Bokrecension: Häxa

Titel: Häxa
Originaltitel: Witch child
Författare: Celia Rees
Genre: Historisk roman
Antal sidor: 226
Favoritcitat: Jag har kraften, nu vet jag det säkert. Vad jag än hade hoppats på så vet jag nu att jag inte kan fly undan mitt öde. Det som hände i dag är bevis nog.

Mary är föräldralös men har i hela sitt liv levt med sin mormor, en klok läkarkunnig tant som har hjälpt sina grannar och vänner de har blivit sjuka. Men när Mary blir lite äldre, börjar attityden mot hennes mormor förändras. Byborna stänger dörrar och vänder sig bort. Någon väser häxa och ryktet sprider sig snabbt. En dag kommer de och tar mormor och kräver att hon ska bekänna sig som häxa, och trots att hon vägrar blir hon dödad.

Mary förstår att hon måste fly för att inte drabbas av samma öde. Hon vet nämligen att hon är dotter till en häxa. Med lite hjälp hamnar hon på ett fartyg som tar henne till Amerika. Mary ser fram emot att kanske få en chans till en omstart, att få slippa rykten och folks rädslor. Men hon förstår snart att hon inte kommer få det så lätt i det nya landet.

Bokens upplägg är i dagboksform, då den bygger på en samling anteckningar som hittades i ett lapptäcke från 1600-talet. Så sannolikheten att Mary i boken har funnits på riktigt är ganska stark, vilket gör boken spännande och intressant  Man får en inblick i hur hårt livet kunde vara för nybyggarna, och hur mycket religionen betydde för människorna. Både på gott och ont. Sen är det ju lite övernaturligt också, alltid lika roligt (tycker jag i alla fall) att läsa om

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022