The Vertical Hour Àr den fjÀrde och sista boken jag lÀser till min kurs (halleluja), och den enda av dem som inte Àr en roman, utan en pjÀs. Jag har inte lÀst pjÀser sedan sist jag pluggade litteraturvetenskap, för fem-sex Är sedan. DÄ var det klassiker som Shakespeare, Molieré och Ibsen pÄ schemat, och det gör The Vertical Hour till det första moderna drama jag lÀser.
Philip har Äkt tillbaka frÄn Amerika till England med sin flickvÀn Nadia för att introducera henne för sin pappa Oliver. Philip och hans pappa har en bitter och lÄngt ifrÄn bra relation; i bakgrunden ekar ett krossat Àktenskap och en olycklig barndom. Nadia Àr en före detta krigsreporter som numera Àr akademiker, och hon och Oliver hamnar genast i en het debatt om Irakkriget, dÀr de tvÄ har olika synpunkter. Visiten hos Oliver vÀcker tankar och kÀnslor bÄde om politik, ansvar, kÀrlek och familj.
Innan jag ger mig in i den hĂ€r recensionen pĂ„ riktigt Ă€r det kanske lika bra att erkĂ€nna en grej â jag har aldrig varit pĂ„ teater. Jag har aldrig sett en riktig, professionell pjĂ€s. Varför Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, för jag skulle nog vilja egentligen, men det Ă€r helt enkelt ingenting som funnits i min uppvĂ€xt eller i min skolgĂ„ng, och det har inte varit nĂ„got jag aktivt sökt upp heller. DĂ€rför kĂ€nner jag mig vĂ€ldigt frĂ€mmande inför dramatik, trots att jag vet att mĂ„nga av litteraturens största verk Ă€r just pjĂ€ser.
Men Ă€ven om det kĂ€nns ganska ovant att lĂ€sa en pjĂ€s, sĂ„ tycker jag om det. Det Ă€r, till och med nĂ€r det Ă€r Shakespeare, eller, som i det hĂ€r fallet, om krig, vĂ€ldigt avslappnande lĂ€sning. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ luftigt â nĂ€stan uteslutande dialog, med mycket utrymme för tolkning, för lĂ€saren att lĂ€sa in egna uppfattningar, och för en publik. Jag Ă€r imponerad av sĂ€ttet att kunna berĂ€tta en historia med sĂ„ begrĂ€nsade medel, enbart genom dialog och smĂ„, smĂ„ karaktĂ€rsbeskrivningar. Det Ă€r intressant och det Ă€r imponerande, men jag kĂ€nner inte riktigt att jag har kunskap eller tillĂ„telse att nĂ€rma mig dramer pĂ„ samma kritiska vis som jag kan med romaner, och det gör bĂ„de min lĂ€sning och den hĂ€r recensionen smĂ„tt enbent.
Att jag kÀnner mig ganska oförmögen att analysera The Vertical Hour beror ocksÄ pÄ de teman som pjÀsenbehandlar; jag Àr inte en vÀldigt politiskt övertygad mÀnniska och jag har svÄrt att reda ut politiska begrepp och stÄndpunkter. Det faller jag pÄ som lÀsare, eftersom det hÀr Àr en pjÀs som explicit handlar om politik. Nadia och Oliver utgör olika stÄndpunkter till krigföringen i Irak, och Àmnet ligger hett i all deras interaktion. Jag Àr inte helt sÀker pÄ att jag förstÄr dem fullt ut. Tur Àr dÄ att pjÀsen ocksÄ Àr ett relationsdrama, för dÀr landar den för mig. Det Àr nÀmligen ocksÄ en berÀttelse om familj, om att vara prÀglad av sitt förflutna och om att ta sitt professionella liv in i sitt privata. Det Àr hemskt intressant, ocksÄ nÀr jag inte helt förstÄr, och jag ser fram emot seminariet jag ska ha om den hÀr pjÀsen, bara för att kunna upptÀcka fler nyanser och vÀndningar i den som jag Àr övertygad om att jag har missat.
Tekniskt sett Ă€r The Vertical Hour en skicklig karaktĂ€rsskildring, centrerad kring tre huvudkaraktĂ€rer, Philip, Nadia och Oliver, men kanske trots allt mest kring Nadia och Oliver, för det Ă€r mellan de tvĂ„ som bokens alla teman ligger spĂ€nda, som pĂ„ en trĂ„d mellan dem. Dialogen Ă€r djup och intellektuell pĂ„ en nivĂ„ som jag visserligen uppfattar som ganska icke-trovĂ€rdig, men som samtidigt Ă€r vĂ€lskriven och vĂ€lformulerad â och inte minst vĂ€ldigt tankevĂ€ckande.
Under lÀsningen undrar jag nÀstan allra mest: varför lÀser jag inte pjÀser oftare? Jag skulle vilja slÄ ett slag för att iallafall försöka, ocksÄ för er som liksom jag tror att det inte alls Àr er grej.
âThe Vertical Hourâ, 2008
InlÀgg senast uppdaterat: 13 februari, 2022
- BÀsta sÀttet att se yngre ut: ljudbokstips - 13 december, 2021
- BÀsta sÀttet att ÄterhÀmta sig efter utmattningssyndrom: med en ljudbok - 13 december, 2021
- BÀsta sÀttet att öka konditionen: med en ljudbok - 13 december, 2021