att delta på diverse mässor och konferenser i branschen.

Min erfarenhet av böcker om digital marknadsföring

Det är i böcker om digital marknadsföring du lär dig grunderna.

Jag har aldrig gått i skolan men har ändå en hög lön i dagens läge och arbetar för några av världens mest välrenommerade namn inom branschen — just för att jag kan så mycket och inte är rädd att ta för mig.

Detta har jag böcker och bloggar om digital marknadsföring att tacka för.

Jag tycker man bör lusläsa i varje fall 5-10 unika, klassiska böcker inom digital marknadsföring och försöka tillämpa så många av koncepten man lär sig så snart som möjligt för att verkligen maximera mängden kunskap man anskaffar sig på så kort tid som möjligt.

Sammanfattning

Det här vad jag anser vara de bästa böckerna om digital marknadsföring just nu.

Och då har jag läst långt över hundra styckna.

Många av böckerna är fokuserade på relativt breda begrepp men det finns även andra resurser för dig som är intresserad av att fördjupa dig förstås. Är du intresserad av att fördjupa dig inom digital marknadsföring ytterligare och exempelvis lära dig mer om Facebook-annonsering, AdWords-annonsering eller YouTube-marknadsföring så finns det förstås en mängd böcker för det där jag kommer ta mig tiden att lista vad jag anser vara de bästa resurserna.

Finns det någon bok du tycker fattas — använd dig gärna av mitt kontaktformulär så tar jag mer än gärna en titt på den för att se ifall den förtjänar en plats i listan ovan.

The following two tabs change content below.

Hanif Ehtesham

Latest posts by Hanif Ehtesham (see all)

    Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇