Bokrecension: Recension: The Power av Naomi Alderman

Den hĂ€r boken har just kommit pĂ„ svenska med titeln Makten, och det var sĂ„ jag fick syn pĂ„ den pĂ„ mitt butiksjobb. Framsidan drar blicken till sig, och nĂ€r jag lĂ€ste pĂ„ baksidan blev jag vĂ€ldigt intresserad.

Överallt vĂ€rlden runt börjar nĂ„gonting hĂ€nda – unga flickor i tonĂ„ren fĂ„r plötsligt tillgĂ„ng till en kraft som gör dem nĂ€st intill oövervinneliga. Med en minimal anstrĂ€ngning kan snart alla kvinnor orsaka fruktansvĂ€rd smĂ€rta eller till och med död. Men vad betyder det? Vi fĂ„r följa Roxy, en ung tjej född in i en kriminell familj som hon med sin nya kraft verkar förutbestĂ€md att ta över i, och Allie, som flyr sitt förflutna och hittar sitt fotfĂ€ste i ett kloster fullt av nunnor. Dessutom finns Margot, en medelĂ„lders politiker som med hjĂ€lp av sin dotter börjar klĂ€ttra allt lĂ€ngre upp i sin politiska karriĂ€r, och Tunde, en ung nigeriansk man som med hjĂ€lp av sin kamera börjar dokumentera den enorma, vĂ€rldsomvĂ€lvande förĂ€ndringen framför sig.

The Power Ă€r en bok som spĂ€nner sig över flera Ă„rs tid och som dĂ€rför Ă€r ganska svĂ„r att sĂ€tta fingret pĂ„ – det Ă€r bĂ„de en bok som bĂ„de utspelar sig i nutid men som sĂ„ smĂ„ningom rör sig allt lĂ€ngre in i en dystopi. Den följer patriarkatets totala fall och ett matriarkats uppbyggnad, med hjĂ€lp av frĂ€mst de fyra huvudpersonerna Roxy, Allie, Tunde och Margot, samtidigt som den ocksĂ„ Ă€r inramad som ett fiktivt manus. Just bokens inramning Ă€r ett smart och tankevĂ€ckande drag som liknar en twist, men det ger, iallafall för mig, ocksĂ„ boken en kĂ€nsla av tveksamhet. Om det Ă€r ett pĂ„hittat manus, vad ska jag tro pĂ„? Borde jag ifrĂ„gasĂ€tta den?

Hur som helst Ă€r bokens kĂ€rna just makt, vem som Ă€ger den och varför, och kanske frĂ€mst vad som hĂ€nder med de som besitter den. NĂ€r boken lĂ„ter alla kvinnor bli enormt överlĂ€gsna mĂ€nnen blir den bĂ„de en satir och en dystopi, och jag kan bara beskriva den som en slags blandning mellan Egalias döttrar och The Handmaid’s Tale. Som lĂ€sare blir man ganska omtumlad – frĂ„n att ha njutit av att se kvinnorna resa sig i revolt mot det manliga vĂ„ldet, sĂ€rskilt i utsatta omrĂ„den, börjar man snart ana att det kvinnorna hĂ„ller pĂ„ att bli inte Ă€r nĂ„got man kan eller vill sympatisera med. Men samtidigt Ă€r beskrivningen av de kuvade mĂ€nnen en satir över verkligheten som fĂ„r en att stanna upp och fundera över vems sida man egentligen Ă€r pĂ„.

Det hela skapar en vĂ€ldigt unik berĂ€ttelse bĂ„de rent handlingsmĂ€ssigt och berĂ€ttartekniskt, och The Power Ă€r en ovanlig bok som jag nog kommer ha svĂ„rt att glömma. Men samtidigt Ă€r det, precis som mĂ„nga samhĂ€llskritiska dystopier, en bok som blir lite smĂ„tt trĂ„kig i sina övertydliga symboler. Även om den anstrĂ€nger sig mycket för att man inte ska kunna skilja helt pĂ„ rĂ€tt och fel och svart och vitt sĂ„ finns det nĂ„got i den allt mer dystopiska skildringen som jag har svĂ„rt för. Det kĂ€nns för svepande, för allmĂ€nt, och jag kan inte lĂ„ta bli att kĂ€nna att jag tappar bort karaktĂ€rerna och deras personligheter till förmĂ„n för en större samhĂ€llsskildring som, Ă€ven om den Ă€r intressant, inte kĂ€nns lika drabbande eftersom den blir allt mer anonym.

Hur som helst Ă€r The Power defintivt en lĂ€svĂ€rd bok för alla som intresserar sig för feminism, makt, dystopier eller helt enkelt bara en vĂ€ldigt vĂ€lskriven och spĂ€nnande roman.

“The Power”, 2016