Bokrecension: Knappt en droppe blod

Jag kĂ€nner till författaren Carin Hjulström, men jag har inte lĂ€st nĂ„gon av hennes böcker, förrĂ€n nu. Knappt en droppe blod handlar om den kĂ€nda skĂ„despelaren Siri EhrensvĂ€rd som lĂ€mnar sitt glamurösa liv vid teatern i Stockholm, för ett liv pĂ„ landet, dĂ€r hon driver en plantskola tillsammans med sin brorson. SĂ„ plötsligt bryts idyllen av att man finner en man död pĂ„ kyrkogĂ„rden och det pekar pĂ„ att det inte var en olycka. Mannen Ă€r en kĂ€nd advokat samt Ă€ven jude som suttit i koncentrationslĂ€ger, sĂ„ kanske har brottet antisemitiska motiv? Polisen Olle Magnusson fĂ„r viss hjĂ€lp av Siri, men det visar sig att advokaten bland sina papper har nĂ„got som i högsta grad pĂ„verkar Siri. Men, till rĂ„ga pĂ„ allt annat, sĂ„ verkar brorsonen Anton ha problem med fet förflutna, som hinner ikapp honom i form av en “vĂ€n” som hĂ€vdar Ă€ganderĂ€tten till plantskolan.   https://539a253ec0146d3f4a55d30d0a86e2aa.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Det Ă€r mycket som hĂ€nder runt omkring dessa personer, men miljön kĂ€nns sĂ„ dĂ€r lagom “mysig”, ungefĂ€r som i Midsomer Murders. Men att kalla en viss genre för cosy crime vet jag inte om jag tycker om, men jag kan förstĂ„ varför.
 Boken i sig var inte sĂ„ mycket att hĂ€nga upp i julgranen, det enda jag tyckte om var sjĂ€lva intrigen, som var ganska finurlig upplagd. Men har ni inte lĂ€st denna bok sĂ„ gör det ingenting. Ni missar inte sĂ„ mycket.