Bokrecensioner:Millan av Pia Hagmar

Titel: Millan
Författare: Pia Hagmar, som bla. skrivit Dalslandsdeckarna, Klara-serien och Flisan-serien.
Genre: Snyftare, drama, hÀstar
Antal sidor: 125
Utgiven: 2012
Förlag: Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)

Millan Àr 13 Är och drömmer om en alldeles egen hÀst. Varje dag Àr hon i stallet och mockar, ryktar och slÀpper ut hÀstarna, Har hon tur kanske hon kan fÄ skritta av nÄgon av dem efter ett ridpass, och nÄgon gÄng ibland fÄ en ridlektion.Hemma har Millan det svÄrt. Hennes mamma bara grÄter och orkar ingenting, och hennes pappa dricker öl dagarna i Ànda. Millan tvingas ta hand om sin Àlskade lillebror alldeles sjÀlv. Hon gör allt för honom. Men det Àr viktigt att dölja familjens situation, Millan vill inte prata med vare sig den vÀdjande skolkuratorn eller bÀstisen Angelica som alltid undrar varför hon inte fÄr följa med Millan hem.HÀstarna Àr ljuspunkten i Millans liv. Hon sliter hÄrt i stallet, biter ihop, fÄr inte klaga. Allt för att lÀra sig sÄ mycket som möjligt. En dag ska hon bli bÀst och hon ska ta hand om missförstÄdda hÀstar som ingen bryr sig om.Men Àn sÄ lÀnge mÄste hon vÀnta. Den hÀr boken grep verkligen tag i mig! Jag har alltid Àlskat böckerna i Pia Hagmars Klara-serie, och den hÀr kan definitivt möta sig med dem.Jag har sjÀlv ett hÀstintresse, sÄ jag har inget emot att lÀsa om hÀstar, men Àven om du vanligtvis inte gillar sÄdana böcker sÄ tycker jag ÀndÄ att du ska ge den hÀr en chans. Den innehÄller sÄ mycket mer!VÀldigt fint skriven Àr den, sorglig, men det finns ÀndÄ hopp. Det mÄste en ungdomsbok ha. Allt Àr inte svart hela tiden, Àven om det för stunden kan verka sÄ.Jag vet inte riktigt vilken Älder boken riktar sig till, kanske frÀmst 9-12 Är, men jag Àr 14 och jag Àlskade den.Den kÀndes ocksÄ lagom lÄng. Visst, jag strÀcklÀste den imorse, för den Àr ju bara 125 sidor, men det kÀnns som en perfekt berÀttelse att ta sig igenom under en morgon.Millan gjorde starka intryck pÄ mig, jag kan inte sluta tÀnka pÄ hennes historia.SÄ fort bok tvÄ kommer ut ska jag skynda mig och lÀsa den. Jag lÀngtar!

Betyg: 5/5