2 grymma böcker om speldesign du mÄste lÀsa

BerĂ€knad lĂ€stid: 6 minuter ⏳

Om du Àr pÄ jakt efter att börja designa spel, vad Àr bÀttre Àn att ta del av 2 historier som tydligt visar nÀr mÀnniskor lyckats med just det?

1. Insert Coin av Ludde Nordensköljd (2017)

Insert Coin: Arkadspelens uppgÄng och fall i Sverige Àr historien om grunden för det svenska dataundret. Om entreprenörskap, spelkultur och moralpanik. Kring millennieskiftet började arkad- och flipperspelen försvinna frÄn biljardhallar, kaféer och restauranger runt om i landet.

Samtidigt blev Svenska Spels Jack Vegas-automater en allt vanligare syn. En vanlig uppfattning Àr att konsolspelen hade hunnit ikapp tekniskt och att arkadspelen dÀrmed spelat ut sin roll. Men kan det verkligen ha varit sÄ enkelt? Insert Coin Àr bÄde en nostalgisk Äterblick och intressant nutidshistoria.

HÀr möter vi utstÀllarna, generalagenterna, spelarna och myndigheterna, samt upplever spelen och platserna pÄ nytt. Nyckelpersoner inom branchen delar med sig av erfarenheter som strÀcker sig frÄn 1940-talet fram till idag.

Innan de första skÀrmförsedda spelautomaterna introducerades i början av 1970-talet bestod marknaden huvudsakligen av jukeboxar, enarmade banditer och flipperspel. Men snart var arkadspelen i princip överallt: i köpcentrum, gatukök och tobaksbutiker. Under guldÄldern var kassaflödet sÄ stort att det inte var ovanligt att bankerna ringde automatfirmorna nÀr de behövde vÀxel.

HÀr finns historien om hur ett svenskt företag i praktiken rÀddade den amerikanska speljÀtten Atari under deras första, skÀlvande Är. Spelare och samlare minns spelen och hallarna dÀr man trÀffades. Den beryktade spelhallen Alexander Lucas i Stockholm sÀtts under lupp.

StÀllet beskylldes för allt frÄn att fÄ ungdomar att skolka frÄn skolan och göra inbrott i varuhus, till att frammana barnprostitution. Resultatet blev en ny lag i början pÄ 1980-talet som skulle fÄ förödande effekt pÄ branschen en lag som lever kvar Àn idag.

Vad Àr motiven bakom att de förhÄllandevis hÄrda reglerna upprÀtthÄlls, trots att samhÀllets syn pÄ data- och tv-spel har Àndrats markant under de gÄngna trettiofem Ären? Rikligt illustrerad med tidigare opublicerat bildmaterial i form av broschyrer, logotyper, fotografier och brev, mÄlar boken upp en autentisk bild av en era som varade i drygt ett kvarts sekel.

FrÄn att ha varit ett av de vÀrldsledande lÀnderna inom arkadspel blev Sverige ett av de frÀmsta dataspelsproducerande lÀnderna. Fröet sÄddes i dunkla lokaler bakom spakar och knappar. För första gÄngen kommer hÀr berÀttelsen om arkadspelens uppgÄng och fall i Sverige.

2. Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka – Historien om Markus “Notch” Persson och spelet som vĂ€nde allt upp och ned (2012)

För tre Ă„r sedan var Stockholmsbon Markus “Notch” Persson en okĂ€nd och uttrĂ„kad programmerare. Idag Ă€r han en vĂ€rldskĂ€ndis. Allt tack vare ett mĂ€rkligt litet hobbyprojekt som blev större Ă€n nĂ„gon kunnat ana.

Minecraft, spelet Markus skrev ihop pÄ fritiden, har trollbundit mer Àn 30 miljoner spelare och gjort Markus till mÄngmiljonÀr. Det har ocksÄ fÄtt flera av vÄr tids mest framstÄende teknikprofeter och investerare att spÀrra upp ögonen. För spelet Àr inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan ocksÄ en skapelse som vÀnder upp och ned pÄ flera vedertagna sanningar om nÀtkultur, ekonomi och marknadsföring.

Markus sjÀlv Àr lika delar nörd och superstjÀrna. I boken berÀttar han för första gÄngen historien om sitt liv. Om den gamla skolbÀnken full med Lego som han har kvar Àn idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lÀgenheten i Salem utanför Stockholm. Men ocksÄ om att vÀxa upp i en familj som prÀglats av konflikter.

Minecraft i sig kan tyckas simpelt för den oinvigde. Mest av allt liknar det en digital version av Lego – klossar staplas ovanpĂ„ varandra med allt mer komplicerade konstruktioner som resultat. Ingenting kunde vara mer annorlunda Ă€n de bombastiska krigsspel som storföretagen plöjer ned miljarder i. Men Minecraft utövar Ă€ndĂ„ en sĂ€llsam dragningskraft pĂ„ sina miljontals spelare.

Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka, Àr en historia om osannolika framgÄngar, halsbrytande summor pengar och ett skolexempel pÄ den digitala utvecklingens kraft att skaka om affÀrsmodeller i grunden. Men det Àr ocksÄ en personlig berÀttelse om skapande, utanförskap och kÀnslan av att inte passa in. Och framförallt om hur en kreativ galning som tillÄts vara just det ibland kan utrÀtta storverk.


Vi hoppas dessa 2 böcker ger dig motivationen att börja studera speldesign.

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och Àr grundaren av webbplatsen. Jag Àr, som namnet pÄ sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har dÀrför valt att starta den hÀr sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjÀlper nÄgon dÀr ute att finna en ny bok att blÀddra i. Stort lycka till i ditt sökande!