Bokrecension: RECENSION: VI SOM ÄLSKADE OCH HATADE SÅ AV MARI ÅBERG

Vi som älskade och hatade så är en känsloladdad avslutning på berättelsen om Hanna och Göran. Paret som vi lärt känna i de två tidigare delarna av den fristående trilogin kommer äntligen att korsa varandras vägar i den tredje och sista delen.
Platsen för deras ödesmättade möte är Stockholm och året är 1944. Trots att deras liv har börjat med vitt skilda förutsättningar bär båda på hemligheter, sorger och löften de inte har kunnat hålla.
Skuld, skam och bekräftelsebehov är kraftfulla drivkrafter. Hur kommer deras bördor att påverka det liv de skapar tillsammans?

Kommentar
Det känns lite sorgligt att avsluta sista delen i trilogin och ta farväl av Hanna och Göran. Liksom de två tidigare böckerna i serien håller den här romanen hög kvalitet. Jag gillar författarens målande språk och jag älskar att hon lägger tid på att beskriva miljöer. Just miljöbeskrivningar är något som jag upplever ofta saknas i nyskriven skönlitteratur, och därför är jag förstås mycket glad över att den här boken innehåller så pass många. Jag kan riktigt se de olika platserna framför mig – känns hur det luktar och hur det låter. Det är riktigt skickligt gjort! Trots de många miljöbeskrivningarna är texten lättläst och har ett fint flyt. Jag tycker dock inte att handlingen har riktigt samma nerv som i de två tidigare böckerna. Det är inte lika spännande och känslan av att inte kunna lägga ifrån sig boken dyker inte upp den här gången.

Under bokens 315 sidor är det många år som avhandlats, omkring fyrtio stycken om jag lyckats räkna rätt. Det är verkligen ingen enkel uppgift att skildra en halv livstid, men jag tycker att författaren lyckas bra. Det finns dock några händelser som jag upplever avhandlas lite för snabbt. Jag vill uppleva dem, men får dem istället berättade för mig. Jag förstår dock att detta är en svår avvägning att göra. Skulle alla händelser i boken gestaltas skulle den bli flera tusen sidor lång.

Vi som älskade och hatade så är en finstämd och trevlig avslutning på en underhållande och välskriven romantrilogi som jag varmt rekommenderar.