Bokrecension: Recension “Känslosvall”

KänslosvallFörfattare: Sanna Ivarsson
Bokförlag:
Books on DemandÅlder (vad jag tycker): Från ca 15 årAntal sidor: 88 sidorISBN: 9789177854722Finns hos: Adlibris / BokusGoodreads-betyg: 3.0Första meningen i boken: Del 1 Regnmoln

Baksidestext “Till dem som får mig att känna allt det jag skriver om.”Så lyder förordet till Sanna Ivarssons andra diktsamling, Känslosvall. De efterföljande 80 dikterna är inspirerade av de toppar och dalar, med- och motgångar, och vardagliga känslor som utgör livet. Dikterna är uppdelade i två delar: “Regnmoln”, där livets tyngre och sorgsnare delar kommer till uttryck, och “Rosenskimmer”, som tar sig an de små korn av hopp och glädje som vi på något sätt alltid lyckas hitta även när det ser som mörkast ut. Såväl självhat och ångest som nyförälskelse och självförtroende är teman som berörs, i korta och koncisa ordalag.Känslosvall är en hyllning till uttryckandet av känslor genom det skrivna ordet.
Vad tycker jag?Jag tycker faktiskt om den här boken! Jag gillade ju inte alls den förra poesiboken jag läste men den här var mycket mer i min smak. Jag tror att det bara är att hitta rätt poesi för mig för att tycka om det. Jag verkligen  älskade några dikter, de satt som en smäck i hjärtat, speciellt den på sidan 19:”Krossa mitt hjärtainnan jag krossar dittså du slipper sitta däroch laga dtmed silvertejpoch lim”Jag gillar verkligen Sannas sätt att använda språket på ett sätt som jag inte är van vid. Det gör mig väldigt nyfiken på hennes författarskap. Jag tror jag börjar förstå och uppskatta dikter och poesi, vilket gör mig glad. Och det tack vare Sanna! Jag gillar den röda tråden genom hela boken. Den är väldigt gripande och igenkännande.

Inlägg senast uppdaterat: 16 februari, 2022