Bokrecension: Roland charmören… ¿Qué?

Titel: Magiker och glas

Författare: Stephen King

Serie: Det mörka tornet IV

Antal sidor: 704

Genre: Fantasy

Spoilers förekommer! Läs de tre föregående delarna först.

Roland och hans vänner fortsätter på sin väg. De har lämnat tåget Blaine och stött på ännu ett parallellt universum. Rolands följeslagare inser att för att kunna hjälpa och förstå mannen Roland så måste de känna till hans komplicerade förflutna och då framför allt hans kärlekshistoria med Susan Delgado. Susans existens och öde har antytts på så många ställen i de föregående böckerna att man nästan blir förvånad när hon äntligen gör entré.

Nästan hela boken är en tillbakablick på Rolands ungdom. Hur han och Cuthbert och Alain hamnar i staden Hambry och råkar upptäcka ett stort och ondskefullt förräderi mot Alliansen (vilket låter lite tramsigt med svenska politikeröron). De tre ungdomarna dras in i ett rävspel där insatsen är långt högre än vad de räknat med. Den unga och trotsiga Susan blir också en bricka i spelet för långt större makter än hon själv.

Historien om Rolands ungdom är ganska engagerande och det är med saknad jag ser historien återvända till ”det normala”. Slutet blir återigen lite smålöjligt (med en absurd Trollkarlen från Oz-referens), som med tåget Blaine. Kings förkärlek till att låta böcker anspela på varandra träder också fram på scenen och karaktärerna och huvudintrigen från Pestens tid spelar en ganska perifer roll. Jag vet inte riktigt vad som är syftet egentligen för det leder inte handlingen framåt alls (åtminstone inte i den här boken). En läsare som inte läst Pestens tid måste undra vad som egentligen avses.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022