Bokrecension: Writing science fiction & fantasy

BerĂ€knad lĂ€stid: 9 minuter ⏳

Titel: Writing science fiction & fantasy
Författare: Redaktörerna av Analog och Isaac Asimov Science Fiction, med flera
Förlag: St. MartinŽs Griffin

Recension av Hanif

Det Ă€r, som jag tidigare skrivit, ovanligt att jag lĂ€ser böcker pĂ„ engelska, men att hitta böcker om att skriva science fiction pĂ„ svenska verkar vara mycket svĂ„rt. Kan du tipsa mig om en enda blir jag glad (Stephen Kings bok Ă€r det nĂ€rmaste jag kommit och den har jag lĂ€st). Den hĂ€r boken innehĂ„ller mĂ„nga kapitel med tips frĂ„n olika författare och redaktörer om vad man ska tĂ€nka pĂ„. Boken Ă€r lite gammal men sĂ€ljs fortfarande, kanske mest för att Isaac Asimov har blivit sĂ„ kĂ€nd. Isaac Asimov var en rysk-amerikansk författare som dog för snart 20 Ă„r sedan. Han skrev böcker sĂ„som Stiftelsetrilogin och böcker om robotar, nĂ„gra har blivit film, t ex ”I, Robot” med Will Smith i huvudrollen. Med finns ocksĂ„ Robert A. Heinlein som ocksĂ„ har skrivit böcker som blivit filmer och teveserier, mest kĂ€nd Ă€r nog ”Starship Troopers”. Stanley Schmidt tipsar ocksĂ„, mest om noveller, i egenskap av att vara redaktör för ett stort SF-magasin i USA.  Poul Andersen (vars far var svensk), som ocksĂ„ Ă€r med, har skrivit kilometervis med text och vunnit bĂ„de Hugo- och Nebulapriset flera gĂ„nger (det Ă€r de finaste priserna man kan fĂ„ inom genren i USA). Sedan Ă€r det nĂ„gra till som medverkar.

Boken bestĂ„r mest av artiklar som redan publicerats inom Ă€mnet att skriva science fiction och fantasy, tidigare i olika tidningar, men som nu samlats ihop pĂ„ ett och samma stĂ€lle. Det Ă€r mest science fiction och ganska lite fantasy det handlar om. Den innehĂ„ller faktiskt mycket bra tips, men ibland kĂ€nns boken lite gammal, mitt exemplar trycktes 1991 och datorer tas upp, men internet och webben finns inte riktigt i tankevĂ€rlden. Men det stör mig inte sĂ„ mycket förrĂ€n i slutet, nĂ€r det kommer mer konkreta tips pĂ„ hur man ska skicka in sina alster, dĂ€r man förutsĂ€tter att den aspirerande författaren kanske Ă€r hĂ€nvisad till skrivmaskin. De roligaste avsnitten tyckte jag var redaktören Stanleys listor pĂ„ vad man ska akta sig för som glad skribent, han tog under en period tydligen emot mĂ€ngder av berĂ€ttelser som handlade om Adam och Eva som nybyggare pĂ„ vĂ„r planet och andra bibliska idĂ©er samt talande fiskar
 Bra att undvika det alltsĂ„, bra tips dĂ€r

Ett tema som Ă„terkommer i flera artiklar Ă€r idĂ© och text. De flesta vill ju naturligtvis att man ska vara en jĂ€tteduktig skribent med en helt ny oupptĂ€ckt omvĂ€lvande idĂ©. Men de flesta verkar gĂ„ med pĂ„ att om man har en unik idĂ© kan man skriva lite taffligt och om man skriver som en gud kan man kanske göra ett mĂ€sterverk av en gammal, redan anvĂ€nd idĂ© genom att skildra den pĂ„ ett nytt sĂ€tt. Om man lyckas med bĂ„da blir man sĂ„klart lĂ€ttare antagen i den hĂ„rda konkurrensen, redaktören Stanley skriver att han fĂ„r in cirka tusen noveller till tidningen varje vecka och bara vĂ€ljer ut en eller tvĂ„ som faktiskt publiceras. Ett bra exempel pĂ„ att lyckas med bĂ„da dessa bedrifter anser han vara ”Petals of Rose” dĂ€r mĂ€nniskor trĂ€ffar en ny art som lever i raketfart i en dag eller tvĂ„. Eftersom de lever sĂ„ kort tid (enligt mĂ€nniskorna) blir varelserna oerhört intensiva och krĂ€vande att umgĂ„s med. Jag blev nyfiken pĂ„ denna novell, men pĂ„ Google dök den inte upp och i boken stĂ„r det inte vem som Ă€r författare. Flera av artiklarna hĂ€nvisar till mĂ„nga kortare noveller hĂ€r och dĂ€r och böcker jag inte lĂ€st. Men att fantasy och science fiction har funnits lĂ€nge Ă€r inget nytt, i boken skriver man om Homeros med sina sirener och cykloper.

En vanlig fÀlla som kommenteras pÄ flera hÄll i boken Àr att man skriver en novell som en science fiction, men att allt Àr likadant dÀr i framtiden som nu, boken kunde lika gÀrna utspelat sig i nutid. Man lÄter t ex sin karaktÀr pendla i en plÄtburk till jobbet, ha en fru som tar hand om barnen, se pÄ tv och trÀffa kompisar och sedan bli rÄnad pÄ en bank med rymdvapen. Fast det Àr pÄ mÄnen och de vanliga sakerna har annorlunda namn, Àr det inte riktig science fiction. Det gillas inte. Flera pÄpekar hur svÄrt det Àr att förestÀlla sig framtiden och hur t ex teknologiska framsteg förÀndrar mÀnniskor och vad som t ex skulle hÀnda om vi verkligen trÀffade utomjordingar. Vi har en tendens att förestÀlla oss annorlunda saker, men ÀndÄ sÄdant som finns pÄ jorden i annan form, typ gigantiska spindlar och köttÀtande vÀxter eller flygande reptiler. Vi har sÄ svÄrt att förutse framtiden pÄ lÀngre sikt, enligt Norman Spinrad (som jag inte vet vem det Àr, men han skriver bra saker), sÄ han tycker att vi inte ens behöver försöka. Om vi skriver en berÀttelse som krÀver att rymdskeppen ska Äka fortare Àn ljuset, sÄ gör det, menar han, tekniken i framtiden som gör detta möjligt Àr som magi för oss och dÄ behöver inte lÀsaren fÄ veta exakt hur det gÄr till.

Ett till sak som inte gillas Àr nÀr en hel planet Àr en djungel eller en snöplanet, eftersom jorden har olika terrÀng pÄ olika stÀllen, sÄ verkar det ovetenskapligt. Fast jag kan inte lÄta bli att tÀnka pÄ Dune, ett lysande undantag. PÄ ett stÀlle, i en artikel, Àr en skribent vÀldigt optimistisk om hur mycket pengar som kommer att plöjas ner i rymdfart och tror nog inte sjÀlv sÄ mycket pÄ privata alternativ. Han verkar förutsÀtta att ekonomier gÄr upp och han vill skicka gigantiska skepp frÄn jorden. Det dÀr med att man bygger större rymdskepp i omloppsbana (som ISS) och lÄgkonjunkturer verkar vara nyare tankegods.

Ibland Àr tipsen mer konkreta, Heinlein skriver bland annat att mÄnga vill skriva, men att alla som gÄr omkring och sÀger att de vill skriva en bok inte gör det, sÄ tvÄ av hans tips Àr:
1. Skriv
2. Avsluta vad du börjar.
Det kan ju verka lÀtt, men det Àr nog mÄnga som faktiskt strandar hÀr

Stanley verkar avsky sluten: ”Det var bara en dröm”, eller ”InvĂ„narna bestĂ€mde sig för att kalla hemmet Jorden”. Vanlig handling som folk verkar ha i sina noveller Ă€r ocksĂ„ ”man blir kĂ€r i robotklon av kvinnligt kön”, ”jorden Ă€r förstörd av atombomber och alla kvarlevande springer runt och klagar” och ”par mĂ„ste söka tillstĂ„nd för att fĂ„ barn”. Han tycker ocksĂ„ att UFO:s och Bermudatriangeln Ă€r uttjatat.

Isaac Asimov kommer med tips som inte Ă€r sĂ„ meningsfulla, han menar att alla Ă€r olika, vill man inte redigera (som Heinlein) sĂ„ gör man inte det, vill man redigera 300 gĂ„nger gör man det. Men han och en till sĂ€ger att man faktiskt inte mĂ„ste gestalta allt, man dör inte av nĂ„gra adjektiv hĂ€r och dĂ€r och det kĂ€nns faktiskt lite skönt, tycker jag
 NĂ„gon skriver ocksĂ„ att man mĂ„ste skriva först innan man börjar lĂ€sa böcker om skrivande, man mĂ„ste ju veta hur man skriver innan man kan justera eventuella fel. LĂ€ser man sĂ„dana böcker innan man fĂ„tt ur sig nĂ„got kan man bli frustrerad och det blir svĂ„rt att skriva nĂ€r man hela tiden tĂ€nker pĂ„ tekniker och sĂ„ vidare (medan man hĂ„ller pĂ„) och dĂ„ kanske det till slut inte blir nĂ„got. En skriver ocksĂ„ att majoriteten av mĂ€nniskorna i (amerikansk) science fiction Ă€r vita amerikanska mĂ€n och undrar om det verkligen Ă€r troligt att det ser ut sĂ„ i framtiden?

Boken fÄr fyra kakor. Den gav faktiskt nÄgra bra tips, men kanske borde de göra en ny upplaga och lÀgga till nÄgra fler artiklar frÄn nyare författare som handlar om sÄdant som har tillkommit i genren pÄ senare tid och ta bort lite som Àr omodernt?