2 grymma böcker om speldesign du måste läsa

Beräknad lästid: 6 minuter ⏳

Om du är på jakt efter att börja designa spel, vad är bättre än att ta del av 2 historier som tydligt visar när människor lyckats med just det?

1. Insert Coin av Ludde Nordensköljd (2017)

Insert Coin: Arkadspelens uppgång och fall i Sverige är historien om grunden för det svenska dataundret. Om entreprenörskap, spelkultur och moralpanik. Kring millennieskiftet började arkad- och flipperspelen försvinna från biljardhallar, kaféer och restauranger runt om i landet.

Samtidigt blev Svenska Spels Jack Vegas-automater en allt vanligare syn. En vanlig uppfattning är att konsolspelen hade hunnit ikapp tekniskt och att arkadspelen därmed spelat ut sin roll. Men kan det verkligen ha varit så enkelt? Insert Coin är både en nostalgisk återblick och intressant nutidshistoria.

Här möter vi utställarna, generalagenterna, spelarna och myndigheterna, samt upplever spelen och platserna på nytt. Nyckelpersoner inom branchen delar med sig av erfarenheter som sträcker sig från 1940-talet fram till idag.

Innan de första skärmförsedda spelautomaterna introducerades i början av 1970-talet bestod marknaden huvudsakligen av jukeboxar, enarmade banditer och flipperspel. Men snart var arkadspelen i princip överallt: i köpcentrum, gatukök och tobaksbutiker. Under guldåldern var kassaflödet så stort att det inte var ovanligt att bankerna ringde automatfirmorna när de behövde växel.

Här finns historien om hur ett svenskt företag i praktiken räddade den amerikanska speljätten Atari under deras första, skälvande år. Spelare och samlare minns spelen och hallarna där man träffades. Den beryktade spelhallen Alexander Lucas i Stockholm sätts under lupp.

Stället beskylldes för allt från att få ungdomar att skolka från skolan och göra inbrott i varuhus, till att frammana barnprostitution. Resultatet blev en ny lag i början på 1980-talet som skulle få förödande effekt på branschen en lag som lever kvar än idag.

Vad är motiven bakom att de förhållandevis hårda reglerna upprätthålls, trots att samhällets syn på data- och tv-spel har ändrats markant under de gångna trettiofem åren? Rikligt illustrerad med tidigare opublicerat bildmaterial i form av broschyrer, logotyper, fotografier och brev, målar boken upp en autentisk bild av en era som varade i drygt ett kvarts sekel.

Från att ha varit ett av de världsledande länderna inom arkadspel blev Sverige ett av de främsta dataspelsproducerande länderna. Fröet såddes i dunkla lokaler bakom spakar och knappar. För första gången kommer här berättelsen om arkadspelens uppgång och fall i Sverige.

2. Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka – Historien om Markus “Notch” Persson och spelet som vände allt upp och ned (2012)

För tre år sedan var Stockholmsbon Markus “Notch” Persson en okänd och uttråkad programmerare. Idag är han en världskändis. Allt tack vare ett märkligt litet hobbyprojekt som blev större än någon kunnat ana.

Minecraft, spelet Markus skrev ihop på fritiden, har trollbundit mer än 30 miljoner spelare och gjort Markus till mångmiljonär. Det har också fått flera av vår tids mest framstående teknikprofeter och investerare att spärra upp ögonen. För spelet är inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan också en skapelse som vänder upp och ned på flera vedertagna sanningar om nätkultur, ekonomi och marknadsföring.

Markus själv är lika delar nörd och superstjärna. I boken berättar han för första gången historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego som han har kvar än idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Men också om att växa upp i en familj som präglats av konflikter.

Minecraft i sig kan tyckas simpelt för den oinvigde. Mest av allt liknar det en digital version av Lego – klossar staplas ovanpå varandra med allt mer komplicerade konstruktioner som resultat. Ingenting kunde vara mer annorlunda än de bombastiska krigsspel som storföretagen plöjer ned miljarder i. Men Minecraft utövar ändå en sällsam dragningskraft på sina miljontals spelare.

Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka, är en historia om osannolika framgångar, halsbrytande summor pengar och ett skolexempel på den digitala utvecklingens kraft att skaka om affärsmodeller i grunden. Men det är också en personlig berättelse om skapande, utanförskap och känslan av att inte passa in. Och framförallt om hur en kreativ galning som tillåts vara just det ibland kan uträtta storverk.


Vi hoppas dessa 2 böcker ger dig motivationen att börja studera speldesign.

The following two tabs change content below.

Hanif Ehtesham

Latest posts by Hanif Ehtesham (see all)

    Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇