Bokrecension: Recension: Priset man betalar av Lionel Shriver

NĂ€r jag sĂ„g (och fick skaka hand med) Lionel Shriver i Malmö för flera Ă„r sedan var det boken Dubbelfel som stod pĂ„ tapeten eftersom den just hade publicerats i Sverige. Men det som Shriver sjĂ€lv skrev pĂ„ just dĂ„ var den hĂ€r romanen, som tog upp en del av samtalet pĂ„ scenen. DĂ€rför har jag velat lĂ€sa den hĂ€r boken sedan dess, men som vanligt har den stĂ„tt pĂ„ hyllan och vĂ€ntat alltför lĂ€nge.

Den Ă€rlige, genomhyggliga och ganska trĂ„kiga Shep Knacker har arbetat sig uppĂ„t i hela sitt liv med ett enda mĂ„l – han ska flytta utomlands och leva ut sina sista Ă„r i sus och dus pĂ„ nĂ„got exotiskt stĂ€lle. I Ă„ratal har han sparat pengar till det han kallar Livet efter detta, ett hĂ€grande mĂ„l som alltid hĂ„llit honom uppe. Men precis nĂ€r han bestĂ€mt sig för att det Ă€r dags att fly vardagstristessen meddelar hans fru Glynis att hon har en ovanlig och livshotande form av cancer. Under det Ă„r som följer tvingas Shep att omvĂ€rdera nĂ€stan allting i sitt liv – kanske framförallt vĂ€rdet av sina pengar.

Det har tagit mig lĂ€ngre tid Ă€n förvĂ€ntat att ta mig igenom den Ă€r boken, och det beror pĂ„ flera saker. NĂ€r jag började pĂ„ den hade jag fortfarande inte hĂ€mtat mig frĂ„n den förra boken jag lĂ€ste – Steglitsan av Donna Tartt – och att gĂ„ frĂ„n en ganska komplext skriven bok till en annan har varit i det nĂ€rmaste utmattande. Dessutom Ă€r Priset man betalar inte en lĂ€ttsinnig bok pĂ„ nĂ„got sĂ€tt alls – den Ă€r bitter, allvarlig och ofta otroligt deprimerande.

Det senare Ă€r visserligen nĂ„got jag kunde ha rĂ€knat ut – det Ă€r Ă€ndĂ„ Lionel Shriver jag har att göra med, och det Ă€r hennes bitterhet och knivskarpa cynism som egentligen gör henne lĂ€svĂ€rd. Men det betyder inte att det inte kan kĂ€nnas tungt dĂ„ och dĂ„, eller mest hela tiden. Boken Ă€r genomgĂ„ende mörk och kritiserar USA:s sjukvĂ„rd och skattesystem pĂ„ ett dĂ„ och dĂ„ ganska uttröttande sĂ€tt. Men det Ă€r ocksĂ„ ilskan och sjĂ€lva stridslystnaden i boken som ger den energi.

Priset man betalar Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt en bok om sjukdom och om pengar. Ingen av karaktĂ€rerna i boken kommer undan varken det ena eller det andra. Den stĂ€ller den kontroversiella frĂ„gan: Vad Ă€r ett liv egentligen vĂ€rt?

LÀsningen Àr tung och sprÄket i boken Àr sÄ dÀr överdetaljerat och överlastat pÄ Shrivers karaktÀristiska sÀtt, som ibland blir övermÀktigt men som ocksÄ Àr hennes stora styrka. Jag gillar det, men en av bokens allra största nackdelar Àr hur jag ofta fÄr kÀnslan av att författaren vill trycka in sÄ mycket fakta det bara gÄr i texten. Det gör att framför allt dialogerna blir svÄra att tro pÄ, alltför detaljerade och utbroderade med svÄra ord för att kÀnnas trovÀrdiga som nÄgonting folk faktiskt skulle sÀga.

Dessutom tror jag att Priset man betalar Ă€r en bok som kĂ€nns desto mer aktuell om man faktiskt bor i USA och Ă€r bekant med hur sjukförsĂ€kringssystemet dĂ€r egentligen fungerar. Alla siffror, all statistik och all den fakta som boken öser över mig som lĂ€sare kĂ€nns irrelevant och trist för nĂ„gon som mig, som aldrig behövt stĂ„ ansikte mot ansikte mot konsekvenserna i ett system jag inte Ă€r det minsta insatt i. Det finns gĂ„nger i boken dĂ€r jag Ă€r nĂ€ra att sluta lĂ€sa helt och hĂ„llet för att boken inte verkar angĂ„ mig alls. Men nĂ€r det kommer till kritan fortsĂ€tter jag Ă€ndĂ„, för jag vill se var bokens olycksbĂ„dande nedĂ„tspiral faktiskt ska sluta.

Och dĂ€r kommer vi till Ă€nnu ett problem jag har med den hĂ€r boken – slutet kĂ€nns vĂ€ldigt svĂ„rt att tro pĂ„, det med. Det Ă€r bĂ„de tillfredsstĂ€llande och pĂ„ nĂ„got vis banalt, alltför likt slutet pĂ„ en amerikansk film som gĂ„tt frĂ„n svĂ€rta och diskbĂ€nksrealism till att plötsligt göra en helomvĂ€ndning och bli en kĂ€nsloladdad dramafilm med en antydning av feelgood. Slutet förvĂ„nar mig och samtidigt inte, men pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt kĂ€nns det för perfekt.

Men det rĂ„der ingen tvekan om att Priset man betalar Ă€r, precis som allting annat av Shriver, en lĂ€svĂ€rd roman. Om man Ă€r intresserad av USA, deras sjukförsĂ€kringssystem och av ekonomi (omrĂ„den som jag tyvĂ€rr gĂ€spar mig igenom blotta tanken pĂ„) sĂ„ kommer man sĂ€kerligen att uppskatta boken Ă€nnu mer. För mig personligen Ă€r romanen en behĂ„llning för sin bittra karaktĂ€rsteckning som Ă€r sĂ„ exakt att det nĂ€stan blir plĂ„gsamt, och för att den behandlar kontroversiella Ă€mnen pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r typiskt Shriver. Hon vĂ€jer inte en tum, utan driver sin mörka klarsyn som en skarp och obönhörlig knivsegg genom bokens alla sidor. För det Ă€r den vĂ€rd att lĂ€sa, men jag skulle inte vilja kalla den hĂ€r romanen som en av Shrivers bĂ€sta.

“So Much for That”, 2010