Webbplatsen innehåller reklam genom annonslänkar för Nextory, Bokus och BookBeat.

3 böcker om att gå ner i vikt du måste läsa

Beräknad lästid: 4 minuter ⏳

1. Sluta banta, gå ner i vikt av Anna Hallén Buitenhuis (2017)

Är det din tur att lyckas i år?

Du har försökt allt och alla metoder, men inget fungerar?
Du vet hur du ska äta men gör inte det du har tänkt dig?
Du tappar greppet och börjar om igen och igen, på en måndag?
Om och om igen, med nya tuffare och striktare metoder?

Vill du lära dig att äta?
– “Jamen Anna, jag vill gå ner i vikt nu!”
Ja, men det ville du troligtvis även för ett år sen också? Och året innan? Och kanske även innan dess?
Vad stoppade dig då?
Varför är du inte klar?
Kan det vara för att du tappar “motivation”?
Tappar greppet?
Inte gör som du har tänkt dig?

Idag är det din tur att lyckas. Unna dig att lyckas en gång för alla.
Denna gång med kunskap och vänlighet mot dig själv. Inte som tidigare med striktare, hårdare och bestraffning.

Lär dig att äta, tryggt, gott och avslappnat och gå ner i vikt. Sluta banta – och gå ner i vikt!

En gång för alla.

2. Mosleymetoden: gå ner i vikt och förbättra din hälsa med enkelt trestegsprogram av Michael Mosley (2020)

Michael Mosley har samlat sina erfarenheter och den forskning han tagit del av genom åren i sitt bästa och mest effektiva sätt att kunna hjälpa människor med vikt- och hälsoproblem. Mosleymetoden är en väg till både viktnedgång och viktstabilitet, men förbättrar även blodtryck, hjärtkärlhälsa eller risken för diabetes.

Metoden består av tre steg: Snabb viktminskning- kickstart, 5:2-period och Att behålla vikten. Här finns också näringsriktiga recept på mättande måltider och som håller ditt kaloriintag på 800 om dagen för halvfastedagarna och för snabb viktminskning. Mycket tyder på att det magiska talet är 800 när det gäller kalorier för att optimera resultatet på kort, och, på lång sikt.

3. Gå ner i vikt med LCHF av Ulrika Davidsson (2011)

Har du försökt gå ner i vikt utan att lyckas fullt ut? Kanske tappade du några kilon som du raskt stoppade på dig igen LCHF-dieten tillåter dig att äta mat med högt fettinnehåll och du kan njuta av grädde, majonnäs och biffar utan dåligt samvete. Du äter också mycket naturliga proteiner och rikligt med grönsaker. Däremot håller du igen på kolhydrater. Många som provat hävdar att sötsuget minskar.

Under en tvåveckors rivstart maximeras din förbränning och du rasar snabbt i vikt – upp emot 4-5 kilo är inte ovanligt. Därefter följer du en fyraveckors menyplan med frukost, lunch och middag och får tips på hur du ska motionera, tänka och motivera dig själv.

Prova också Ulrikas supernyttiga gröna drinkar som ger dig massor av vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter! Gröna bladgrönsaker är det nyttigaste som finns och innehåller fler näringsämnen än något annat livsmedel. Du får också veta mer om de nya rön som visar vilken mat som är hälsosammast för just din blodgrupp.

Ett hett tips är för övrigt att läsa vårt inlägg om hur man går ner i vikt med yoga.

Inlägg senast uppdaterat: 1 juni, 2021

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇