Bokrecension: Mannen som dog två gånger

Almudena Grandes är inte en ny bekanskap för mig. Jag läste hennes roman Manolitas tre bröllop (läs inlägget här) och jag har just läst ut hennes senaste roman, Mannen som dog två gånger (Norstedts, 2020). Liksom den förra är även denna roman en myllrande roman, full med personer och miljöer och livsöden, beskrivna på ett moget språk.

Vi får möta Guillermo Gracía Medina, som arbetar som läkare. Under inbördeskriget på 1930-talet så ger han sårade republikanska soldater vård, vilket försätter honom i livsfara när sedan Franco tar över makten. Guillermo tvingas gå under jorden, han byter identitet och blir Rafael som jobbar på ett kontor på en transportagentur. Det är vännen Manuel som hjälper Guillermo att bli Rafael och de bägge börjar att infilterera – med hjälp av amerikansk underrättelsetjänst – en fascistcell som hjälper nazister att fly till Argentina och börja nya liv där.  Man träffar så många människor och får reda på deras livsöden och hur dessa livsöden till slut strålar samman med inte alltid positiva konsekvenser. Grandes storhet ligger inte bara i det som sägs utan också i det som inte sägs och sättet det inte sägs på. Det är med sorg jag lägger undan boken, inte bara för att jag nu måste skiljas från en värld jag levt så intensivt med, utan också för att jag nu ser hur tillrättalagd de allierades seger över nazismen är framställd, hur man tar med vissa sager, men definitivt inte andra.

Jag är historiker och jag har alltid reagerat över hur kommunismens fasor sällan eller aldrig öppnats upp offentligt på samma sätt som nazismens. Jag har alltid hävdat att det var för att Stalin och Sovjetunionen till stor del hjälpte Väst att vinna kriget. I denna bok fick jag det bekräftat. Europa står i skuld till Spanien, men det är ingen skuld som kommer att betalas tillbaka pga det politiska spelet. Det passar för vissa att en del nazister inte blev bestraffade, att en del motståndsrörelser inte blev hjälpta av Väst. Den allmänna och officiella bilden av segern över nazisterna är en tillrättalagd bild som inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten. Historien skrivs ju som bekant alltid av segraren. Almudena Grandes tar fram trollen i ljuset och återupprättar sitt land. Denna roman är den fjärde volymen i sviten om Spaniens väg till demokrati, en väg som kantas av blod och tårar, men också av hopp, kärlek och tron på framtiden.