Bokrecension: Rosornas arv

Mary Tolliver blir den enda arvtagaren efter sin far. Detta leder till en splittring i familjen, hennes mor och bror vÀnder sig ifrÄn henne. Sanningen Àr vÀl den att alla nog tycker att hon gör fel som behÄller bomullsplantagen istÀllet för att sÀlja den och dela pengarna med modern och brodern. Men Mary Àr fast besluten att inte bara behÄlla plantagen utan Àven att utvidga den. Hon vill visa alla att hon visst kan klara det, men med ett samhÀlle som anser att en kvinna inte ska syssla med affÀrer och med en familj som inte alls stöder henne Àr det inte lÀtt. Mary kommer att upptÀcka att priset kanske Àr alldeles för högt och hon mÄste stÀlla sig frÄgan om det Àr vÀrt det, inte bara för henne utan Àven för kommande generationer.

Leila Meacham har skrivit en episk roman över flera generationer, att jĂ€mföras med Borta med vinden och TörnfĂ„glarna. Rosornas arv skrev hon sedan hon blivit pensionerad som gymnasielĂ€rare. Man lĂ€r kĂ€nna tre familjer som hĂ„llit samman alltsedan de grundat en stad för mĂ„nga generationer sedan; Toliver, Warvick och DuMont. Romanen Ă€r inte bara en kĂ€reksroman utan Ă€ven en roman om kvinnans roll i ett samhĂ€lle, om sammanhĂ„llningen i en mindre stad, om sociala band som tvingar in mĂ€nniskor i en viss roll, etc. Boken rymmer bĂ„de tĂ„rar och skratt, ilska och glĂ€dje. Ibland har man tur. Jag köpte denna bok för lĂ€nge sedan pĂ„ en secondhand, men inte lĂ€st den förrĂ€n nu – och den visar sig vara en diamant förklĂ€dd till smĂ„sten.