Bokrecension: Recension “Barnbruden”

Ålder (vad jag tycker): FrĂ„n ca 15 Ă„r
Antal sidor: 214 sidor
ISBN: 9789188579249
Finns hos: Adlibris / Bokus
Goodreads-betyg: –
Första meningen i boken: Hur mÄnga stÀllen bodde vi pÄ under denna tid?

Baksidestext Hon vĂ€xte upp som adopterad dotter till vĂ€lbestĂ€llda som helt saknade förmĂ„ga att lĂ€ra henne annat Ă€n att ta hand om sina klĂ€der, duka vackert och vika servetter. NĂ€r hon vid fjorton Ă„rs Ă„lder skickades ivĂ€g till sin pojkvĂ€n i Motala, uppmuntrades detta, men konsekvenserna blev ödesdigra. Ingen i hennes omgivning eller sociala myndigheter reagerade pĂ„ hennes förĂ€ldrars ansökan om att hon som femtonĂ„ring skulle giftas bort. Inte heller Svenska Kyrkan försökte förhindra det.Margaretha Nystrands liv Ă€r en historia full av svek. MĂ„nga och upprepade. Hennes bok ger en inblick i hur det kunde gĂ„ till i det som kallades “vĂ€lfĂ€rdssverige” eller “folkhemmet”Hur överlever den som upplever sig sviken av alla? Hur mycket sorg kan en mĂ€nniska bĂ€ra? Hur stark Ă€r den kvinna som trots allt detta Ă€r full av tacksamhet, livsglĂ€dje och kraft?Margarethas historia Ă€r smĂ€rtsam lĂ€sning, men den ger en osminkad inblick i hur vĂ„rt samhĂ€lle fungerade för inte sĂ„ lĂ€nge sedan. Och kanske fortfarande gör
?
Vad tycker jag?Jag tycker boken Àr okej. Den Àr smÀrtsam och inte en lÀttlÀst bok men sprÄket Àr inte jÀttebra. Jag skulle velat haft lite bÀttre sprÄk och formuleringar. Jag gillar att det Àven Àr Margarethas barn som har skrivit varsitt kapitel i boken. Det gör att det blir lite mer smÀrtsammare men det Àr ÀndÄ fint. Jag tycker det Àr hemskt det som författaren har fÄtt utstÄ. Först bli bortgift och sen inte fÄ behÄlla sina barn fast hon inte gjort nÄgot. Nu har jag i och för sig bara lÀst Margarethas ord men om det Àr sanning det hon skriver Àr det verkligen hemskt. Hon har kÀllor frÄn socialförvaltning osv. och de har verkligen inte lyssnat pÄ barnen eller Margaretha. Jag tycker den Àr gripande och ganska bra! Den Àr inte jÀttebra men lÀsvÀrd om man gillar sjÀlvbiografier eller böcker som handlar om barns krokiga uppvÀxt.

InlÀgg senast uppdaterat: 16 februari, 2022