Bokrecension: Hjärtan i Atlantis

Titel: Hjärtan i Atlantis

Författare: Stephen King

Antal sidor: 497

Läst språk: Svenska

Genre: Fantasy? Skräck?

Bobby Garfield växer upp med en ensamstående, neurotisk, okänslig och ganska kall mamma i staden Harwich. Vid sin sida har han bästisarna Sully-John och Carol. Världen är en förunderlig och magisk plats för Bobby och en helt ny dimension av den visar sig för honom när det på översta våningen flyttar in en äldre man vid namn Ted.

Bobbys mor ogillar Ted och Bobby upptäcker snart att det är något underligt med den nyinflyttade mannen. Han tycks vara jagad av någon. Ted och Bobby delar kärleken till böcker och Ted visar Bobby sina favoritböcker. Snart diskuterar de inte bara böcker utan också vad det är som jagar Ted. Bobby får i uppdrag att hålla utkik efter de låga männen i gula rockar och deras speciella kännetecken. Den känslomässigt utsvultne Bobby finner i Ted en fadersgestalt som är beredd att offra allt för honom.

Historien om Bobby och Ted utgör stommen i boken, men vi får därefter följa studenten Peter Riley, botgöraren Willie och Bobbys barndomskamrat Sully-John. Delen om Bobby är intressant och mästerligt skriven och jag vill läsa mer om brytarna, strålen och den Röde Kungen. Men det låter King mig inte göra utan mal på om kortspel, Vietnamveteraner och annat som inte känns helt angeläget. Trådarna knyts ihop i någon mån i slutkapitlet.

Stephen Kings Hjärtan i Atlantis är en salig blandning av lite allt möjligt precis som många av hans böcker är. Det fula språket och detaljrikedomen finns där liksom ganska okänsliga och motbjudandande karaktärer. Det är många år sen jag läste King senast och antagligen är det åldern som gör att jag faktiskt förstår Bobbys mamma lite, lite grann. Hon är fortfarande motbjudande, men jag kan se försonande drag.

Betyget är särskilt svårt att sätta eftersom de olika delarna skiljer sig så mycket år sinsemellan. Jag gillar Bobby-kapitlet, men övriga delar når inte samma klass, tyvärr. Men jag drivs trots allt vidare av viljan att få reda hur trådarna ska löpa samman i slutet.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022