Bokrecension: Vänligheten

John Ajvide Lindqvist räknas som Sveriges ledande skräckförfattare. Jag vet naturligtivs vem han är, men har inte läst något av honom – förrän nu. Lindqvists senaste roman heter Vänligheten. Det är en skräck light, en romantisk och en vardagsrealistisk berättelser med vissa paranormala inslag.

Vi får följa Marko, Johan, Max, Siw och Anna. Först enskilt och sedan hur deras öden flätas in i varandra. Handlingen och bokens värld byggs långsamt upp och mycket handlar om känslor, om vad som händer i en människas inre. Handlingen hoppar lite i tid, men det är ingenting som stör utan bidrar till berättelsens utveckling.  Plötsligt står en gul container i Norrtölje hamn, Ingen vet vems det är, hur den kommit dit eller vad den innehåller. Byråkratins kvarnar mal långsamt så det dröjer innan containern öppnas, men när den väl gör det så kommer det att förvandla Norrköpingsborna till något som de inte kunnat ana. De fem personerna, som alla är i 30-årsåldern och som vi får följa, kämpar med livet och tillvaron på olika sätt. Dessa tre män och kvinnor är en omaka grupp, vars relationer kommer att utvecklas och invecklas under berättelsens gång. Vänligheten försvinner, människor blir hatiska, ja, rent av mordiska gentemot varandra. Kärleken kallnar. Fasan har kommit till Norrtälje i form av en metafysisk ondska. I romanens början är det slumpmässigt utvalda personer som i små kursiverade stycken utför vänliga gester, men detta kommer att ändras allteftersom berättelsen fortgår och fasan breder ut sig. Världen – eller i detta fall Norrtälje – mörknar. Vänligheten är en brett upplagd roman, en samtidsallegori som också visar vilken fantastisk människokännare och karaktärsskildrare Lindqvist är. Recensionerna av denna roman har inte varit odelat positiva, men det tror jag beror på att man inte förstått vad författaren velat göra med denna bok. Det är ingen actionrulle, ingen renodlad skräck heller, utan ett drama som går på djupet när det gäller att skildra det att vara människa, att leva, att känna; att överleva och att existera. Jag tog god tid på mig att läsa boken, för det är ingen roman man hastar igenom direkt och det beror inte bara på att den är på över 700 sidor. Nej, det handlar om att man inte ofta – väldigt sällan faktiskt – läser en sån här bok som så renodlat handlar om det djupt mänskliga och grundläggande i tillvaron.