Bokrecension: Kedjor känns bara när du rör på dig av Eva Holmquist

Titel: Kedjor känns bara när du rör på dig
Författare: Eva Holmquist
Förlag: Ordspira förlag

Inlägg skrivet av Hanif.

Det här en bok om Lola och några ungdomar som befinner sig på ett flergenerationsrymdskepp långt bort från jorden. Lola är rådgivarens dotter och kär i Pellas som arbetar i fixargruppen och sköter reparationer av skeppet Diligentia. Men hennes far vill att hon ska gifta sig med Tammas som har det ansvarsfulla uppdraget som skrivare. Flera människor har börjat dyrka skeppet som en gud och förstår inte att det är en människans skapelse och har glömt bort sitt jordiska ursprung.

Men Pellas förstår att något inte stämmer när han kommer in i korridorer som är gömda. Han hittar också skyltar som skruvats ner och inser att alla svarta tavlor som nu på sistone har en bild av en gul prick inte är tavlor, som skeppet vill glädja folk med, utan fönster. Att det finns något utanför. Lola vill inte förstå och tycker inte att han ska ägna sig åt sina efterforskningar, han kan ju bli straffad på något vis. Och om inte det vore nog så vill hennes kompis Mela bli ämbetsman trots att hon är kvinna. Och när Lola säger till Mela att hon inte vill bilda familj med Tammas, så säger Mela att kedjor bara känns när du rör på dig. Och det är rätt många på skeppet som känt av kedjorna, visar det sig.

Boken gör ett naivt intryck och karaktärerna är omogna, men den är söt och har ett fint underliggande budskap. Boken passar väldigt unga läsare och är första delen i en trilogi. Den har en äventyrslik plot mot slutet där ungdomarna ger sig ut för att förändra maktstrukturerna, kämpar mot okunskap och ett styre som kan hota dem alla samtidigt som de utforskar skeppet som varit självförsörjande i generationer. Och utanför blir den gula pricken allt större. Boken får fem kakor. Den har även recenserats här tidigare på bloggen av Cookiezen Lisa.