Bokrecension: Recension: Skuggornas barn av Maria Gripe

SÄ blev det alltsÄ dags för bok nummer tre i Maria Gripes Skuggserie. Trots att jag fortfarande stÀller mig milt tveksam inför hur hyllad den hÀr serien blivit, sÄ kÀnner jag ÀndÄ att jag mÄste fortsÀtta och lÀsa den till slut.

Egentligen Ă€r det inte meningen att Berta ska vara pĂ„ RosengĂ„va – hon vet för mycket om vad som hĂ€nder bakom kulisserna. ÄndĂ„ dras hon dit. Hon lĂ€ngtar tillbaka till slottet och framför allt dess mĂ€rkliga invĂ„nare. Mest av alla saknar hon Carolin, sin hemliga syster. Men nĂ€r hon besöker RosengĂ„va igen verkar allt om möjligt ha blivit Ă€nnu mer komplicerat. SlĂ€ktingen Sofia gör ansprĂ„k pĂ„ slottet för egen del, och relationerna som syskonen Rosilda och Arild har till Carolin – som de tror heter Carl – oroar Berta allt mer. Men vad kan hon göra? Vart hon Ă€n vĂ€nder sig har hon lovat att ingenting sĂ€ga.

Mitt intryck av Skuggserien stĂ„r sig ganska fast nĂ€r jag lĂ€ser Skuggornas barn, som Ă€r en stabil fortsĂ€ttning pĂ„ â€Š och de vita skuggorna i skogenI den boken kĂ€ndes det som om serien hittade en egen ton och fann sitt fotfĂ€ste, och det Ă€r pĂ„ allt stadigare ben som serien fortsĂ€tter.

Skuggserien blir allt mer en berĂ€ttelse om familj och blodsband, och om hur komplicerade sĂ„dana relationer kan vara. Samtidigt Ă€r den ordentligt insyltad i mystik och mĂ€rkligheter, och det hĂ€nder att jag fĂ„r svĂ„rt att ta den pĂ„ fullt allvar. Men samtidigt som den ibland nĂ€stan nĂ€rmar sig en sĂ„popera med alla sina familjeintriger – hemliga fĂ€der, ovĂ€ntade syskon, döda slĂ€ktingar som inte alls Ă€r döda – sĂ„ vĂ€gs det skickligt upp med det dĂ€r typiskt Gripe-iska, det mystiska och dolda. Det Ă€r för den dĂ€r sĂ€llsamma kĂ€nslan som jag egentligen lĂ€ser, för det svagt övernaturliga elementet som Gripe hanterar sĂ„ vĂ€l. Med det halvt kusliga slottet RosengĂ„va som kuliss blir stĂ€mningen i boken ibland nĂ€stan fantasylik, dĂ€r grĂ€nserna mellan levande och döda, mellan dröm och verklighet hela tiden blir allt suddigare.

Skuggornas barn kan ocksĂ„ vara den mest komplicerade hittills av böckerna i serien, eftersom den jonglerar med ett ganska stort persongalleri, och till skillnad frĂ„n de föregĂ„ende böckerna vĂ€xlar mer mellan sina miljöer. Det gör att samhĂ€llsfrĂ„gorna fĂ„r en mer framtrĂ€dande roll Ă€n vad man skulle kunna vĂ€nta sig. Det Ă€r naturligtvis den okonventionella Carolin som gĂ„r i spetsen, med sin könsöverskridande identitet och frislĂ€ppta natur.

Carolin Àr i mÄngt och mycket seriens nav, Àven om böckerna berÀttas genom Berta. Carolin Àr den det mesta kretsar kring, men jag gillar att hon aldrig fÄr lov att stÄ oemotsagd. Hon Àr lÀtt att tycka om och samtidigt lÀtt att irritera sig pÄ, och en av bokens allra största förtjÀnster Àr hur vÀl Maria Gripe lyckas nyansera bilden av henne. Hon vacklar allt mer pÄ sin piedestal och jag gillar hur hon framstÀlls, allt mer som en hel person och mindre som en idol, i takt med att Berta kommer underfund med att ocksÄ Carolin Àr en mÀnniska.

Men precis som med de förra böckerna har jag lite svÄrt för bokens berÀttande ton, hur sÄ mycket sker utan att visas, bara genom en Ätergivning. Det ger mig som lÀsare en sÄ Äsidosatt roll att om det inte vore för intrigen hade jag inte haft mycket att engagera mig i. Det ger böckerna en platt, död kÀnsla som inte gÄr hand i hand med de fÀngslande karaktÀrerna, de rika miljöerna och den vÀl uttÀnkta intrigen.

NĂ€r jag blev klar med Skuggornas barn tyckte jag ocksĂ„ att det mesta i berĂ€ttelsen kĂ€ndes ganska uppklarat. DĂ€rför undrar jag vad som kommer hĂ€nda hĂ€rnĂ€st, i Skugg-gömman. Det blir nog nĂ€sta bok att lĂ€sa

“Skuggornas barn”, 1986