Mary Shelleys 3 bÀsta böcker du mÄste lÀsa

BerĂ€knad lĂ€stid: 8 minuter ⏳

Mary Shelley, ursprungligen Mary Wollstonecraft Godwin, född 30 augusti 1797 i London, död 1 februari 1851 i London, var en brittisk roman- och novellförfattare som ocksÄ publicerade dramatik, essÀer, biografier och reseskildringar. Hon var styvsyster till Claire Clairmont.

Det hÀr Àr vÄr lista över vad vi anser vara Mary Shelleys 3 bÀsta böcker. Vi hoppas du hÄller med om vÄr bedömning!

1. Frankenstein eller den moderne Prometeus

Mary Shelleys legendariska roman Frankenstein, i nyöversÀttning av MÄns Winberg.

Alla har vi stött pĂ„ – om inte annat i filmparodier – varianter av historien om den galne vetenskapsmannen och hans ohyggliga skapelse, en varelse konstruerad av mĂ€nskliga likdelar som vĂ€ckts till liv med hjĂ€lp av elektricitet, och uttrycket “Frankensteins monster” ingĂ„r som ett begrepp i vardagssprĂ„ket – men alla har nog inte stiftat nĂ€rmare bekantskap med den ursprungliga kĂ€llan till dessa spektakulĂ€ra idĂ©er: Mary Shelleys högst seriösa roman frĂ„n 1818.

Även bokens tillkomst Ă€r mycket speciell:

Mary Shelley var bara 19 Är nÀr hon började skriva boken. Hon var dotter till feminismikonen Mary Wollstonecraft och anarkismfilosofen William Godwin. Hon hade rymt hemifrÄn med poeten Percy Shelley som hon senare gifte sig med.

Sommaren 1816 vistades de vid GenĂšvesjön i Schweiz tillsammans med poeten Lord Byron. En regnig kvĂ€ll nĂ€r de inte kunde gĂ„ sin vanliga kvĂ€llspromenad kom de överens om en tĂ€vling: de tre skulle skriva var sin skrĂ€ckberĂ€ttelse. Percy och Lord Byron fullföljde inte sina bidrag till tĂ€vlingen, men för Mary gick det desto bĂ€ttre, hon fick inspiration till en hel roman. Året dĂ€rpĂ„ hade hon berĂ€ttelsen klar och ytterligare ett Ă„r senare, 1818, utkom den i bokform i sin första upplaga. Den nĂ„dde snabbt berömmelse och utkom sedan i stĂ€ndigt nya upplagor.

Doktor Victor Frankenstein Àr urtypen för den visionÀre vetenskapsmannen, den pÄhittige uppfinnaren, den djÀrve nytÀnkaren, som brinner för sitt arbete och Àr besatt av sin fixa idé att en dag lösa Det Stora Problemet, i det hÀr fallet Livsgnistans GÄta. Han vill kunna skapa och omforma livet sjÀlvt, han vill kunna styra och pÄverka livets och tillvarons grundlÀggande mekanismer.

Han kan rentav ses som en representant för hela den moderna utvecklingen som har dominerat samhÀllet de senaste seklen och som har fört sÄ mycket gott med sig, men Àven en hel del ont. Vetenskapen och teknologin har gett mÄnga fantastiska förbÀttringar som varit till enorm nytta för mÀnskligheten, men ocksÄ ett stort antal produkter som kan orsaka katastrofer, och den miljökollaps som den globala uppvÀrmningen hotar att bli hade vi kanske aldrig behövt oroa oss för om inte historien framburit sÄ mÄnga geniala forskare och pÄhittiga uppfinnare av just doktor Frankensteins sort.

Men Ànnu intressantare Àn personligheten Victor Frankenstein Àr nog bokens andra huvudgestalt: monstret.

HÀr skiljer sig romanen markant frÄn filmatiseringarna.

Monstret i romanen Àr nÀmligen inte alls som filmernas, inte alls en grymtande rosslande stapplande trögtÀnkt zombievarelse som gÄr med armarna utstrÀckta och trampar sönder allt i sin vÀg och gÄr rakt igenom vÀggar utan att mÀrka det, utan det rakt motsatta: en supermÀnniska!

Kolossalt stark, smidig, uthÄllig, tÄl alla slags pÄfrestningar, och dessutom mycket intelligent, intellektuell, och synnerligen verbal.

Han skulle kunna leva ett förtrÀffligt liv och bli lycklig och framgÄngsrik och nöjd med sin tillvaro om det inte vore för en sak: han passar inte in i den mÀnskliga gemenskapen.

Han Àr för det första oerhört ful. Grovhugget sammansatt som han Àr, av aparta groteska likdelar. Han Àr sÄ frÄnstötande ful att alla som ser honom ryggar tillbaka i vÀmjelse och instinktiv avsky.

För det andra Ă€r han oformligt stor. Doktor Frankenstein hade nĂ€mligen inte möjlighet att konstruera en normalstor varelse, dĂ„ hade sammanfogandet av nervtrĂ„dar och liknande – detaljer blivit för svĂ„rt.

Monstrets mörka öde blir att tvingas driva omkring som en utstött och aldrig nÄgonstans vÀlkomnas bland vÀnner. SjÀlv Àr han till fullo medveten om vidden av problemet och kan resonera och argumentera inför doktor Frankenstein och inför lÀsaren om sitt fruktansvÀrda och till synes olösliga dilemma.

2. Den sista mÀnniskan

Denna apokalyptiska roman utspelar sig i ett framtida Europa i förÀndring. Med utgÄngspunkt i det idylliska Ullswater i norra England fÄr vi följa mÀnsklighetens slutliga kollaps och undergÄng pÄ nÀra hÄll.

Den sista mĂ€nniskan Ă€r, vid sidan av Frankenstein, Mary Shelleys viktigaste verk. Det skrevs Ă„ren efter att tvĂ„ av hennes barn och maken Percy Bysshe Shelley omkommit och Ă€r nĂ„got av en lysande och ödesdiger uppgörelse med bĂ„de livet sjĂ€lvt och samtidens romantiska och upplysningsidealistiska idĂ©er.

Den sista mĂ€nniskan pĂ„visar den ultimata meningslösheten i vĂ€rlden och individens bristande kontroll över historien Shelley ifrĂ„gasĂ€tter hĂ€r mĂ€nskligheten som universums mittpunkt och vĂ„rt privilegierade förhĂ„llande till resten av naturen; en profetisk utmaning av vĂ€st vĂ€rldens antropocentriska natursyn.

JÀmte Frankenstein kan Den sista mÀnni skan ses som en desillusionerad kommentar till revolutionseran. HÀr presenteras Den sista mÀnniskan i en modern och följsam översÀttning av Erik Carlquist, med ett efterord av fil. dr. Maria Löfgren.

3. Matilda

“Jag vann hans hemlighet, dĂ€refter var vi bĂ„da förlorade för alltid.”

NÄgra dagar efter Matildas födelse dör hennes mor. Förkrossad lÀmnar dÄ hennes far England pÄ obestÀmd tid. Matilda vÀxer upp under överinseende av sin faster pÄ ett gods i Skottland. Alltmer isolerad flyr Matilda in i en fantasivÀrld dÀr romankaraktÀrer fÄr liv, dÀr hennes far allt tydligare utkristalliserar sig som det som bÄde ska rÀdda henne och göra henne lycklig. Efter sexton Ärs bortovaro kommer Matildas far tillbaka, men det som frÄn början verkar vara inledningen pÄ ett lÄngt och lyckligt liv tillsammans, vÀnds snart till dess motsats.

Matilda, Mary Shelleys andra roman efter Frankenstein, Ă€r den mörka berĂ€ttelsen om en fars förbjudna kĂ€nslor för sin dotter. Det Ă€r den skakande historien om en ung kvinnas allt mer desperata sökande efter mening, kĂ€rlek och försoning.RomanenansĂ„gs sĂ„ upprörande av sin samtid att det skulle dröja mer Ă€n ett sekel efter Mary Shelleys död innan den publicerades för första gĂ„ngen. Det hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen Matilda ges ut i svensk översĂ€ttning.

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och Àr grundaren av webbplatsen. Jag Àr, som namnet pÄ sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har dÀrför valt att starta den hÀr sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjÀlper nÄgon dÀr ute att finna en ny bok att blÀddra i. Stort lycka till i ditt sökande!