Bokrecension: Recension: Skrivandets sinne av Elisabeth Rynell

Den hÀr boken var en födelsedagspresent frÄn en av mina bÀsta vÀnner, och böcker frÄn henne Àr alltid spÀnnande eftersom vi ofta uppskattar helt olika typer av litteratur. Jag tror inte att nÄgon annan Àn hon skulle ha kommit pÄ tanken att ge mig den hÀr boken, och för att vara Àrlig hade jag nog inte plockat upp den pÄ eget bevÄg heller.

Skrivandets sinne Ă€r en samling essĂ€er, kortare och ganska fristĂ„ende berĂ€ttelser med sjĂ€lvbiografisk utgĂ„ngspunkt. I dem behandlar Elisabeth Rynell flera olika Ă€mnen – framför allt att leva som en skrivande mĂ€nniska, men ocksĂ„ minnena av den Ă€lskade vĂ€nnen och författarkollegan Sara Lidman, om mĂ€nniskans plats i det framskridande samhĂ€llet, om naturen och den komplicerade smĂ€rta som sjĂ€lva livet innebĂ€r.

Till en början var jag tveksam till den hĂ€r boken, men allt eftersom jag lĂ€st har jag kĂ€nt hur varje essĂ€ liksom plöjt upp en fĂ„ra inom mig, rakt ner till det mest vĂ€sentliga och mĂ€nskliga. Jag tycker om att alla gĂ„r att lĂ€sa fristĂ„ende frĂ„n varandra eller i följd, beroende pĂ„ vad man kĂ€nner för, och jag tycker om strukturen pĂ„ bĂ„de boken som helhet och essĂ€erna för sig. Även om varje essĂ€ Ă€r sin egen enhet handlar de ofta om liknande teman – om minnet, tiden, livet, skrivandet och döden, och det gör att boken inte alls kĂ€nns spretig.

Det som knyter ihop alla essĂ€erna mer Ă€n nĂ„got annat Ă€r frĂ„gan om skrivandet, och skrivandet mer som ett levnadssĂ€tt eller ett sĂ€tt att existera, Ă€n ett yrke eller en hobby. Bilden av skrivandet som nĂ€stan gudomligt kan ibland kĂ€nnas lite överdriven för mig, det Ă€r lite vĂ€l mycket plĂ„gad författarsjĂ€l över det hela – en bild av skrivande som jag personligen kan kĂ€nna gör mer skada Ă€n nytta. Men samtidigt förstĂ„r jag precis vad Rynell menar, för hon beskriver det sĂ„ fruktansvĂ€rt bra.

Mest av allt Ă€r det sprĂ„ket som fĂ„r Skrivandets sinne att lyfta. Det hĂ€r kan vara en av de bĂ€st skrivna böckerna jag lĂ€st i Ă„r – nĂ€r det Ă€r som bĂ€st riktigt lyser det om orden. Se bara: “Och genom allt: tju-ip, tju-ip, pilfinkens varningslĂ€te som en rĂ€dslans punktskrift över jorden.”

Anledningen till att det blir sĂ„ bra och sĂ„ drabbande Ă€r att det aldrig Ă€r ett gytter av flytande, oförankrade formuleringar pĂ„ det dĂ€r sĂ€ttet som jag har sĂ„ svĂ„rt för, utan att det faktiskt i grund och botten Ă€r ett enkelt sprĂ„k, förankrat i tydliga bilder, erfarenheter och miljöer. Det Ă€r avskalat men oerhört kraftfullt pĂ„ samma gĂ„ng, och ofta har jag stannat upp och lĂ€st om formuleringar och stycken som kĂ€nns nĂ€stintill perfekta. Det Ă€r, intressant nog, ocksĂ„ ett sprĂ„k som jag upplever som vĂ€ldigt svenskt. Skrivandets sinne Ă€r en bok som tar vara pĂ„ det svenska sprĂ„kets alla möjligheter pĂ„ precis rĂ€tt sĂ€tt.

Rynell lyckas framför allt med att sÀtta ord pÄ kÀnslor och upplevelser som för mig Àr helt ordlösa, och hon gör det sÄ vÀl att jag ibland tappar andan. SÀrskilt de essÀer som handlar om naturen och skogen grÀver hÄl rakt in i hjÀrtat pÄ mig. OcksÄ essÀn som handlar om hennes gamla hund Àr en av dem som för mig blir allra starkast. Just kÀnslan och mÀnskligheten i varje essÀ blir pÄtagligt stark.

Kort sagt var det hĂ€r en bok som tog mig pĂ„ sĂ€ngen med framför allt sitt sprĂ„k, men ocksĂ„ för att den Ă€r sĂ„ annorlunda frĂ„n det mesta som jag annars lĂ€ser. Jag trodde verkligen inte att jag skulle uppskatta den sĂ„ mycket som jag gjort, men varje essĂ€ har kĂ€nts som nĂ„got dyrbart, och vissa meningar vill jag spara och bĂ€ra omkring pĂ„ som om de vore smĂ„ skatter. Skrivandets sinne kan vara Ă„rets mest vĂ€lskrivna och mest litterĂ€ra bok, och jag kan inte annat Ă€n tacka min vĂ€n för att hon skickade den till mig.

“Skrivandets sinne”, 2013