Bokrecension: Svenska folket rasar: Från trillingnöten till hästköttskandalen

Tankar

Böcker som denna brukar jag inte skriva om på bloggen men ibland gör jag undantag för att inte helt fastna i fantastiken. Böcker som Svenska folket rasar är en sådan där lättsam bok som man kan ta sig an medan man gör något annat som kräver fokus. En sådan där som får en att dra på smilbanden och igenkänningsfaktorn är minst sagt hög.

Boken

Uppläsningen sker av författarna själva. Döm av min förvåning när den ena pratar skånska och den andra dalmål. En skön kombination och uppfriskande variant till de ofta dialektalt neutrala uppläsarna som man hör. Bokens lätt humoristiska tema förstärks av dialekten. Kanske inte skåningen så mycket men jag bor ju å andra sidan i Skåne tillsammans med en skånetös så jag är väll van, även om jag själv talar…vanlig svenska?

Författarna tar upp olika ”skandaler” om de kan kallas så. I många fall banala företeelser men även incidenter av mer allvarlig karaktär, så som hästköttskandalen. Varför tog Marabou bort trillingnöten? Vad hände när Götene kommun hyrde Bert Karlssons rosa borg till sin medeltidsby för den blygsamma summan 800.000kr om året eller när Linda Skugge svor vid nobelmiddagen. Experter har intervjuats och händelserna ges för första gången en ordentlig förklaring. Svenska folkets raseri är inget man tar med lätthet på.

Det som tilltalar mig med boken är sättet författarna beskriver och kommenterar de olika fallen. Cynismen och sarkasmen lurar ständigt runt hörnet och man kan inte låta bli att skratta åt eländet. Författarnas sätt att skriva är – vad jag tror – som mitt sätt att beskriva saker jag själv finner smått komiska eller triviala. De talar mitt språk helt enkelt. Det är ett lättsmält språk från början till slut. Jag i princip sträcklyssnade på boken som tyvärr är ganska kort. I bokformat består den av ynka 160 sidor. Det fina är att om något år så bör det ju gå skriva en del II, för svenska folket, kommer att rasa igen.

Betyg

Jag gillar den uppenbarligen. Uppläsarna är klockrena, fallen är intressanta, där är en bra blandning av allvar och lättsamhet. För den samhällsintresserade eller för den med tid över är detta en given bok. Skrattet är aldrig långt borta och vad med kan man begära? Jag önskar bara den vore längre.