Bokrecensioner: Drömbokhandeln – ett måste för boknörden!

Den litteraturälskande Ivan med ett brokigt förflutet i förlagsbranschen startar tillsammans med den italienska arvtagerskan Francesca en ovanlig bokhandel, Au Bon Roman. Bokhandeln säljer endast kvalitetslitteratur och är som en motreaktion mot stora bokhandelkjedjor som promotar bästsäljare och överlever på skräplitteratur. Au Bon Roman blir till Ivans och Francescas förvåning snabbt en stor succé och varje dag är bokhandeln är fylld av besökare från tidig morgon till sen kväll. Kvalitén i urvalet av böcker garanteras genom långa “måste-läsa-listor”från en anonym kommitté. Kommittémedlemmarna är anonyma både för varandra och omvärlden och består av åtta kända författare. Till en början är allt frid och fröjd och försäljningsstatistiken skjuter i höjden. Men så plötsligt så börjar bokhandeln möta motstånd. De stora dagstidningarna i Paris smutskastar Ivan och Francesca och flera av kommittémedlemmarna utsätts för allvarliga attentat.

“Drömbokhandeln” av Laurence Cossé är nog den mest boknördiga bok jag någonsin läst. Det är en av de böcker som bäst lyckats förmedla kärleken till litteraturen på ett spännande sätt. Hur bokhandeln möter motstånd liknar en deckarintrig och är det något ord som passar in på att beskriva “Drömbokhandeln” så är det “bladvändare”. Det är omöjligt att inte kastas in i berättelsen om Ivans och Francescas dröm och hur de gör för att förverkliga den. Boken känns också väldigt aktuell i dagsläget då bokhandlarna världen över är i kris över de låga försäjningssiffrorna. Hur Au Bon Roman slår sig in på marknaden och vänder upp och ner på begreppet bokhandel blir otroligt intressant. “Drömbokhandeln” är helt enkelt ett stort lästips för bokälskaren!

Skrivet av Hanna Kategorier: 14+Hannas favoriterHemligheterVuxenböcker

Inlägg senast uppdaterat: 17 februari, 2022