Bokrecensioner:Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo

Titel: Mitt bultande hjärta (original Mitt bankende hjarte)
Författare: Alf Kjetil Walgermo
Genre: Ungdom, kärlek, snyftare
Antal sidor: 205
Utgiven: September 2013
Förlag: Wahlströms (tack för recex!)

Boken börjar väldigt ordinärt med en presentation av en 14-årig flicka och hennes  vardag där mycket cirkulerar kring en nyfunnen crush på en kille i parallellklassen.  Faktiskt så verkar han lite intresserad tillbaka och Amanda svävar växelvis på moln  och växelvis i osäkerhetens dimma. Vid sin sida har hon sin trogna bästis Jenny och  de gör och pratar om allting tillsammans. Kort sagt; hon är en ganska vanligt  tonårstjej på väg in i vuxenvärlden. Men saker förändras den dag hon plötsligt faller  ihop och måste åka ambulans in till akuten. Efter många undersökningar får hon veta att hennes hjärta är för stort. Läkarna gör allt de kan för att rädda det, men till slut finns det ingen annan utväg än att byta ut hjärtat. Och kön är lång och passande hjärtan sällsynta. Medan Amanda sakta blir sämre och sämre och tampas med rullstolsproblem och stirrande ögon oroar hon sig ständigt för David, killen hon gillar. Kommer han vilja vara med henne även om hon inte är precis som alla andra?

Jag sträckläste den här boken på mindre än ett dygn och älskade den. Ni vet den där känslan när man bara inte kan släppa en bok, man går fortfarande runt i den lilla världen och tänker på karaktärerna? Precis så. Därför tror jag att den vinner på att vara så kort och preciserad utan att det känns som att delar har hoppats över eller att trådar kunde spunnits längre. Formatet ger ett stort behov från mig som läsare att sträckläsa.Det är hög igenkänningsfaktor, och även om jag måste säga att karaktärerna känns betydligt yngre än 14 år så var de väldigt bra gjorda. Känslor och tankar är så fantastiskt bra beskrivna och ibland väldigt sorgliga. Jag gillar att boken inte är skriven som en sjukberättelse, det är inte riktigt Amandas sjuka hjärta som står i centrum, utan hennes känslor och oro. Ibland skrattar man rakt ut och ibland gråter man genom hela stycken.Jag vill också tillägga att miljön är glasklar och stämningen i scenerna sitter som en smäck, och det är just den lilla bubblan och det ljuset som jag just nu, ett dygn senare, fortfarande går runt i. Och jag gillar det starkt. Alf Kjetil Walgermo är en norsk författare som tidigare mest skrivit barnböcker. Detta är hans första ungdomsbok och jag hoppas verkligen att han tar sig i kragen och skriver fler, för jag vill absolut läsa mer av honom om det så behöva bli på norska!

Betyg: 5/5