Bokrecension: Stephenie Meyer: Kemisten

LĂ€st format: Ljudbok
UpplÀsare: Rebecka Hemse
GoodReads medelbetyg: 3.72
Boktipset förvÀntat betyg: 3.3
Betyg: 1.5

Handling

Chris Àr en före detta agent som har varit pÄ flykt frÄn sin tidigare arbetsgivare sedan de bestÀmde att hon utgjorde ett hot. Det var fÄ som nÄgonsin visste att hon var anstÀlld av USA:s regering och Ànnu fÀrre som kÀnde till vad hon var expert pÄ, inom en enhet som knappt nÄgon kÀnde till. Nu tar hon dagen som den kommer, stÀndigt resande och med en ny identitet. För att ta ut sig ur knipan mÄste hon utföra ett sista uppdrag för sin hatade före detta arbetsgivare. Vilket sedan visar sig vara allt annat Àn en vÀg ur problemet, det gör snarare hennes liv Ànnu mera farligt.

Recension

Bok 21. En tegelsten (pÄ över 500 sidor) i Kaosutmaningen 2017.

Stephenie meyer Àr vÀl mest kÀnd för sina ungdomsböcker i Twighlight serien. Jag har Àven lÀst The Host, en bok för unga vuxna som handlar om utomjordningar som tar över mÀnniskokroppar pÄ jorden. Den hÀr nya thrillern Àr riktad till vuxna, alltsÄ ett nytt genre. Jag har varit fascinerad av hennes fantasi och förmÄga att skriva invecklade berÀttelser.

Boken började ganska segt med en oĂ€ndlig och detaljerad upprĂ€kning av sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder och fĂ€llor. Men sedan blev det desto mera fart pĂ„ historien. ÄndĂ„ föll den inte helt i min smak. Jag tycker att boken kanske Ă€ndĂ„ Ă€r bĂ€ttre riktad till ungdomar eller unga vuxna dĂ„ boken kĂ€nns lite barnslig och ibland till och med tramsig. Men den Ă€r Ă€ndĂ„ pĂ„ sĂ€tt och vis rolig och lĂ€svĂ€rd.

BerÀttelsen i sig hade huvudrollen och jag tycker det var svÄrt att komma nÀra karaktÀrerna. Beskrivningen av dem var lite ytlig och till och med kÀrlekshistorien kÀndes sval. Dessutom, eller trots kanske jag gÄr sÀga, var boken lite lÄng. Jag har Àven i de tidigare böckerna tÀnkt att de kunde ha varit lite kortare. Det kÀnns ibland som om författarna fÄr betalt per skriven sida dÄ böckerna kunde ha haft samma budskap i en vÀldigt mycket kortare form. Jag tycker det Àr konst att kunna skriva koncist och ÀndÄ fÄ fram sitt budskap.

Jag kan tÀnka mig att det hÀr Àr en typisk bok som det görs en film av, vilket hennes tidigare böcker ocksÄ blivit. Boken var inte dÄlig, men inte heller jÀtte bra. Inte i min smak alltsÄ.

Betyg 1.5, Stephenie Meyer, USA, kaosutmaningen2017