Webbplatsen innehåller reklam genom annonslänkar för Nextory, Bokus och BookBeat.

4 klassiska noveller inom kinesisk litteratur!

Beräknad lästid: 9 minuter ⏳

Water Margin, Journey to the West, Romance of the Three Kingdoms och Dream of the Red Chamber; dessa fyra romaner utgör kärnan i kinesisk klassisk litteratur och informerar fortfarande om den moderna kulturen.

Som med Dante eller Shakespeare i Europa, är de beröringsstenar som den kinesiska litteraturkulturen ständigt återvänder för att upptäcka ny relevans och ny insikt.

Dessa fyra romaner dateras från Ming- och Qing-dynastierna och utgör grunden för den kinesiska litterära kulturen. Deras inflytande har spridit sig över Asien för att informera om delar av japansk, koreansk och sydostasiatisk mytologi.

Skrivningen och spridningen av dessa fyra verk markerade uppkomsten av romanformen i Kina som en motsvarighet till mer förfinade filosofiska och poetiska verk.

Den mer expansiva formen av romanen möjliggjorde en syntes av det historiska och det mytologiska, samtidigt som det utvecklades längs mer tillgängliga berättelselinjer. Dessa verk markerade således en begränsad men anmärkningsvärd demokratisering av litteraturen, som kanske är tydligast i deras användning av folkmusik, snarare än den klassiska kinesiska som tidigare hade dominerat.

Dessa fyra verk avslöjade också romanens potential att omfamna en mängd perspektiv och möjliggöra ironi; detta gjorde det möjligt för författare att uttrycka tidigare undertryckta kritiker om den härskande ordningen, samtidigt som de uttryckte den stora mängd röster som utgör den kinesiska befolkningen.

Water Margin

Water Margin, som publicerades på 1300-talet, var den första av de fyra klassiska romanerna som släpptes och introducerade den allmänna språkformen och stilen som de andra skulle följa.

Titeln har översatts på ett antal sätt, bland annat som outlaws of the Marsh, Tale of the Marshes, All Men Are Brothers, Men of the Marshes, eller The Marshes of Mount Liang, och medan tvivel kvarstår om författarens identitet , tillskriver de flesta till Shi Nai’an, en författare från Suzhou. Romanen utspelar sig i Song-dynastin och visar en grupp laglösa som så småningom fortsätter att tjäna kejsaren i kampen mot utländska inkräktare.

Den baserades på den verkliga livshistorien om den outlaw Song Jiang, som besegrades av kejsaren på 1100-talet, och vars gäng med 36 outlaws kom att fylla folksagor i hela Kina.

Dessa folksagor skapade en mytologi kring Song Jiang som ledde till olika dramatiska anpassningar och tryckta återberättelser. Dessa föregångare skulle alla fortsätta att informera Water Margin, som kondenserade och syntetiserade de olika berättelserna som bröt ut kring Song Jiang-berättelsen.

Vissa har tillskrivit Water Margins framgång till dess ironiska framställning av vanliga klagomål mot de härskande klasserna. Dess skildring av den laglösa upproret utnyttjades av förbittringar som hölls av många under Ming-dynastin, och romanen förbjöds verkligen under en period för sin potential att främja uppror.

Romanen har blivit föremål för många moderna anpassningar och har fortsatt nutida relevans i sin prototypiska berättelse om uppror, förtryck och underhåll.

Journey to the West

Kanske den mest inflytelserika av de fyra klassiska romanerna i kinesisk litteratur, och säkert den mest kända utanför Kinas gränser, Journey to the West skrevs på 1500-talet av Wu Cheng’en. Det visar pilgrimsfärden för den buddhistiska munken Xuanzang till Indien, och hans resulterande resor genom de västra provinserna i Kina, tillsammans med hans tre lärjungar.

Medan berättelsens ramar baseras på buddhismen, bygger romanen på en mängd kinesiska folksagor och mytologi, liksom panteism och taoism för att skapa sin fantastiska rollkaraktär och varelser. Dessa varelser inkluderar olika demoner som Xuanzang stöter på under sina resor och en mängd olika djurandar som antar mänsklig form.

Den senare kategorin inkluderar de tre lärjungarna, som karakteriseras som en apa, en gris och en flodstrand, och som är bundna till Xuanzang när de försöker sona för sina tidigare synder. En tidig och delvis engelsk översättning av Journey to the West av Arthur Waley hade titeln Monkey och fokuserade på exploateringen av denna karaktär, vilket också har varit fallet med många efterföljande anpassningar.

Journey to the West var ett tidigt exempel på Shenmo-genren, som införlivade en rad fantastiska fiktion med fokus på gudarnas eller demons exploatering, och var mycket framträdande i uppkomsten av folklig kinesisk litteratur under Ming-dynastin, som de århundraden gamla folket berättelser skrevs och sprids för första gången.

Resan till väst var det mest kända exemplet på Shenmo, och är fortfarande allestädes närvarande i Kina, i ett stort antal anpassningar. Romanernas fortsatta relevans är en återspegling av dess paradigmatiska kvaliteter, som med de grekiska myterna om Homer satte den de gamla myterna om kinesisk kultur för första gången och förblir ett förvar för dessa myter även idag.

Romance of the Three Kingdoms

En historisk roman som berättar om den politiska intriger och bedrägerier inom den kinesiska historiens tre kungariken, Romance of the Three Kingdoms kombinerade historia, legend och mytologi för att berätta den tumultiga historien om denna tid.

Den här episka berättelsen skrevs av Luo Guanzhong och innehåller hundratals karaktärer som väver en mängd komplicerade handlingslinjer i dess skildring av upplösningen av ett enat Kina i tre stridande riken, de tre staterna Cao Wei, Shu Han och östra Wu, och deras slutliga försoning och förening.

Romans av de tre kungarikena är fortfarande mycket populär i Kina och har haft ett djupt inflytande på nationell identitet, eftersom den dramatiserar en av nationens grundmyter; dess sönderfall och enande. Tron på historiens cykliska natur uttrycks kortfattat i romanens inledande rad: ”Det är en allmän sannhet i denna värld att allt som är långt uppdelat kommer säkert att förenas, och allt som länge förenas kommer säkert att delas”.

Komplexiteten i den politiska värld som den skildrar, liksom dess episka längd och densitet, kan göra läsning av Romance of the Three Kingdoms till en utmaning.

Det förblir emellertid ett unikt kraftfullt verk, som informerar kinesisk politisk medvetenhetshändelse idag på ett sätt som konkurrerar med Shakespeares plats i engelsk självidentitet.

Dream of the Red Chamber

Skrivet i mitten av 1700-talet under Qing-dynastin var Dream of the Red Chamber den sista av de fyra stora romanerna i kinesisk litteratur som fick framträdande.

Det är ett semi-självbiografiskt verk som fokuserar på det ekonomiska och moraliska förfallet hos författaren Cao Xueqins familj och i förlängning Qing-dynastin. Drömmen om den röda kammaren, som är erkänd för sin formella skönhet och innovation, har skapat ett eget vetenskapligt fält, ”Redology”, som fortfarande är ett blomstrande akademiskt ämne i Kina.

Romanen är markant mer nyanserad och exakt än sina andra klassiker, och den erbjuder en otroligt detaljerad återgivning av livet för 1700-talets kinesiska aristokrati, med särskild uppmärksamhet åt komplexiteten i sociala konventioner i denna esoteriska värld.

Romanen är således ett förvar för dem som är intresserade av kinesisk kultur, vilket ger läsarna en inblick i den religiösa, sociala och politiska världen i Kina i överklassen.

Det ger också insikt i en mängd olika aspekter av kinesisk kultur, från medicin till mytologi och konst, som alla fortsätter att informera samtida kultur i Kina.

Sammanfattning

Vi hoppas du hittar en ny, fantastisk bok att börja läsa med sin bas inom klassisk kinesisk litteratur. Stort lycka till!

Inlägg senast uppdaterat: 2 juni, 2021

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇