Bokrecension: The Expanse-trilogin av James S.A. Corey

Åh vad jag har lĂ€ngtat efter en rejĂ€l rymdopera. En storslagen episk science fiction-serie i samma anda som Asimovs Stiftelseromaner eller för den delen Star Wars och Star Trek. Och dĂ„ fĂ„ngade James S.A. Coreys (pseudonym för Daniel Abraham och Ty Franck) serie The Expanse, som för tillfĂ€llet bestĂ„r av en inledande trilogi: Leviathan Wakes, Caliban’s War och Abaddon’s Gate.

Först tÀnkte jag recensera trilogins delar var för sig, men bestÀmde mig ÀndÄ för att göra en sammanslagen recension. Dels pÄ grund av lathet, dels pÄ grund av att de enskilda böckerna Àr sÄ pass sammanhÀngande att det kÀnns mest logiskt att göra sÄ.
The Expanse utspelar sig i en nĂ€ra framtid dĂ€r mĂ€nniskan har koloniserat solsystemet men Ă€nnu inte lyckats ta sig utanför det. Rent politiskt domineras solsystemet av Jorden och Mars, som samarbetar i en brĂ€cklig allians. Mot dessa stĂ„r belters, som kallas sĂ„ för att de befolkar kolonierna som finns i asteroidbĂ€ltet samt pĂ„ Jupiters och Saturnus mĂ„nar.
Hela historien tar sin början med att Jim Holden, sekond pÄ isfraktaren Canterbury, undersöker ett övergivet skepp. Medan Jim och nÄgra ur besÀttningen Àr ombord pÄ det okÀnda skeppet förstörs Canterbury av ett anonymt krigsfartyg.
Samtidigt fÄr polisen Miller i uppdrag att hitta en försvunnen kvinna, som Àr dotter till en av soslsystemets rikaste och mÀktigaste företagsledare. Allt detta blir upptakten till en hisnande jakt genom solsystemet och kamp mot klockan nÀr en (antagligen) utomjordisk (engelskans alien, inte helt lÀtt att översÀtta) entitet hotar att förstöra jorden och utrota mÀnskligheten.
Detta Àr i princip upptakten till första boken, men jag vill inte pÄ nÄgot sÀtt avslöja för mycket. Jag kan bara konstatera att det Àr fÀngslande historia och sÀrskilt första boken Àr svÄr att lÀgga ifrÄn sig. KaraktÀrerna Àr levande och mÄngfasetterade, vilket sÀrskilt gÀller huvudpersonen Jim Holden och hans minst sagt osmidiga idealism och hans outsinliga kÀrlek till en nybryggd kopp svart kaffe.
En av anledningar att böckerna Àr snabblÀsta Àr att kapitlen Àr korta, slutar med cliffhangers och fokuserar enbart pÄ en karaktÀr Ät gÄngen. I första boken skiftar kapitlen mellan Holden och Miller endast, medan flera POW-karaktÀrer (point of view) introduceras i de följande tvÄ böckerna. Ett grepp sÄ kanske kÀnns igen frÄn George R. R. Martins böcker. Nu rÄkar det ocksÄ vara sÄ att Ty Frank, en av författarna bakom James S.A. Corey, Àr assistent Ät Martin.
Det finns ocksĂ„ ett djup i böckerna och en vilja till samhĂ€llsanalys. Till exempel vilken roll det privata nĂ€ringslivet kan spela i framtiden, en inte ovanlig syn i The Expanse Ă€r till exempel privata polisstyrkor. Dessutom har författarna tĂ€nkt till och insett att om mĂ€nniskan i allt större utstrĂ€ckning lever i kolonier och skepp med lĂ„g eller ingen gravitation. Det beskrivs till och med hur belters rent fysiskt ser annorlunda ut mot jordbor pĂ„ grund av deras uppvĂ€xtmiljö. NĂ„got som sjĂ€lvklart Ă€ven leder till kulturella skillnader och i förlĂ€ngningen rasism.
Jag tyckte The Expanse var vĂ€ldigt bra och spĂ€nnande. Jag ser verkligen fram emot den fjĂ€rde boken i som utspelas i denna vĂ€rld, förhoppningsvis blir det en ny trilogi med en ny infallsvinkel. Den grundlĂ€ggande konflikten i de tre första böckerna kĂ€nns som den har kommit till vĂ€gs Ă€nde.

Om du gillar science fiction Ă€r detta mĂ„ste-lĂ€sning, sĂ€rskilt om du precis som jag har en fĂ€bless för storslagen rymdopera. Även om James S.A. Corey lĂ„nar friskt frĂ„n andra genrer som till exempel skrĂ€ck, noir och cyberpunk.