Bokrecension: Once Upon a River

Jag har en bok av Diane Setterfield som jag tycker mycket om och som jag har lÀst mÄnga gÄnger. Det Àr Den trettonde historien. DÀrför blev jag sÄ glad nÀr jag sÄg att hon kommit ut med en ny bok (fast sÄ ny varden inte, jag hade nog bara inte sett det tidigare) sÄ jag köpte den genast och lÀste. Den heter Once upon a river.

PĂ„ ett litet vĂ€rdshus lĂ€ngs Thames sĂ„ kommer en kvĂ€ll en man inte med en liten flicka i armarna. Mannen Ă€r mycket skadad och faller ihop av sina skador och blir medvetslös – och flickan Ă€r död, stendöd. Vem Ă€r mannen? Är han flickans far? Hur hamnade dom hĂ€r? Ett problem dyker upp, eller ja, inte ett problem direkt – men flickan kommer till liv! Ett mirakel! BerĂ€ttelsen om den otriliga flickan sprids och snart sĂ„ Ă€r frĂ„gan om hennes och mannens identitet löst. Flickan Ă€r den lĂ€nge saknade dottern till en rik man och hans hustru, vars lilla flicka försvann för 2 Ă„r sedan.

Eller Àr hon inte? Kanske Àr hon istÀllet en annan flicka, som just nyligen har försvunnit?

Det tar drygt 500 sidor Àr nysta upp denna hÀrva och som som det brukar vara nÀr man börjar nysta, sÄ kommer Àven andra trÄdar upp och saker och ting man inte vÀntade blir avslöjade.

Setterfield skriver vĂ€ldigt dickensianskt, med ett myllrande persongalleri, med gott och ont som kĂ€mpar med varandra, med döden och livet flĂ„sande i nacken. Men denna gĂ„ng rĂ€cker det inte riktigt Ă€nda fram. Jag hade stora förvĂ€ntningar pĂ„ den hĂ€r romanen, men blev lite beviken faktiskt. Det kan ocksĂ„ ha att göra med sprĂ„ket. Den förra boken lĂ€ste jag pĂ„ svenska, den hĂ€r pĂ„ engelska – och Ă€ven om en roman tenderar att bli nĂ„got sĂ€mre (knappast bĂ€tre i alla fall) i och med översĂ€ttningen, sĂ„ kanske det Ă€r annorlunda i detta fallet. Det fanns utdrag frĂ„n Den trettonde historien i slutet av boken. Jag lĂ€ste litegrann, men kan inte sĂ€ga att jag fastnade. SĂ„ kanske den hĂ€r boken Ă€r blir bĂ€ttre pĂ„ svenska?