Bokrecensioner:Nattens Cirkus

Cirkusen anlÀnder utan förvarning. Den föregÄs inte av nÄgra reklamutrop, inga flygblad pÄ lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt Àr den bara dÀr, pÄ en plats dÀr den inte fanns i gÄr. Cirkusen öppnar vid mörkrets inbrott och stÀnger i gryningen.

VĂ€lkommen till Le Cirque des RĂȘves en cirkus olik alla andra. Inne i de svart- och vitrandiga tĂ€lten, i en fĂ€rglös vĂ€rld som hör nattens mörkaste timmar till, döljer sig helt unika upplevelser och fantastiska fenomen.

Men bakom rökridĂ„erna och speglarna pĂ„gĂ„r en tĂ€vling – en kraftmĂ€tning mellan tvĂ„ unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen trĂ€nats i att anvĂ€nda sina illusionskrafter för att övertrĂ€ffa varandra. Vad spelarna inte vet Ă€r att detta spel Ă€r en duell intill döden och att cirkusen Ă€r skĂ„deplatsen för ett slag som utkĂ€mpas mellan fantasins och viljans krafter. Oförtröttligt utövar de unga magikerna sin magi med skĂ€l som deras hemlighetsfulla lĂ€romĂ€stare, Hector och Alexander, Ă€r förtegna om.

NĂ€r Celia av en slump upptĂ€cker att Marco Ă€r hennes motstĂ„ndare börjar de tĂ€nka pĂ„ sitt spel som ett fantastiskt samarbete. Det Ă€r deras förenade krafter som sveper in cirkusen i en stĂ€ndig förtrollning, och bĂ„da tvĂ„ bidrar med stĂ€ndigt alltmer imponerande detaljer som tycks vara skapade enbart för att glĂ€dja den andra. Utan att veta hur deras manipulativa lĂ€romĂ€stare avser att spelet ska sluta störtar Celia och Marco huvudstupa in i en djup och passionerad kĂ€rlek.

Hector och Alexander hĂ„ller dock fortfarande i trĂ„darna och deras elevers relation tvingar dem att ingripa med svĂ„ra följder för Celia och Marco. Det finns bara en utvĂ€g för de unga magikerna – en uppvisning av aldrig tidigare skĂ„dat mĂ„tt.

Det var mystiken kring denna bok som lockade mig mest. Det Ă€r lĂ€tt att förestĂ€lla sig att en cirkus faktiskt kan vara magisk. En cirkus bjuder pĂ„ sĂ„ otroligt mĂ„nga sinnesuttryck. Dofter, smaker, ljud och mycket att titta pĂ„. Författaren till Nattens Cirkus lyckas verkligen att förmedla den dĂ€r speciella cirkuskĂ€nslan. Les Cirque des RĂȘves Ă€r spektakulĂ€r och som lĂ€sare önskar jag att cirkusen en vacker dag kommer anlĂ€nda till min egen stad, haha. Miljö- och personbeskrivningarna Ă€r fantastiska! KaraktĂ€rerna Ă€r verkligen sĂ€regna. Magikernas förestĂ€llningar och trick kĂ€nns Ă€kta och jag Ă€lskar hur magin beskrivs. Vanligtvis brukar jag tycka att magi och annat övernaturligt blir tramsigt i böcker men i Nattens Cirkus kĂ€nns det klockrent. Jag hade kanske velat ha lite mer upptrappning av spĂ€nningen i boken.

Jag tycker tyvĂ€rr inte att Celia och Marcus kĂ€rlek Ă€r sĂ„ djup och passionerad som boken baksida utlovar. Jag hade velat att det verkligen skulle slĂ„ gnistor om dem, vilket det inte gör. Jag Ă€r nog en romantiker och tycker att kĂ€rlek och intimitet Ă€r en viktig del i böckers handling. TĂ€vlingen mellan Celia och Marco Ă€r nĂ„got uttrĂ„kande i lĂ€ngden. Jag hade trott att cirkusen skulle vara lite hotfull och ond men istĂ€llet Ă€r den hĂ€pnadsvĂ€ckande vacker, gĂ„tfull och extraordinĂ€r. Lite ondska och konflikter hade dock kunnat tillföra nĂ„got i berĂ€ttelsen. Jag antar att magin inte alltid Ă€r pĂ„litlig, att det finns kryphĂ„l i varje trollformel och sĂ„ vidare. Det hade varit intressant om nĂ„gon cirkusbesökare blivit drabbad av missöde exempelvis. Nattens Cirkus utspelar sig i slutet av 1800-talet och i början pĂ„ 1900-talet. Jag gillar det gammaldags talsprĂ„ket och författaren skriver mycket bra. Trots mina negativa kommentarer om den hĂ€r boken Ă€r jag glad att jag lĂ€ste den! Boken Ă€r magiskt mysig och passade mig som annars inte lĂ€ser sĂ€rskilt mycket fantasy. Nattens Cirkus Ă€r enligt min Ă„sikt ingen fullpoĂ€ngare men jag kan absolut rekommendera den. 3 av 5 stjĂ€rnor fĂ„r den av mig!