Bokrecension: steampunk, varulvar och afternoon tea

Ibland undrar jag hur mĂ„nga helt fantastiska romaner som stĂ„r och vĂ€ntar pĂ„ mig i min egen bokhylla utan att jag vet om det. Soulless av Gail Carriger köpte jag pĂ„ Forbidden Planet i London dĂ„ jag var dĂ€r i september. Gick pĂ„ personalens rekommendationer, och lĂ€ste nĂ„gra sidor i den redan samma kvĂ€ll, över en bĂ€gare med Ben & Jerrys. Vid det tillfĂ€llet var jag inte jĂ€tteimponerad, fast jag medger att jag nog var mer fokuserad pĂ„ glassen Ă€n pĂ„ boken just dĂ„.

För ett par dagar sen tog jag upp den igen. Jag behövde lite distraktion frĂ„n Bengt Ohlssons Kolka, nĂ„got som inte var fullt sĂ„ socialrealistiskt och laddat. Lite steampunk skulle kanske passa, tĂ€nkte jag, och började lĂ€sa Soulless. Och dĂ„ jag vĂ€l börjat var det svĂ„rt att sluta. Fast med tanke pĂ„ att den Ă€r full av vampyrer, varulvar, Ă„ngmaskiner, vetenskapsmĂ€n med storhetsvansinne och en hel del te, sĂ„ var det vĂ€l inte helt otippat att det hĂ€r skulle bli en favorit.

Miss Alexia Tarabotti visade sig dessutom vara en vĂ€ldigt trevlig bekantskap, sin sjĂ€llöshet till trots. Med mer skin pĂ„ nĂ€san (och vilken nĂ€sa sen
) Ă€n vad som Ă€r brukligt för viktorianska ogifta damer av god hĂ€rkomst, har hon en tendens att hamna i de mĂ€rkligaste situationer, varav en hel del inkluderar varulven Lord Maccon (”loud, messy, gorgeous”). Ibland Ă€r det nĂ€stan sĂ„ att man strĂ€cker sig efter skĂ€mskudden, men den formella brittiska tonen balanserar upp det hela. Just tonen i boken tycker jag Ă€r helt underbar, men jag Ă€r ju ocksĂ„ förtjust i brittiska formaliteter ĂĄ la Jane Austen. Behöver jag förresten nĂ€mna att humorn gĂ„r i samma linje?

Soulless Ă€r första delen i serien The Parasol Protectorate, sĂ„ nu hoppas jag fĂ„ bok tvĂ„ och tre i födelsedagspresent, alternativt julklapp.