Bokrecension: Flickan under jorden

Författare: Elly Griffiths
Format: Inbunden
Antal sidor: 249
Förlag: Minotaur
CopyrightÄr: 2009
Serie: Ruth Galloway #1

Baksidetext:En man som Ă€r ute och gĂ„r med sin hund i den otillgĂ€ngliga trakten utanför King’s Lynn i Norfolk fĂ„r en chock nĂ€r hunden plötsligt kommer springande med ett ben i munnen. Ett mĂ€nniskoben. Kriminalkommissarie Harry Nelson misstĂ€nker att det Ă€r kvarlevorna av Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio Ă„r sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway.Ruth Galloway nĂ€rmar sig fyrtio och har försonats med tanken pĂ„ att hon kommer att vara singel resten av livet. Hon bor ensam med katterna och radion som enda sĂ€llskap och förelĂ€ser pĂ„ universitetet. Mot sin vilja finner hon sig indragen i mysteriet med kroppen som begravdes i den sanka marken i hennes hemtrakter. NĂ€r Ă€nnu en flicka försvinner blir lĂ€get alltmer desperat. Nelson och Ruth nĂ€rmar sig varandra i jakten pĂ„ sanningen om flickornas öde samtidigt som Ruth börjar fĂ„ hotfulla meddelanden. Det visar sig att hon sjĂ€lv svĂ€var i livsfara för att hon hjĂ€lper polisen.

Omdöme:Jag har hittills hört enbart lovord om Griffiths serie om arkeologen Ruth Galloway, men efter att nu ha lĂ€st denna första bok i serien kan jag konstatera att jag inte helt instĂ€mmer i hyllningarna. Visst, det hĂ€r Ă€r en helt okej deckare med en helt okej intrig, men det Ă€r absolut inget revolutionerande eller omvĂ€lvande, utan faktiskt högst mediokert. KaraktĂ€rerna tycker jag dĂ€remot att Griffiths kan vara stolt över. De kĂ€nns bĂ„de levande och Ă€kta och det Ă€r de som rĂ€ddar boken nĂ€r det emellanĂ„t blir lite segt och trögt. Slutet lovar ocksĂ„ gott. Dels utgör slutet den bĂ€sta delen i hela boken, och dels finns dĂ€r en cliffhanger som gör att jag nog inte kan lĂ„ta bli att lĂ€sa â€œJanusstenen”, seriens andra bok, trots att jag inte blev helt övertygad av â€œFlickan under jorden”.