Bokrecension: Paradisoffer

Format: Pocket
Antal sidor: 403
Förlag: Pocketförlaget
CopyrightÄr: 2012
Serie: Fredrika Bergman #4

Baksidetext:
En fullsatt Boeing 747 lyfter frÄn Stockholm och flyger mot New York. Kort efter start hittas ett hotbrev ombord. Krav riktas mot bÄde den svenska och den amerikanska regeringen, om de inte infrias kommer planet att sprÀngas. Kaparna vill riva upp beslutet att utvisa en man som av SÀpo ses som en sÀkerhetsrisk. Regeringen stÀlls inför valet att rÀdda livet pÄ de fyrahundra passagerare som hÄlls gisslan pÄ tiotuen meters höjd eller att fullfölja utvisningen.
Kriminalkommissarie Alex Recht utreder kapningen tillsammans med den fÀrgstarka Eden Lundell pÄ SÀpos kontraterrorenhet. Fredrika Bergman, som jobbar temporÀrt pÄ justitiedepartementet, Àr inblandad i utvisningsÀrendet och blir kontaktperson mellan regering och polis. De förstÄr snart att planen bakom kapningen Àr lÄngt mer ondskefull Àn de nÄgonsin kunnat förestÀlla sig. Timmarna gÄr och Fredrika och Alex inser med vÀxande fasa att de snart förlorat varje möjlighet att rÀdda planet och dess passagerare. Kampen mot klockan blir ocksÄ en kamp mot de amerikanska myndigheternas skrÀck för nya terrorattentat.
Och snart Àr brÀnslet i planet slut

Omdöme:HĂ€r har vi en mycket, mycket vĂ€lskriven deckare som faktiskt skiljer sig radikalt frĂ„n de andra böckerna i serien, och frĂ„n andra deckare överhuvudtaget. Handlingen i “Paradisoffer” utspelar sig nĂ€mligen under ett enda dygn, och sjĂ€lva storyn Ă€r bĂ„de actionfylld och vĂ€ldigt spĂ€nnade – emellanĂ„t tillochmed dramatisk. Ohlsson ska ha en eloge för det höga tempo som hon lyckas hĂ„lla genom hela berĂ€ttelsen. Inte för en endaste sekund kĂ€nns boken det minsta seg eller trist.Sedan har vi karaktĂ€rerna. De Ă€r noggrant utmejslade och dialogerna dem emellan mycket trovĂ€rdiga. Framförallt imponeras jag av de parallella historier som sakta – och mycket skickligt – vĂ€vs ihop och fĂ„r mig att vilja sluka hela boken pĂ„ en enda dag. Det Ă€r nog sĂ„ att detta Ă€r den bĂ€sta boken i Fredrika Bergman-serien. Hittills.

Mitt betyg: 4/5