Bokrecensioner: Semlan och Gordon!

TolvÄriga Semlan och Gordon Àr bÀsta vÀnner. De hittar hela tiden pÄ knÀppa lekar och fÄr för sig annorlunda idéer. Semlan Àr ett skilsmÀssobarn och hoppar varje vecka fram och tillbaka mellan sina förÀldrar. Hennes pappa har extremt stora skor och hon blir dessutom lite kÀr i Lino. Under sommarlovet har de inte bara planerat in bad, utan de ska slÄ kyssrekordet i guinness rekordbok, hitta parallellvÀrldar och smita ivÀg till Göteborg för att hitta Semlans okÀnda farfar. En minst sagt galen sommar.
Vilka hÀrliga böcker! Semlan och Gordon Àr tvÄ lysande karaktÀrer som fortfarande har sin barnslighet kvar. Samtidigt börjar det bli spÀnnande med fester och killar, men Semlan lyckas hÄlla nÄgon balans mellan dessa tvÄ delar av livet. Typiskt mellanstadiet. Böckerna Àr skrivna som om det verkligen Àr Semlans röst man hör. Semlan har förmÄgan att se det komiska och possitiva i saker och ting, böckerna blir dÄ fasansfullt roliga och jag log nÀstan hela tiden medan jag lÀste.

Detta Àr den sortens böcker jag skulle Àlskat nÀr jag kanske gick pÄ lÄgstadiet, men det gör jag ocksÄ nu. Jag Àlskar Gordon som Àr den galna kompisen som inte bryr sig om vad andra tycker och jag kÀnner igen mig i Semlan pÄ vÀldigt mÄnga sÀtt. Ett stort plus för snygga omslag,speciellt pÄ andra boken, figurerna med gitarren och cyklopen kÀnns verkligen som Semlan och Gordon dessutom Àr de coolt uppritade. Ett stort sommarlÀsningstips till er yngre lÀsare, men ocksÄ er Àldre, detta Àr böcker som passar mÄnga!

Skrivet av Elin Kategorier: 14-BarnböckerKĂ€rlekSkilda förĂ€ldrarSommarVĂ€nskap