Bokrecension: Skuggan bakom dig

Anna Jansson Àr nog mest kÀnd för sin serie om polisen Maria Wern, som Àven filmatiserats ett flertal gÄnger. Hon har Àven skrivit böcker i andra serier. Den nyaste serien Àr nog den med polisen Kristoffer Bark. Den första boken heter Dotter saknad och som kom ut 2019. Den andra delen i Bergslagen blÄ-serien heter Skuggan bakom dig och det Àr den jag just har lÀst.

Bark försöker hĂ€mta sig efter de hĂ€ndelser som utspelade sig i den första delen. Han leder en grupp som ska arbeta med ett cold case-fall. Det handlar om en ung kvinna som försvann 2008. Tre Ă„r senare upptĂ€cktes hennes kropp i en badgruva. Kroppen var i en tunna dĂ€r det var hundratals spikar igenomdrivna. Den stackars kvinnan hade gĂ„tt en fruktansvĂ€rd död till mötes. Tunnan hade rullats runt och spikarna hade spetsat kvinnan gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Men sĂ„ kommer Bark i kontakt med en kollega som Ă€r sjukskriven sedan tvĂ„ Ă„r och han inser att hon upplever precis samma sak som den andra kvinnan gjorde innan hon dog. NĂ€mligen att bli trakasserad pĂ„ olika sĂ€tt. Bilen utsĂ€tts för sabotage, anonyma anmĂ€lningar till FörsĂ€kringskassa och socialtjĂ€nst, försvunna rĂ€kningar som gĂ„r till inkasso, etc. Ska mördaren slĂ„ till igen? Och vem Ă€r det? Det mĂ„ste vara nĂ„gon som har god kĂ€nnedom om de bĂ„da kvinnornas respektive liv, som en skugga bakom som ser och hör allt men sjĂ€lv Ă€r osynlig. Anna Jansson gĂ„r frĂ„n klarhet till klarhet i Bark-serien. FrĂ„n första till sista sidan sitter man som pĂ„ nĂ„lar och man forsar genom sidorna som en vĂ„rflod för att fĂ„ veta vem som Ă€r mördaren. KaraktĂ€rerna Ă€r mycket autentiska och dialogen trovĂ€rdig. Personligen kommer jag att kasta mig över del tre, som kom ut för inte sĂ„ lĂ€nge sedan. Det tror jag att ni ocksĂ„ kommer att göra. Införskaffa alla tre delarna i Bark-serien sĂ„ kommer ni att fĂ„ en oförglömlig lĂ€supplevelse!