Bokrecension: Recension: Oryx and Crake av Margaret Atwood

Jag har varit lite dÄlig pÄ att recensera böckerna jag lÀst till min kurs i Animal fiction, och nu Àr faktiskt det dags för den sista romanen. Jag har vÀldigt lÀnge velat lÀsa nÄgot av Margaret Atwood, men pÄ nÄgot sÀtt dragit mig lite för det eftersom jag hört sÄ mycket gott om henne. Jag har helt enkelt varit rÀdd att jag skulle bli besviken. DÀrför har det nÀstan varit lite skönt att jag inte sjÀlv kunnat bestÀmma vilken bok av henne jag fick börja med.

PĂ„ en strand sitter Snowman, den kanske sista levande mĂ€nniskan. Klimatet i det som en gĂ„ng varit USA har blivit tropiskt, med en fruktansvĂ€rd hetta som ersĂ€tts av ett rasande regnovĂ€der varje eftermiddag. Varje dag Ă€r en pĂ€rs som ska överlevas, och det enda sĂ€llskap som finns Ă€r de grönögda, alltför mĂ€rkliga Children of Crake. Men Snowman var inte alltid Snowman. En gĂ„ng hette han Jimmy, i en vĂ€rld dĂ€r det fortfarande fanns mĂ€nniskor – som hans bĂ€sta vĂ€n Crake och hans livs kĂ€rlek, Oryx.

Som sagt Ă€r det hĂ€r mitt första möte med en författare som funnits med i periferin ett bra tag. Och sĂ„ lĂ€ttad jag Ă€r! För jag gillar verkligen, verkligen den hĂ€r boken. Jag som inte brukar tycka att dystopier Ă€r sĂ€rskilt intressanta lĂ€ser Oryx and Crake med en vĂ€xande fascination. Även om det Ă€r en roman som lĂ€r klassas som science fiction av de flesta, sĂ„ har jag förstĂ„tt att den snarare rĂ€knas in i genren spekulativ fiktion. Och det stĂ€mmer ju mer jag tĂ€nker pĂ„ det – det som syns i den hĂ€r boken Ă€r inte regelrĂ€tt sci-fi, utan helt enkelt en överdrift av saker som redan existerar idag. HĂ€r finns genmodifierade djur, medicin mot precis allt, odlade organ, köttdjur som inte kĂ€nner nĂ„gon smĂ€rta. Det Ă€r en vĂ€rld dĂ€r grĂ€nserna för vad som Ă€r möjligt med teknikens hjĂ€lp har tĂ€njts till bristningsgrĂ€nsen, och dĂ€rmed ocksĂ„ grĂ€nserna för rĂ€tt och fel.

Det Àr en djupt samhÀllskritisk roman om konsumtion och kapitalism, rikedom och fattigdom, etik och moral, befolkad av varelser som kommit av att mÀnniskan lekt gud en gÄng för mycket. I detta stÀller den frÄgor om vikten av bÄde utbildning och av religion pÄ ett sÀtt som sparkar igÄng tankarna. Inte minst Àr den, trots att det Àr mÄnga Är sen den kom ut, brinnande aktuell i sina frÄgor om miljö, resurser och vetenskapens ansvar.

Men inget av detta skulle spela nĂ„gon roll utan karaktĂ€rerna – utan dem skulle boken möjligtvis ha varit intressant, men knappast bra. I centrum stĂ„r Jimmy/Snowman, som vi genom tillbakablickar fĂ„r följa genom hans uppvĂ€xt i ett av de skyddade omrĂ„den dĂ€r den nya tekniken vĂ€xer fram snabbare Ă€n den kanske klarar av, sedan nĂ€r han lĂ€r kĂ€nna den ovanlige Crake som kommer att förĂ€ndra hela hans liv. Och inte bara hans.

Intressant Ă€r att pĂ„ seminariet jag hade om boken var det mĂ„nga som sa att de inte gillade Jimmy, att han var osympatisk och omoralisk. Och visst Ă€r han bĂ„da delarna. Men jag hade svĂ„rare Ă€n mina klasskamrater för att ogilla honom. TvĂ€rtom vĂ€xte han allt mer i mina ögon, och blev en intressant och skev antihjĂ€lte. Hans moral Ă€r svĂ„r att klanka ned pĂ„ nĂ€r man sĂ€tter den i relation till de andra karaktĂ€rerna i boken – i samhĂ€llet han vĂ€xt upp i skulle jag till och med vĂ„ga kalla Jimmy moralisk. Dessutom tyckte jag flertalet gĂ„nger att han var rentav rolig. Vad sĂ€gs om “Is this purgatory, and if it is, why is it so much like the first grade?”

Allt binds ihop av ett mycket, mycket skickligt sĂ€tt att skriva som tog mig lite pĂ„ sĂ€ngen med sin underfundighet, sin humor och sitt sĂ€tt att inte vĂ€ja för de mer grafiska detaljerna i boken. Det hĂ€r Ă€r underhĂ„llning och samhĂ€llskritik i precis rĂ€tt proportioner till varandra, och jag har fallit handlöst för Oryx and Crake. SĂ„ mycket att jag faktiskt vill lĂ€sa vidare i trilogin, som fortsĂ€tter med The Year of the Flood och MaddAddam.
“Oryx and Crake”, 2003