Bokrecension: Recension: Hate List av Jennifer Brown

Den hĂ€r boken har funnits pĂ„ min att lĂ€sa-lista ett bra tag, sedan jag lĂ€ste om den pĂ„ Buzzfeed Books, dĂ€r jag ibland hittar böcker som verkar intressanta, men som varierat ganska mycket i kvalitet.

Valerie Ă€r lite av en outsider – hon blir retad i skolan och hatar sina förĂ€ldrar som spenderar nĂ€stan all tid Ă„t att grĂ€la. Men hon har en grupp vĂ€nner och framför allt har hon sin pojkvĂ€n, Nick. Men allting förĂ€ndras pĂ„ nĂ„gra minuter nĂ€r Nick en morgon öppnar eld i skolans kafeteria och dödar flera klasskamrater, inklusive sig sjĂ€lv. Valerie Ă€r lika chockad som alla andra, men i efterdyningarna av den fruktansvĂ€rda incidenten blir hon sjĂ€lv misstĂ€nkt, pĂ„ grund av listan. Listan som hon och Nick skrev ned namn pĂ„, namn pĂ„ mĂ€nniskor de hatade. Det var den listan som Nick gick efter nĂ€r han valde ut sina offer. Under Ă„ret som följer mĂ„ste Valerie konfronteras med sin egen skuld i det som hĂ€nde, sorgen över pojkvĂ€nnen som hon fortfarande Ă€lskar men som omvĂ€rlden hatar, och hitta ett nytt sĂ€tt att fungera – bĂ„de med sig sjĂ€lv, sina förĂ€ldrar och sina överlevande klasskompisar.

Jag blev intresserad av Hate List eftersom jag dras till moraliska dilemman och psykologiska skildringar, och Hate List kan definieras som bĂ„de och. Och den Ă€r pĂ„ nĂ„got konstigt vis bĂ„de en bok som varit precis vad jag vĂ€ntade mig och som samtidigt gjort mig besviken.

Det jag verkligen gillar med boken Ă€r att den fokuserar sĂ„ mycket pĂ„ att ingen mĂ€nniska Ă€r varken god eller ond. Valerie Ă€r bĂ„de medskyldig, ett offer och en överlevare. Hon Ă€r sjĂ€lvisk och samtidigt helt utlĂ€mnad. Det gĂ€ller ocksĂ„ hennes förĂ€ldrar som har svĂ„rt för att stötta henne, hennes klasskompisar som förĂ€ndrats lika mycket som hon av vad som hĂ€nt, och inte minst Nick som Ă€r bĂ„de en kallblodig mördare och en gullig pojkvĂ€n. ÄndĂ„ kĂ€nner jag aldrig pĂ„ riktigt att Hate List handlar om mĂ€nniskor. Trots alla anstrĂ€ngningar ter sig karaktĂ€rerna schablonartade för mig, och pĂ„ det faller hela boken, för det blir svĂ„rt att bry sig om karaktĂ€rer som inte kĂ€nns som mĂ€nniskor.

Jag har tÀnkt en del pÄ varför jag upplever boken sÄ, och jag tror det beror pÄ att alla karaktÀrer Àr sÄ passiva. De vÀljer ingenting, utan skolskjutningen stÄr för omstÀndigheterna som formar dem. SjÀlva lÄter de sig bara föras med, trots att boken försöker övertyga mig om att de har en egen vilja. Men ingenting de gör kÀnns nÄgonsin organiskt, utan noga planerat och regisserat. Det gör ocksÄ att boken ibland kÀnns stel och trÄkig att lÀsa, eftersom den inte bjuder pÄ nÄgra överraskningar. Dessutom oroar jag mig ibland för att Nick, som ÀndÄ mördat flera personer, blir romantiserad som den tragiska, missförstÄdda outsidern, vilket kan ha rakt motsatt effekt Àn den som boken Àr ute efter.

Det mĂ€rks ocksĂ„ tydligt vilken extremt amerikansk roman det Ă€r. Det förvĂ„nar mig inte att den inte har blivit översatt till svenska, för den vilar otroligt mycket pĂ„ sin high school-grund. Det stör mig egentligen inte sĂ„ mycket, utan det Ă€r det amerikaniserade slutet som blir irriterande för min del. Det hade definitivt kunnat vara vĂ€rre, men det finns Ă€ndĂ„ en viss air av “allt ordnar sig” över de sista sidorna som kĂ€nns alltför tillrĂ€ttalagd. Men jag fĂ„r Ă€ndĂ„ ge boken att den lyckas framkalla lite tĂ„rar dĂ„ och dĂ„.

Det kĂ€nns ocksĂ„ mycket som om Hate List Ă€r en bok som Ă€r skriven med en agenda, vilket lyser igenom ganska hĂ„rt. Det Ă€r en typisk mobba inte-bok, skriven för att lĂ€sas i klassrum och diskuteras i grupp. Det Ă€r ett upplĂ€gg som ibland gör den alltför övertydlig och som nĂ€stan fĂ„r den att likna skrĂ€mselpropaganda, och det har jag svĂ„rt för. Men Ă€ven om jag inte tycker att den nĂ„r nĂ„gra fenomenala höjder sĂ„ tror jag att mĂ„nga tonĂ„ringar Ă€ndĂ„ kan fĂ„ ut mycket av den. Den Ă€r skriven pĂ„ sĂ„ pass lĂ€tt engelska att den borde gĂ„ att lĂ€sa för de flesta i gymnasiet ocksĂ„ i Sverige, och jag uppskattar försöken till komplex karaktĂ€rsbeskrivning Ă€ven nĂ€r det inte funkar fullt ut. Och framför allt tror jag att den kan vara nyttig som startpunkt för diskussioner kring mobbning, skuld, kĂ€rlek och konsekvenser.

“Hate List”, 2009