Bokrecension: Fettpärlan

Titel: Fettpärlan
Författare: Guy de Maupassant
Förlag: E-bok på Mix förlag

Det här är en novell jag velat läsa i många år. Jag minns att min svenskalärare i gymnasiet pratade om den här novellen, men han spoilade allt och berättade vad den handlade om, inklusive slutet. Men han måste ha väckt ett intresse. Nu har jag i alla fall läst den. Mix förlag har skrivit att lästiden för novellen är cirka 48 minuter, men det tog mig en och en halv timme, och jag inbillar mig att jag läser ganska fort.

Guy de Maupassant levde under andra halvan av 1800-talet i Frankrike och är en mycket känd fransk författare. Han nämns i samma andetag som Émile Zola (t ex Thérèse Raquin och Nana) och Gustave Flaubert (t ex Madame Bovary). Dessa böcker gjorde stort intryck på sin dåtid och även på mig (fast nu var det länge sedan jag läste dem). Gustave Flaubert blev till och med stämd för att ha sårat tukt och sedlighet med sin bok, men blev frikänd. Han var en vän till Guys mamma.

Den här novellen handlar om ett resesällskap som åker tillsammans i en diligens för att fly undan det fransk-preussiska kriget till Le Havre. De blir stoppade av en tysk militär vid ett härbärge och sällskapet får inte åka vidare om inte glädjeflickan Fettpärlan ligger med honom. Hon säger genast nej, hon vill inte ha sex med fienden, och ja, efter några dagar börjar de övriga i resesällskapet att övertala henne att hon ska göra det, så de får åka vidare. Jag ger Fettpärlan 9 kakor av 10.

Hanif