5 bra böcker om Jesus du aldrig läst

1. Jesus

Jesus – historiens mest kända individ – finns det mer att skriva om honom? Javisst, anser historikern Dick Harrison, särskilt om man vänder på perspektiven och ställer frågor som är intressanta för nutidsmänniskan.

Att Jesus har tillägnats fler biografiska verk än någon annan historisk gestalt är på samma gång självklart som obegripligt. Självklart, eftersom den rörelse han drog igång utvecklades till världens största religion. Obegripligt, eftersom vi har så få säkra biografiska uppgifter om honom. De äldsta källorna, från aposteln Paulus tid, nämner endast några få detaljer om hans liv och lära. Källorna i Nya testamentet är källkritiskt sett besvärliga att hantera.

I sin bok skildrar Dick Harrison den historiska personen Jesus – han som kom från Nasaret, var verksam i Galileen, hamnade i bråk med de styrande i Jerusalem och avrättades i relativt ung ålder. Men författaren resonerar även kring fundamenten i kristendomen – uppståndelsen, himmelsfärden, miraklen – finns det något historiskt belägg för detta?

Jesus är en problematiserande, kunnig levnadsteckning över en av världshistoriens mest omdebatterade människor. Det är upp till läsaren att avgöra om problemen får sin lösning och om författaren bringar nytt ljus över Jesu liv och gärning. Eller som objektet för denna bok själv skulle ha konstaterat, ”sök, så skall ni finna”.
Jesus är tillgänglig som ljudbok och e-bok.

2. 100 dagar med Jesus

Den här boken är skriven för dig som vill lära känna Jesus, vare sig du kallar dig kristen eller inte.

Under hundra dagar bjuds du in att följa den Jesus, som lärjungen Johannes beskriver i sina texter. Bibeltexter som utgår från insikten att Jesus verkligen var både människa och Gud, och att allt han gjorde har en evig betydelse och säger något till oss – om oss.

Boken är skriven som en andaktsbok, uppbyggd kring teman och bibelberättelser som beskriver Jesu person och verksamhet. Med enkla, kommenterande texter, förs vi varsamt genom Johannesevangeliet texter, och inspireras av författaren till en förändringsprocess i reflexion och bön.

Hundra dagar är en bra tidsrymd när man vill genomföra kursförändringar och starta nya processer. Låt100 dagar med Jesusinspirera till en ny början – på ett helt år, ett decennium, ett helt liv och till sist en hel evighet.

”Det kommer att bli revolutionerande dagar som kan förändra din syn på livet, på dig själv och på Jesus”

Niklas Piensoho

Niklas Piensoho, född 1964, är pastor och församlingsföreståndare i Filadelfiaförsamlingen i Stockholm, kaplan vid Sveriges Riksdag och författare. På Libris har också böckerna39 frågor,För det första,Frid i själen,samt365 dagar med Jesusutkommit.
100 dagar med Jesus är tillgänglig som ljudbok.

3. Om Jesus

De flesta skelett man funnit från tiden som Jesus levde visar brist på järn och protein. Kranier av fyrtioåriga människor har ofta få eller inga tänder kvar. Livet var hårt och man dog ung. Endast en minoritet fick uppleva sin tjugofemårsdag.

Vi tänker oss gärna Jesus milda, kärleksfulla leende.
Lägg nu alltså till att leendet troligen var tandlöst så får vi förmodligen en smula rättvisare bild.

Kan vi tänka oss Jesus tandlös? Kan vi tänka oss honom obildad? Mycket lite av våra föreställningar om Jesus Kristus stämmer överens med den historiske Jesus från Nasaret.
En Jesus Kristus stiger fram för oss som en konung för att döma levande och döda. Samtidigt flyr en annan gestalt undan i skuggorna. En kort, mörkhyad man som åldrats i förtid av fattigdom och kringflackande. En enkel hantverkare från den galileiska landsbygden som makten lät avrätta i förebyggande syfte. En man som spred budskapet om Guds rike.

Spännande? Det här är bara början! Följ med Jonas Gardell på en omskakande spaning efter Jesus.
Om Jesus är tillgänglig som ljudbok och e-bok.

4. Jag mötte Jesus

Journalisten Charlotte Rørth var inte en religiös eller andlig sökare, när Guds Son bokstavligen visade sig för henne och talade till henne i en landsortskyrka i Úbeda i Spanien. Erfarenheten kom som en mental och fysisk blixt och tvingade henne att ta sitt moderna rationella liv i beaktande.

I boken Jag mötte Jesus. En motvilligt troendes bekännelser berättar Charlotte Rørth hur hon, som kritiskt granskande journalist plötsligt drabbas av det starka mötet med Jesus och hur hon hanterar upplevelsen efteråt. Det är fascinerande att läsa om hur hon gör allt för att rationellt förklara sin upplevelse: Kan det vara epilepsi? Stress? Lika intressant är att se hur omvärlden reagerar när hon berättar om sin upplevelse. Helt plötsligt ses hon, som tidigare ansetts som så rationell, skarp och begåvad som en skör, hopplös excentriker.

Läsaren får också följa med Charlotte på en resa tillbaka i litteraturen och historien om den historiske Jesus, och vi finns där när hon besöker forskare inom medicin och psykiatri, präster och andliga guider för att hitta kunskap och förståelse kring vad hänt henne.

Jag mötte Jesus är en personlig, existentiell berättelse om tro och tabu i Skandinavien, där religiösa upplevelser och erfarenheter är något av de mest privata definitivt något att hålla för sig själv om man vill undvika att bli sedd som psykiskt obalanserad eller komplett galen.

Boken kom ut i Danmark 2015 och har där blivit en oväntad läsarsuccé. Charlotte Rørth är flitigt bokad som föreläsare inom existentiella frågor.
Jag mötte Jesus är tillgänglig som ljudbok och e-bok.

5. Jesus jude rebell gud

Det finns mycket skrivet om den mytologiske Jesus. Men vem var egentligen Jesus – den historiske personen? Jesus var inte kristen. Han var jude. Född, uppvuxen och verksam i en judisk miljö. Han predikade för judar och hans efterföljare var judar. Kristendomen uppstod först efter korsfästelsen. Till en början betraktades den som en judisk sekt – idag är kristendomen världens största religion. Jesus verkade i en avkrok av romarriket. Han hade ingen officiell titel. Han lämnade inte en skriven rad efter sig. Vi vet inget om hans bildningsnivå, hur han såg på sig själv eller om han hade för avsikt att starta en ny religion. I Jesus. Jude, Rebell, Gud? skriver Sören Wibeck en kritisk biografi om den person som dominerat Västerlandets historia under 2 000 år. I boken presenteras och analyseras fakta om Jesus existens, politiska miljö, familjeförhållanden och död. Sören Wibeck arbetar på Sveriges Radios livsåskådningsredaktion. Han har tidigare skrivit Religionernas historia (2003) och Korståg(2005). Här skriver han som journalist, inte som religionshistoriker eller teolog. Nyfiket, respektfullt och kritiskt närmar han sig ämnet. Ställer frågor. Föddes Jesus av en jungfru? Var han Guds son? Var han gift med Maria Magdalena? Varför dog han? Vad betydde hans död? Uppstod han? Men först den viktigaste frågan: Har Jesus ens existerat?
Jesus jude rebell gud är tillgänglig som ljudbok.

Inlägg senast uppdaterat: 15 februari, 2023

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇