Bokrecension: Vete, vapen och virus

Biologen Jared Diamond blev internationellt kĂ€nd med sin bok Vete, vapen och virus nĂ€r den kom ut första gĂ„ngen 1994 (pĂ„ svenska 1997). Nu har Volante förlag haft den goda smaken att Ă„ter igen ge ut Diamonds internationella bĂ€stsĂ€ljare. Jag lĂ€ste boken dĂ„ den kom ut pĂ„ svenska och blev glad nĂ€r tillfĂ€llet yttrade sig att lĂ€sa om den. Skulle jag tycka likadant idag, som jag tyckte dĂ„? Trots allt hade ju nĂ€stan 25 Ă„r gĂ„tt sedan jag lĂ€ste den senast. FrĂ„gan som Diamond försöker svara pĂ„ i sin bok Vete, vapen och virus Ă€r hur det kommer sig att framsteg, makt och rikedomar fördelats sĂ„ ojĂ€mnt över vĂ€rlden. Varför har civilisationens utveckling varit pĂ„ frammarsch i det som vi betecknar som vĂ€stvĂ€rlden, men Ă€r svagare i lĂ€nder som Afghanistan, Brasilien och Somalia? Diamonds bok Ă€r banbrytande pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att den anvĂ€nder ett tvĂ€rvetenskapligt perspektiv för att besvara denna frĂ„ga. Han vĂ€xlar mellan det lilla perspektivet och det stora, mellan hur ett virus pĂ„verkar en individ till hur virus och mikrober kan pĂ„verka hela befolkningar och statsbildningar.

Diamond menar att den ojĂ€mna utvecklingsnivĂ„n kan sammanfattas just i det tre orsakerna som titeln anger: vete, vapen och virus. Antalet djur och vĂ€xter som kunde domesticeras skiljde sig Ă„t mellan olika kontinenter och Ă€ven inom kontinenterna som sĂ„dana. Även den biologiska miljön var olika anpassade för att odla marken och hĂ„lla sig med boskap. Alla djur passar inte heller för att hĂ„llas som boskap, sĂ„ vilka djur som fanns tillgĂ€ngliga hade dĂ€rmed stor betydelse för boskapsstocken. NĂ€r matproduktionen överstiger antalet munnar att mĂ€tta sĂ„ blir det mat över, man kan mĂ€tta fler munnar eller man man mĂ€tta sĂ„dana munnar som kan Ă€gna sig Ă„t andra saker Ă€n att skaffa föda, Befolkningsökning och specialisering leder till ytterligare befolkningsökning och specialisering.  https://fb286531feb42294fed857088259070a.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.htmlKrig och konflikter mellan stammar, grupper, byar och lĂ€nder har alltid förekommit. De som har haft tillgĂ„ng till bĂ€ttre vapen har haft övertaget. NĂ€r spanjorerna kom till Nya VĂ€rlden sĂ„ var det deras vapen som vann striderna Ă„t dom, för de var helt underlĂ€gsna i antal krigar jĂ€mfört med de infödda indianerna.  Men det var inte enbart vapnen som vann striderna Ă„t kolonister, utan Ă€ven mikrober och virus. Fram till 2:a vĂ€rldskriget var det mikrober som dödade fler Ă€n vad kulor och bomber gjorde.  Med andra ord; kombinationen av dessa tre saker – vete,vapen och virus, tillgĂ„ngen, möjligheten till att producera, de fysiska miljöerna, etc – som har avgjort hur utvecklingen har skett i olika delar av vĂ€rlden. Men det Ă€r en teori som Diamond ger, en – om Ă€n kvalificerad – gissning som han ger uttryck för. Ibland haltar argumenten och författaren medger ofta sjĂ€lv att det Ă€r hans uppfattning  och inte egentliga bevis, som han framför. https://fb286531feb42294fed857088259070a.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.htmlBoken Ă€r bra pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt, sĂ€rskilt nĂ€r det gĂ€ller frĂ„gestĂ€llningen och den röda trĂ„den, upplĂ€gget, av problemstĂ€llningen. Men Diamond förlorar sig ofta i detaljer som visserligen kan vara bra för “skĂ€rpan i bilden” men som saktar ner flödet i framstĂ€llningen. Nu nĂ€r jag lĂ€ste boken, kom jag ihĂ„g att det var sĂ„ jag uppfattade den sist jag lĂ€ste den. Även dĂ„ hade jag en kluven instĂ€llning till boken. Den har potential att vara riktigt riktigt bra, men Diamond lever inte riktigt upp till förvĂ€ntningarna. Vete, vapen och virus Ă€r dĂ€rför en bra bok, som hade kunnat vara riktigt bra.