Bokrecension: Mer Kenyon

Titel: Born of fire

Författare: Sherrilynn Kenyon

Antal sidor: 551

Genre: Science fiction

LÀst sprÄk: Engelska

Trots min besvikelse över Kenyons Born of Ice bestĂ€mde jag mig för att ge den andra boken Born of Fire en chans. Intrigen gĂ„r i korthet ut pĂ„ att den kvinnliga huvudpersonen Shahara ger sig ut pĂ„ jakt efter den manlige huvudpersonen Syn. Shahara Ă€r en seax; en sorts hĂ„rdför polis. För att lösa sin slarviga systers spelskuld och lĂ€karrĂ€kning kĂ€nner hon sig nödsakad att ge sig ut pĂ„ jakt efter en av universums mest eftersökta mĂ€n, nĂ€mligen den ökĂ€nde hackern och mördaren C.I. Syn.

Shahara lyckas dÀr mÄnga andra misslyckats och tar sig in i Syns lÀgenhet. Efter mÄnga turer, vilket involverar ett svek frÄn Shaharas sida, tvingas de pÄ flykt sida vid sida
 och givetvis ger det ena det andra. Annars vore det inte en Kenyon-roman, antar jag.

De första 100 sidorna var jag nog mest irriterad. Kenyon skriver efter en tydlig formel; mycket HĂ„rdför ManÂź med Otroligt Manligt Stiligt YttreÂź och Obeskrivligt Tragiskt och RĂ„tt FörflutetÂź (men med Mycket Distingerat och Nobelt PĂ„brĂ„ Höljt i DunkelÂź) möter Inte Fullt sĂ„ Bright men Vacker FlickaÂź med Rikt KĂ€nslolivÂź och Gemensam Sexuell HyperdriveÂź. Förvecklingar Som Involverar SvekÂź uppstĂ„r. PĂ„ nĂ„got vis kĂ€nns det som om jag lĂ€ser Born of Ice en gĂ„ng till (frĂ„nsett en Uppslitande SkilsmĂ€ssa frĂ„n Ond KvinnaÂź) och det hela blir inte sĂ€rskilt intressant dĂ„.

Om Kenyon kunde avstÄ frÄn sin klichéartade Harlekin-artade stil sÄ hade det kunnat bli jÀttespÀnnande och intressant. Det finns ju en makalös vÀrld som hon uppfunnit!