Bokrecension:Into the wild av Jon Krakauer

Genre: Äventyr, drama, biografi
Antal sidor: 200
Utgiven: 1996
SprÄk: Engelska

Christoffer McCandless vÀxer upp i en vÀlbÀrgad familj i Virginia och har en relativt normal uppvÀxt. Men sÄ plötsligt en dag lÀmnar han sin bostad, skÀnker bort sina resterande 25 000 dollar och drar vÀsterut i sin lilla bil för att leva ett friare liv nÀrmare naturen. Han besöker mÄnga delstater och arbetar sig fram men stannar sÀllan lÀngre Àn ett par mÄnader pÄ en och samma plats. Han lÀr kÀnna mÄnga nya mÀnniskor under sin resa men vill inte komma för nÀra nÄgon.
Den sista anhalten blir Alaska, den vidstrÀckta och fruktansvÀrt kalla delstaten i norr. Han spenderar ett par mÄnader i en minibuss dÀr och lever i symbios med naturen innan han slutligen dör, 24 Är gammal.
Detta Àr biografin, och McCandless har funnits i verkligheten. Allt som stÄr i boken Àr alltsÄ sant.

Mitt första möte med den hÀr boken var nÀr jag för ett par veckor sedan sÄg filmen (shame on me) och föll pladask. Det Àr en vÀldigt vacker film och handlingen tilltalade mig. Till min glÀdje hade min storebror boken hÀr hemma och jag satte genast igÄng att lÀsa.
Författaren Jon Krakauer Ă€r en rutinerad bergsklĂ€ttrare och journalist. 1992 skrev han en artikel om McCandless död i en tidning och blev sĂ„ intresserad att han bestĂ€mde sig för att gĂ„ djupare i den unga mannens öde och skriva en bok. Jag valde att lĂ€sa den pĂ„ engelska vilket gjorde att det kĂ€ndes som att jag kom Ă€nnu nĂ€rmare huvudpersonen. Dock Ă€r sprĂ„ket vĂ€ldigt invecklat och jag förstod lĂ„ngt ifrĂ„n allt. Men jag noterade i alla fall att Jon Krakauer Ă€r en vĂ€ldigt duktig författare och skriver fint. Jag föll sĂ€rskilt för de snabba vĂ€ndningarna i vissa stycken. Det hĂ€r utdraget handlar om McCandless pappa Walt: By 1965, however, his marriage was in trouble. He and his wife, Marcia, separated. Walt started dating a secretary at Hughes named Wilhelmina Johnson – everyone called her Billie – who was twenty-two years old and had dark, striking eyes. They fell in love and moved in together. Billie got pregnant. Very petite to begin with, in nine months she gained only eight pounds and never wore maternity clothes. On February 12, 1968, Billie gave birth to a son. He was underweight, but healthy and animated. Walt bought Billie a Gianini guitar, on which she stummed lullabies to soothe the fussy newborn. Twenty-two years later, rangers from the Natonal Park Service would find the same guitar on the backseat of a yellow Datsun abandoned near the shore of Lake Mead.[Sida 106] Tanken pĂ„ att bara lĂ€mna allt och ge sig ut helt ensam Ă€r bĂ„de skrĂ€mmande och fascinerande. Boken innehĂ„ller mĂ„nga utdrag ur brev och texter som McCandless skrev och det Ă€r tveklöst vĂ€ldigt intressanta iaktagelser. Även om det nu inte Ă€r sĂ„ att jag sjĂ€lv kĂ€nner för att bara ge mig av sĂ„ tycker jag att han Ă€r vĂ€ldigt inspirerande och boken fick mig verkligen att tĂ€nka till. Allra bĂ€st tycker jag att kapitlet vid namn Virgina Beach Ă€r. Det Ă€r alldeles i mitten av boken och handlar om hans uppvĂ€xt, vad som prĂ€glade hans framtida beslut. Det ger en djupare inblick i hans personlighet, och att fĂ„ höra hans familj, sĂ€rskilt hans lillayster som stod honom mycket nĂ€ra, berĂ€tta om hur han var som barn och hur han sakta förĂ€ndrades och drog sig undan mer och mer, var vĂ€ldigt intressant. Jag bĂ„de beundrar och föraktar honom, för i vissa avseenden kan man verkligen tycka att han bara var en egoistisk douchebag som var trött pĂ„ livet. Samtidigt var han vĂ€ldigt viljestark och hade klart för sig vad han ville uppnĂ„ i livet och vad han ville Ă€ndra pĂ„, och han genomförde det ocksĂ„. Det Ă€r vĂ€l det som Ă€r sĂ„ inspirerande. Boken var som sagt lite trög pĂ„ sina stĂ€llen och inte direkt nĂ„gon bladvĂ€ndare, men fortfarande vĂ€ldigt spĂ€nnande. Jag rekommenderar den varmt om du gillar psykologiska, verklighetsbaserade historier. Även filmen Ă€r vĂ€ldigt fin och har ett vĂ€ldigt fint soundtrack av Eddie Vedder som du ocksĂ„ borde lyssna pĂ„. Kort sagt – finner du den hĂ€r berĂ€ttelsen tilltalande finns det en hel del att utforska!