Bokrecension: Frankenstein eller Den moderne Prometeus

Frankenstein Ă€r den första sci fi-romanen, men mer om det senare. Hela titeln lyder faktiskt
och Den moderne Prometeus och Ă€r skriven av Mary Shelley. Boken kom ut 1818 och blev en succĂ©redan frĂ„n början, men föll sedan i glömska för att sedan â€œĂ„terupptĂ€ckas” knappt hundra Ă„r senare. Doktor Frankenstein Ă€r en fanatiskt vetenskapsman som tror sig ha kommit livets gĂ„ta pĂ„ spĂ„ren. Redan i unga Ă„r fĂ€ngslas han av naturfilosofin och som forskare sĂ„ upptĂ€cker han hemligheten med livgivandet. Frankenstein skapar en varelse, med vissa likheter med en mĂ€nniska men betydligt större, starkare och tĂ„ligare. Doktorn blir dock chockad nĂ€r denna varelse fĂ„r liv och dessutom visar sig ha en egen personlighet som grubblar över livets mening, fast just det senare dröjer det ett bra tag innan han förstĂ„r. Doktorn har skapat ett monster och han blir sjuk av chocken över sin skapelses existens.

Tillkomsten av denna bok Àr lika berömd som boken i sig. 1816 vistas Mary och hennes man poeten Percy Shelley vid GenÚvesjön i Schweiz över sommaren tillsammans med bl a Lord Byron. Sommaren Àr regnig och pÄ kvÀllarna sitter de vid den öppna spisen. De kommer överens om en tÀvling, att skriva varsin historia med temat övernaturligt. Mary Shelley börjar skriva en novell, som sedan vÀxer till en roman. Hon Àr bara 18 Är nÀr hon börjar skriva Frankenstein (som kom ut 1818).  Ja, man kan visst sÀga att Frankenstein Àr den första sci fi-romanen, eftersom den utgÄr frÄn vetenskapligt kunnande och utveckling och tydligt tar avstÄnd frÄn tidigare epokers vidskeplighet. Romanen tar ocksÄ upp forskarens ansvar över sin forskning, vilka konsekvenserna blir av en teknisk utveckling. DÄtidens syn pÄ intelligensens natur visar sig ocksÄ, monstret Àr frÄn början varken ond eller god, utan pÄverkas av sina upplevelser och erfarenheter, varelsen Àr uppfylld av vetgirighet och en lÀngtan efter nÀrhet. Romanen vill visa pÄ det naturvetenskapliga tÀnkandet dÀr vetenskaplighet och rationalitet har tagit över religionens roll som uppfostrare. Boken Àr en sci fi-roman för den utgÄr frÄn den verklighet som dÄ Àr var kÀnd och de tekniska landvinningar som dÄ gjorts och hÄller sig till naturvetenskapens spelregler kombinerat med författarens spekulationer om vart denna utveckling kan föra oss. Den utgÄva jag lÀste har dessutom ett efterord skrivet av Jon-Henri Holmberg som kompletterar lÀsupplevelsen.