Bokrecension: Om jag var din hemmafru

Titel: Om jag vore din hemmafru eller hur man fÄr en vardag att smaka som en lördag
Författare: Lotta Lundgren
Förlag: Norstedts Förlag

Det hĂ€r en vĂ€ldigt tjusig kokbok, nĂ€r jag öppnade paket pĂ„ posten sĂ„ blev det ett spontant ”wow”. Det Ă€r vĂ€ldigt pĂ„kostad bok och jag tycker prisvĂ€rd, du behöver inte skĂ€mmas att ge bort den hĂ€r i julklapp. Boken börjar med en kaxig brevvĂ€xling som utspelade sig nĂ€r författaren skickade förslag pĂ„ denna kokbok till förlaget. FörlĂ€ggaren Johanna Kullman undanber sig mat per post, vilket hon fĂ„r Ă€ndĂ„, bland annat surkĂ„l som stĂ„tt och mognat i Lottas cykelförrĂ„d. Lotta Lundgren har arbetat lĂ€nge som copywriter pĂ„ reklambyrĂ„ och uttrycker sig vĂ€l med ord, leker med dem, sĂ„som t ex (om pastakok) tycker hon att man ska lĂ€gga i en ”smörklick av oblyg storlek” i en kaffekopp av pastavattnet, sedan blanda tillbaka det i kastrullen efter att pastan runnit av – och ”servera i triumf”.

Jag har aldrig recenserat en riktig kokbok förut (förutom Kaffekokarkokboken hĂ€r pĂ„ sajten) och jag Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ hur man gĂ„r tillvĂ€ga. Jag tĂ€nkte att det Ă€r vĂ€l bĂ€st att prova nĂ„gra recept, och nĂ€r jag gjort det visade det sig att mina resultat inte blev sĂ„ vackra som i boken. Det kanske kan vara kul för dig som besöker sajten att se? DĂ€r för har jag lagt upp nĂ„gra bilder pĂ„ mina försök, observera att jag Ă€r rĂ€tt kass pĂ„ matlagning

Redan bland de första sidorna hittade jag ett recept som jag vill prova: spisbröd (som man steker pĂ„ spisen) med dinkelsikt och yoghurt. Bröden blev JÄTTEGODA, men verkligen inte snygga. Som tur var fanns ingen bild pĂ„ hur de skulle se ut nĂ€r de var klara, sĂ„ jag slapp ha prestationsĂ„ngest. Sedan föll jag för ett recept pĂ„ kycklingspett med citrongrĂ€s (som jag aldrig anvĂ€nt förr i matlagning). De blev ocksĂ„ jĂ€ttegoda, men det stod att man skulle anvĂ€nda 16 stycken citrongrĂ€s, men jag anvĂ€nde bara ett? NĂ„ja, det var gott som sagt, men de blev inte alls lika snygga som de i boken. Men jag kan inte klandra författaren för att jag inte kan laga sĂ„ fint – jag har aldrig varit nĂ„gon hejare pĂ„ att laga mat. För övrigt, det Ă€r fantastiskt vackra bilder i boken, de ser ut som tagna ur en reklambroschyr.

I boken finns författarens roliga och kaxiga funderingar om livet och mat, ett tips Àr att om du hamnar hemma i sÀngen hos nÄgon du gillar, smyg upp pÄ morgonen och gör frukost. Lotta Lundgren Àr kanske bekant frÄn Landet BrunsÄs, ett matprogram pÄ SVT som hon gör tillsammans med Henrik Schyffert och Erik Haag. Jag har bara sett ett program, och dÀr sades det att det kommer ut en kokbok om dagen i Sverige och att Àgaren av en kokbok lagar i genomsnitt sex recept per kokbok. I den hÀr boken stÄr bland annat att svenskar oftast lÀser kokboken i sÀngen?

NĂ„gra fler recept som jag blev intresserad av, men inte provat Ă€n var majsplĂ€ttar med avokado och rĂ€kor, fiskkakor, moussaka och mintglass med chokladsĂ„s. Det fanns bilder pĂ„ extremt vackra glasstĂ„rtor, men det verkar vĂ€ldigt för mycket avancerad för mig, det kommer jag inte att ge mig pĂ„. En efterrĂ€tt jag vĂ„gade ge mig pĂ„ var en mazarinpaj, man kunde vĂ€lja mellan frukt och bĂ€r (jag valde bĂ€r), och av mandelmassan som blev kvar följde jag det otroligt enkla receptet för mandelbiskvier (det gillar en Bookiecookie)! Jag kommer nog att prova mĂ„nga fler recept, kokboken ger inspiration och om jag fĂ„r laga maten flera gĂ„nger, kanske jag kan lĂ€ra mig att fĂ„ till det hela lite snyggare. Men misströsta inte om du inte heller Ă€r sĂ„ haj pĂ„ att laga mat – det blir gott – och det Ă€r ju det viktigaste. Åtta kakor av tio, nivĂ„n i flera recept var lite överkurs för mig.

Hanif