Bokrecension: Lättsmälta blommor

Titel: Blå dahlia
Författare: Nora Roberts
Antal sidor: 359
Genre: Romantik

Vad kan väl passa bättre än lite lättsmält chick lit i en uberstressig arbetsperiod? Blå dahlia fyller mer än väl kriterierna för detta. Blå dahlia är den första delen i en trilogi kallad I det gröna (In the garden på engelska) och följs av Svart ros och Röd lilja. Av någon anledning har jag läst den andra delen för ett par år sen, vilket kanske påverkade min läsupplevelse något.

Handlingen går i korthet ut på följande:
Stella mister oväntat sin man i en flygolycka och blir stående kvar ensam med två små barn. Hon bestämmer sig för att lämna sitt arbete och sin bostad i Michigan för att återvända till Södern där fadern bor med sin fru. Mest lockar en anställning som föreståndare på handelsträdgården ”I det gröna”.

Handelsträdgården ägs av den tuffa Roz Harper och hennes son. Stella finner sig snart tillrätta och njuter av sitt nya utmanande arbete, sina välacklimatiserade barn och det ljuvliga släktgodset hon får bo på. En bit in i berättelsen gör en ung höggravid kusin, Haley, entré. Men allt kan ju inte vara frid och fröjd, så snart introduceras den motsträvige Logan (Stellas nya love interest) och godsets spöke, Harperbruden.

Allt ställs på sin spets när Harperbruden blir hotfull mot Logan och Stella. Vem är hon och varför vänder hon sig emot de som bor på godset?

Det här är ingen särskilt bra bok, men det hade jag egentligen inte heller väntat mig. Stella är en ganska tråkig hjältinna… Början var riktigt seg och jag undrar om det är översättaren som tagit sig friheter med originalmanuset eller om Roberts verkligen radar orden på ett så krystat sätt. En bit in i handlingen blir det lite bättre, tack och lov. Roz får inte så stort utrymme i den här boken, men jag vill minnas att det är hon som är den största behållningen i serien som helhet. Haley framställs som snabblärd, tonårsaktig och avig ( mot vissa). Jag undrar hur hennes bok är.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022